כך תעזרו ליצירת תחושת הביטחון של הילדים בתוך חוסר הודאות

גם אם נדמה לכם שילדכם לא מבינים את המצב, הם חשופים להרבה מאוד מידע וחשוב לתווך אותו בצורה הנכונה ולמנוע חרדה מיותרת. פרופסור דורית ארם, חברת הנהלת העמותה למען הילד בגיל הרך, מסבירה כיצד ניתן לחזק את תחושת הביטחון של הילדים במצב של מלחמה וחוסר ודאות

כך תעזרו ליצירת תחושת הביטחון של הילדים בתוך חוסר הודאות
כך תעזרו ליצירת תחושת הביטחון של הילדים בתוך חוסר הודאות | צילום: shutterstock

מדינת ישראל נכנסת למצב חירום מתמשך עם המון חוסר ודאות והורים צריכים לוודא שהם מתנהלים בצורה טובה עבור הילדים שלהם בזמן זה. ילדים בגיל הרך נחשפים למידע כמעט ללא תיווך והם לא מבינים מה קורה. הילדים לגמרי תלויים בהורים שלהם על מנת לעבד את החוויות שהם עוברים. לכן, לצורך הדרכת ההורים בימים טרופים אלה, פרופסור ארם נעזרת במודל להדרכת הורים שנקרא ״מחומש ההורות״.

מודל מחומש ההורות יכול לעזור להורים להסתכל על ההתנהגות שלהם ולראות איפה נקודות הכוח שלהם, איפה הם בסך הכל בסדר אבל כדאי שיתחזקו ואיפה הם חלשים וצריכים עזרה וארגון מחדש.

עקרונות מחומש ההורות:

שותפות בין המטפלים המשמעותים לילד - בתוך משפחה בני הזוג צריכים לפעול ביחד ולהחליט מה חלוקת התפקידים ביניהם, מי אחראי על מה, מי עובד יותר ולמי יש יותר פנאי. קבלו יחד החלטות לגבי התנהגות במצב החירום ובשגרת החירום. פעלו בצורה משותפת. אל תתווכחו ליד הילדים, ויכוחים מוסיפים למתח.

מנהיגות הומנית - ההורים צריכים להיות מנהיגים ולקחת אחריות. תכננו את התנהגותכם ותנו לילדים תחושה שאתם שולטים במצב. לתכנן במצב של חוסר ודאות זה לא פשוט, במיוחד כשלא יודעים מתי המלחמה תיגמר, אבל נסו לתכנן כל פעם רק עבור היום הקרוב והתוכנית האופציונלית למחר. בנוסף, נסו כמה שיותר למנוע מהילדים חשיפה לתכנים מיותרים. כן צריך לשוחח עם הילדים על המצב אבל במידה. תיזמו הסבר עם מידע קצר, אמפתי וענייני, במיוחד לגבי מה שנוגע לילד, או מה שהילד שואל. תנו לילדים תחושה שאתם שולטים במצב. לדוגמה: הפכו את המרחב המוגן לאיזור נעים, שיהיו בו משחקים, בובות וספרים.

תנו לילדים תחושה שאתם שולטים במצב, קחו אחריות ותנהגו כמנהיגים
תנו לילדים תחושה שאתם שולטים במצב, קחו אחריות ותנהגו כמנהיגים | צילום: Shutterstock

הבעת אהבה - קרבה גופנית, מגע וחיבוקים הם חשובים מאוד. אבל שימו לב לא ״לחנוק״ את הילדים וגם לא להפוך את הילדים למרגיעים שלנו. תנו לילדים להביע את עצמם ואת הדאגות שלהם והביעו אמפתיה. בנוסף, תנו להם לצחוק, זה יעזור. עשייה משותפת כמו קריאת ספרים, אימון ספורטיבי יחד או משחק ירגיעו את הילדים.

עידוד לעצמאות - חשוב לתת לילדים אחריות ומשימות ולחזק אותם כאשר הם מסייעים. עידוד לעצמאות יכול להתבטא במתן תפקידים. לדוגמה, מה הילד אחראי להביא למקלט בזמן אזעקה, כתיבת מכתב לחיילים או הכנת עוגה לתרומה. המטרה היא לתת לילד תחושה שהוא תורם ומבטא את עצמו. בנוסף, ההורים צריכים להיות רגישים ולהבין שאם יש התנהגויות רגרסיביות של הילדים למשל חזרה להרטבה, מציצת אצבע, יותר בכי, קשיים בשינה חשוב לא להיבהל, להבין ולהכיל.

הביעו אהבה ועזרו לילד לפתח תחושת עצמאות
הביעו אהבה ועזרו לילד לפתח תחושת עצמאות | צילום: shutterstock

הנהגת כללים - בימים קשים אלה בהם אנו חיים בחוסר סדר חשוב לשמור כמה שיותר על סדר יום. לדוגמה, כשקמים בבוקר להחליף בגדים (גם אם אנחנו נשארים בבית), לצחצח שיניים, לאכול ארוחת בוקר. לא להפוך את היום והלילה. נסו לשמור על יציבות בסדר היום.

הורים יכולים להסתכל על חמשת העקרונות האלו, על השותפות ביניהם, המנהיגות שלהם, כמה אהבה הם נותנים לילדים ובאיזו צורה הם נותנים אותה, כמה עצמאות הם מאפשרים וכמה הם שומרים על כללים. תוך כדי התבוננות ההורים יכולים לראות מה הן הנקודות החזקות שלהם ואיפה הם נדרשים להתחזק. וככה לנהל את עצמם יום אחרי יום, בתוך אי הידיעה. מעבר לכל אלה, הורים צריכים להיות בחמלה עצמית. כולנו חווים ימים מאוד מורכבים וקשים. היו סלחנים גם כלפי עצמכם.

המאמר נכתב בעזרת פרופסור דורית ארם חברת הנהלת העמותה למען הילד בגיל הרך וראש המעבדה לחקר הגיל הרך בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב