חמישה טיפים שיעזרו לכם להתמודד טוב יותר עם הילדים במצב מלחמה

מדריכת ההורים מיטל מכלוף עם חמישה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם המצב, גם כשאתם מבוהלים וכאובים

אבא וילד

אחרי כמעט שבועיים של מלחמה, קיים כבר לא מעט תוכן בנושא הורות שמתאים למצב. עם זאת, לרוב ההורים אין את הזמן או את האנרגיה לקרוא. לכן, ריכזנו עבורכם חמישה טיפים חשובים להתמודדות במצב מלחמה עם הילדים, כשגם אתם מבוהלים, כואבים ועמוסים.

כתבות נוספות:

1. הילדים יספגו את מה שאתם ההורים שתשדרו! אם אתם מוצפים הם יהיו מוצפים, אם אתם רגועים הם יהיו רגועים. לכן, חשוב שתזכרו לאפשר לעצמכם מקום לפורקן, לדאוג לצרכים שלכם ולקבל מענה רגשי במידה ואתם מוצפים. חשוב שתקפידו (במידת הצורך) על העברת מסרים מרגיעים ובטוחים, גם אם באופן יחסי. אפשר לומר להם: "אנחנו כאן איתך", "אני שומרת עלייך", "יש לנו צבא חזק", "הממ"ד שלנו הוא החדר הכי חזק בבית ובו אנחנו מוגנים". אמירת הדברים בקול רם תחזק גם אותם וגם אתכם.

2. על מנת לשמור על עצמכם רגועים ומווסתים כדי שתשדרו רוגע ובטחון לילדים נסו לשלוט בכמות החדשות שאתם צורכים במהלך היום. לכולנו יש דחף ורצון להיות בשליטה ולהיות מעודכנים בכל מה שקורה כל הזמן, אך לחלקנו הצפייה האינסופית בחדשות מכניסה לבהלה ולכן צריך להתעדכן בחדשות במינון המתאים לכם.

3. תמנעו מהילדים חשיפה לתכנים ואל תדברו מעל הראש שלהם – הם שומעים הכול ומבינים יותר ממה שאתם חושבים. אל תצפו בחדשות לידם גם אם אתם בטוחים שהם עסוקים במשהו אחר ולא רואים. אל תאפשרו להם גישה לטיקטוק ולאינסטגרם כי משודרים שם תכנים לא הולמים ואפילו מאוד קשים לצפייה שגם מבוגרים לא יכולים להכיל אז בטח ובטח לא ילדים.

ילדים משתמשים בטלפון הנייד
הרחיקו את ילדיכם מהרשתות החברתיות | צילום: shutterstock

4. הילדים שואלים הרבה שאלות ומצפים למענה. ההמלצה היא לתת מענה לשאלות רק אם נשאלתם ללא הרחבה בנושא. אם נשאלה שאלה בנושא המצב, תוכלו להתחיל בלהחזיר את השאלה לילדים ולשאול אותם מה הם חושבים וכך תוכלו לגלות גם כמה הם יודעים וכמה הם מבינים. מכאן להמשיך למענה מדויק בנושא שנשאלתם ולא מעבר. למשל: למה יש אזעקה? "זה סימן שצריך להיכנס לממ"ד"; למה אנחנו לא הולכים לגן? "כי יש אזעקות".

5. חשוב לאפשר לילדים לשתף בכל מה שעולה. אין רגש שאין לו מקום וזה ממש בסדר להיות מבוהלים או שמחים בכל מיני רגעים. חשוב לתת לרגשות הללו מקום ואפשר לעשות זאת באמצעות שיחה ישירה או בדרך עקיפה על ידי קריאת ספרים ומשחקי רגשות, משחקי דמיון
ואפילו משחקי השתוללויות ומלחמת כריות שמאפשרת גם לפרוק מתחים.

הכותבת היא מדריכת הורים ומלווה אימהות ומשפחות מהלידה ועד הבגרות.