מדוע המערכת מגוננת על רופאים שמואשמים בהטרדה מינית של מטופלות?

מספר נשים התלוננו במשטרה כי גינקולוג מוכר ביצע בהן מעשי הטרדה מינית ואונס, והוא חזר לעבוד כרגיל לאחר ששוחרר ממעצר. במשך ארבעה חודשים עבד הגינקולוג כרגיל ורק לאחר שהוגשו נגדו עוד שתי תלונות הוחלט להשעותו. "הוא התעלל בי מינית", אומרת בר, חיילת שהוטרדה על ידו מינית

רופא
רופא | צילום: אילוסטרציה

בשבוע שעבר נעצר גינקולוג מוכר שחשוד שביצע מעשה אינוס בחיילת בר (שם בדוי) שהגיעה אליו באופן פרטי לבדיקה רפואית דחופה לפני כארבעה חודשים לאחר ששמעה כי הוא נותן הנחה כספית משמעותית לחיילות: "הוא גרם לי לחשוב שהוא בודק אם יש לי פטריה אבל במשך דקות ארוכות הוא התעלל בי מינית".

"כשהוא עשה מעשה מסוים שמאוד קשה לי לדבר עליו היה לי ברור שמשהו לא בסדר קורה פה", מספרת בר על ההטרדה המינית שעברה. "אמרתי לעצמי שאם אני מרגישה כל כך לא בנוח משהו פה חייב להיות לא בסדר. ברגעים כאלה המוח פשוט בוגד בך. זה כאילו הנשמה שלך מתנתקת מהגוף, אני ממש קפאתי שם".

החיילת בר, שטוענת כי הוטרדה מינית
החיילת בר, שטוענת כי הוטרדה מינית | צילום: חדשות 10

לפי סקר שהוגש לכנסת ושנערך על ידי אוניברסיטת חיפה, אחת מכל שלוש נשים מספרת כי חוותה סוג כלשהו של פגיעה מינית על ידי רופאים או אנשי צוות רפואי, מדיבור בעל אופן מיני, דרך מגע שלא קשור בשום אופן לבדיקה המקצועית ועד אפילו האשמות באונס של ממש.

ד"ר יעל כהן-סיגל, שנפגעה מינית כשהייתה בת 15 ושעברה בעקבות הפגיעה טיפול נפשי ארוך, הגיעה לפני כשנה למרפאה פרטית של רופא בכיר בבית החולים רמב"ם כשהיא במצב רפואי מורכב מאוד. התמחותו של אותו רופא הופכת אותו ליחיד שיכול לעזור לה במצבה. לאחר שנפגעה מינית, לכאורה, מהרופא, יעל החליטה שהפעם, בניגוד לעבר, היא לא מתכוונת לוותר והיא הגישה תלונה במשטרה נגד הרופא. זמן קצר אחרי הגשת תלונתה, מתלוננת על הרופא מטופלת נוספת.

ד
ד"ר יעל כהן-סיגל, שהוטרדה מינית | צילום: חדשות 10

במקביל להגשת התלונה של יעל, היא מבקשת מבית החולים, מקופת החולים וממשרד הבריאות שיבדקו את תלונתה ובעיקר שיקשיבו למצוקתה. במכתב שהיא כתבה לרשויות היא מצרפת יותר מעשר עדויות של עשר נשים נוספות שהגיעו אליה ושטענו גם הן שנפגעו, לכאורה, מאותו רופא, אבל לעומת יעל, הן חוששות להתלונן עליו: "בית החולים שלח מכתב תגובה בו כתבו שהנושא מטופל במשטרה ומאחר שהמקרה לא אירע במסגרת עבודתו בבית החולים אין להם כל נגיעה לנושא. גם חברי כנסת, קצינים בצה"ל ועוד עשו מעשים דומים שלא במסגרת עבודתם, אז למה?".

הגינקולוג החשוד בביצוע מעשי האונס טוען שהעניק טיפול מקצועי כחלק מהיותו גם מטפל מיני, ושבר הגיעה אליו לביצוע אבחון גינקולוגי. לאחר שחרורו ממעצר לפני כארבעה חודשים הוא חזר לעבוד כרגיל, כשבפרק הזמן הזה הצטברו נגדו עוד שתי תלונות - ורק עכשיו הוחלט להשעות אותו מעבודתו.

ילדה קטנה מכסה את פניה
ילדה קטנה מכסה את פניה | צילום: Getty Images

תגובת פרקליטות המדינה: "התיק בעניין תלונתה של גברת כהן-סיגל הועבר על ידי המשטרה והתקבל בפרקליטות בדצמבר 2015. התיק השני התקבל בפרקליטות בחודש שעבר. שני התיקים נבחנים על ידי הפרקליטות אך טרם התקבלה החלטה".

תגובת בית החולים רמב"ם: "מנהל בית החולים הונחה על ידי אגף המשמעת בנציבות שלא לנקוט שום צעד כלפי הרופא עד אשר הנציבות לא תקבל עדכון על החלטת הפרקליטות ביחס לתלונות".

תגובת משרד הבריאות: "המשרד יבחן את היקף התופעה ויגבש דרכים יעילות להתמודדות עמה. המנגנונים להגבלת הפעילות של רופא הם אלה הקיימים בפקודות הרופאים, ולא ביחס להעסקתו אצל מעסיק זה או אחר. הנושא בחקירת משטרה, וכל עוד אין החלטות אנו מנועים מלהפסיק את עבודתו".