בוכים בלילה, אבל אף אחד לא מקשיב: איך גברים יכולים לפרוק פחד בימי מלחמה?

בזמן שהפוקוס מופנה לילדים, נשים וקשישים, ישנה אוכלוסיה שלמה שלא מטופלת וסובלת מהיעדר יחס או חמלה. כיצד יכולים הגברים להביע ולפרוק פחד בימי מלחמה, ולמה כל כך חשוב לבכות?

חיילים בגבול לבנון
חוסר הלגיטימציה לבטא את הרגש או לבכות, משאיר לבד. חיילים בגבול לבנון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בכל פעם שמדברים על המצב הנוכחי בארץ, מדגישים את הילדים, הנשים והזקנים. לא חסר מישהו ברשימה? נכון, תקופת הפוליטיקלי קורקט האחרונה לימדה את הגברים שהם צריכים לקחת רגע צעד אחורה, אבל האירועים המזוויעים בישראל והמלחמה שבאה אחריהם, מחזירה גברים לערכים של פעם, הווה אומר: בתקופה של אימה, על הגברים לצאת למלחמה, להיות חזקים, עמידים ומובילים. אבל גם גברים פוחדים, גם לגברים יש קשיים נפשיים. ד"ר אנאבלה שקד מתייחסת לקהל הכי לא מטופל בתקופה האחרונה, ונותנת טיפים חשובים להתמודדות עם המצב.

גבריות בתקופה הנוכחית

הגבריות של היום, היא לא אותה קלישאה משנות ה-50 של גבר שקט וחזק, שמעשן סיגריה וסוטר לכל רגש של כאב שעולה בו. עם זאת, דווקא עכשיו ניתן לראות חזרה לקלישאה הזו. "להיות גבר גבר" זה להיות חזק, עמיד, יודע, שולט, מוביל. כל הפחתה בתכונות או התנהגויות שנובעות מהתפיסה הזו, מורידה בערך של אותו זכר שנחשב פחות גברי ולכן פחות שווה מ"הגבר האמיתי" - זכר האלפא.

לוחמים בגבול עזה
חשוב לדבר ולפרוק. לוחמים בגבול עזה, ארכיון | צילום: דוברות המשטרה

גם גברים וגם כלל החברה משלמים מחיר כבד מאוד על החיברות השונה הזאת. כולנו, כל בני ובנות האדם, פגיעים ומרגישים את כל קשת הרגשות. לפעמים נדמה שאצל גברים רק הכעס לגיטימי כי הוא מתאים לדימוי אליו שואפים. חוסר הרשות להתחבר לרגשות אחרים כמו עצב ופחד, וחוסר הרשות לבטא אותם, מוביל הרבה פעמים לשימוש באלימות במקומות שבהם עדיפה הידברות ופשרה. גם בעולמנו המתקדם לכאורה, גברים עדיין בסיכון גבוה יותר להתמכר, לחלות ולמות בטרם עת, פעמים רבות כתוצאה של לחצים וכאב שלא מקבל ביטוי.

גבריות צריכה הגדרה חדשה, או, למעשה, שום הגדרה. גבריות זה כל דבר שגבר יכול לחשוב, להרגיש או לעשות, שזה אומר שמי שאתה, כפי שאתה, זה בסדר. כמו בנושא של משקל: אנשים באים בכל מיני גדלים, אבל התרבות מגדירה רזון כתנאי ליופי. כך היא מגדירה כוחניות, חוסר חיבור לרגשות והביטוי שלהם, כסימנים של גבריות אמיתית.

חיילים בגבול לבנון
צריך לדבר על רגשות ואז על כוחות הנפש שעוזרים לנו להתמודד | צילום: דוד כהן, פלאש 90

"אני אישית, מעדיפה אותם רגישים, וחיים", מסבירה שקד. "בנוסף, כשאנחנו מתעלמים מהגברים, זה מקטין את כוחן של הנשים. נשים שמחזיקות עבודה, בית, חברות. נשים שהן מנהיגות, לוחמות, יולדות, הן לא יצורים חסרי ישע. בטח לא בימים אלו כשרבות מהם נלחמות כתף אל כתף לצד הגברים.

כתבות נוספות ביאמיז:

אז לגיטימי לפחד?

"גבר יפחד כמו כל ייצור שמודע לפגיעות שלו ולסיכונים לחייו. חוסר הלגיטימציה לבטא את הרגש או לבכות משאיר אותו לבד ומגביר את הסיכון לפיתוח תסמונת פוסט טראומטית, התמכרות ושימוש באלימות. פחד הוא רגש חשוב שמטרתו לעורר את הצורך להישמר, ולהסתכן רק אם זה בלתי נמנע. אי שיתוף ברגשות מגביר את הסיכון לפיתוח תסמונת פוסט טראומטית בעקבות חוויה קשה".

ד"ר אנאבלה שקד
כלים יעילים לחיזוק החוסן. ד"ר אנאבלה שקד | צילום: אבישג שאר ישוב

איך מתמודדים עם הקושי?

"צריך לדבר על רגשות ואז על כוחות הנפש שעוזרים לנו להתמודד. אומץ אינו היעדר פחד, אלא היכולת לפעול למרות הפחד. מי שאינו מפחד לוקה בבוחן מציאות לא תקין, או שיש לו אמונה בגורל. שיתוף רגשי הוא חשוב ומועיל. כדי להגיע לאיזון יותר טוב, גבר יכול למצוא מקורות השראה של גברים אחרים, שהם גם חזקים אך רגישים, מרגישים ומשתפים, מתמודדים ומתגברים. למשל, היום מתקיימים בארץ מעגלי גברים שמאפשרים מרחב בטוח לגבריות אחרת".

מה אפשר לעשות כהורים לילדים בנים?

"כחברה, עלינו להפסיק להעריץ כוחניות, ולהתרשם מביטחון עצמי מופרז. במשפחות רבות, כבר מגיל צעיר, היחס לתינוקות בנים שונה מהיחס לתינוקות בנות. לבנות מדברים פי שלושה מאשר לבנים, מעודדים שיח וביטוי של רגש. כשבת בוכה היא מקבלת הכלה ותמיכה. כשבן בוכה, לעומת זאת, אומרים לו מהר "די די תפסיק", או במקרה גרוע יותר, "מה, אתה ילדה?" עבור זכר שהפנים את הנרטיב הגברי המעוות, לוותר זו חולשה, להתפשר זו השפלה.

כהורים, עלינו לחנך בנים ובנות באותו אופן, עם טיפוח הידיעה של ערכם כבני אדם, והשוויון בין המינים למרות השוני. חלוקת העבודה בין גברים ונשים הינה סידור נחוץ, לא הקטנה של האפשרויות של כל אחד ואחת מהם. לכן, טפחו בילדיכם את היכולת לחלוק, חזקו אותם כאשר הם עצובים ואף פעם אל תגידו להם 'די לבכות', או רחמנא ליצלן - גברים לא בוכים. גברים בוכים וצריכים לבכות. זה נחוץ לריפוי הנפש מאובדן וכאב. ואם הילדים גדולים יותר, ומדברים איתם על המצב, חשוב לומר - זה נורא שחטפו ילדים, זקנים, נשים וגברים".

ד"ר אנאבלה שקד היא פסיכותרפיסטית אדלריאנית ומדריכת הורים בכירה