ילדים ובני נוער זקוקים לכלים יעילים ליצירת קשרים חברתיים וזוגיים

איריס מנדה בן יעקב, עינב לוק והילה סגל זדביל קוראות לנו לחנך לזוגיות בריאה, לשוחח עם הנערות והנערים באופן קבוע ומתמשך, לאתר לזהות ולסייע במצבים של חשש לאלימות בזוגיות ובמשפחה ולפעול יחד עם כל השותפים: הורים, משרדי ממשלה וגופי חברה אזרחית

איריס מנדה בן יעקב, עינב לוק והילה סגל זדביל

אלימות בזוגיות, אלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה הן תופעות הרסניות, שיש להן מחיר כבד לקורבן עצמו, למשפחה, לילדים הגדלים במשפחה ועדים לאלימות ולפגיעה, ולחברה כולה.

אנו נשות השירות הפסיכולוגי הייעוצי במערכת החינוך, מובילות תהליכים, מנחות ומלוות את המורים והגננות באיתור, זיהוי ומתן מענים לילדים ובני נוער החשופים ומתמודדים עם אלימות במשפחה. כולנו מייחלים לחברה שבה זוגיות תתקיים על בסיס של כבוד הדדי, קרבה, אהבה, אכפתיות ונתינה. למערכת החינוך תפקיד מרכזי לחנך כבר מגיל צעיר למערכות יחסים מכבדות באשר הן: קשרים הדדיים ללא ניצול ופגיעה.

בקרב המתבגרים יש לפעול ולחנך לחברות ולזוגיות ללא אלימות'. ילדים ובני נוער זקוקים לכלים יעילים ליצירת קשרים חברתיים וזוגיים. קשרים בהם כל פרט מכבד את השני. קשרים בהם כל אחת ואחד יכולים להיות אדם שלם לצד היותם חלק מקשר.

עוד בנושא:

נורות אזהרה: כך תזהי כבר בתחילת הקשר שאת נמצאת בזוגיות אלימה
לכל אישה יש שם: מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן או קרובי משפחתן
לישון עם האויב: נשים שניצלו מרצח ע"י בני זוגן - שוברות שתיקה
את לא לבד - איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

כחלק מתהליך זה, יש להטמיע בקרב הבנים והבנות, מסרים שוויוניים אודות כבוד האדם באשר הוא אדם, אודות החירות האישית של כל אישה ואיש לבחור את דרכם בעולם. מסרים ודוגמאות שמחנכים להתנהגות מכבדת, סובלנית ואנושית.

לצד החינוך לזוגיות בריאה חובה ללמד את בני הנוער לזהות 'נורות אדומות בקשר זוגי. חשוב ללמדם לשתף בקשיים ולפנות לעזרה במצבים מורכבים. כחלק מהעשייה החינוכית, יש לקיים מפגשי שיח בהם ילמדו התלמידים על האלימות נגד נשים כתופעה חברתית קשה ומסוכנת. מפגשי השיח החינוכי ישמשו מודל כיצד יש להפר את קשר השתיקה וכיצד ניתן להתמודד גם עם קשים וקונפליקטים באופן מוגן ללא פגיעה ואלימות. משרד החינוך, בשיתוף עם משרד הרווחה מוביל תפיסה זו ומשלב כוחות ומענים בבתי הספר ובקהילה.

לפיכך כחברה וכנשות מקצוע חובתנו, לחנך לזוגיות בריאה, לשוחח עם הנערות והנערים באופן קבוע ומתמשך, לאתר לזהות ולסייע במצבים של חשש לאלימות בזוגיות ובמשפחה ולפעול יחד עם כל השותפים: הורים, משרדי ממשלה וגופי חברה אזרחית, כך שנושא ידובר, יטופל ולא ירד מסדר היום של מערכת החינוך והחברה כולה.

עינב לוק, מנהלת השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך
הילה סגל זדביל, מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י
איריס מנדה בן יעקב, מנהלת היחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים ובני נוער

עוצרים את האלימות נגד נשים - הצטרפו למאבק