איך לנצח את משבר ה-5 ק"מ

התחלתם לרוץ, נכנסתם לכושר, אבל אתם לא מצליחים לעבור את ה-5 ק"מ – דבר ראשון חשוב שתדעו, אתם לא לבד. מרתון סמסונג תל אביב שיערך ב-19.2 זאת סיבה מצוינת עבורכם לשים לעצמכם יעד חדש – 10 ק"מ. וכן, אתם לגמרי מסוגלים להגיע לשם בשבועיים הקרובים

קר לי, אני לא בפוקוס, למה אני צריך את זה בכלל, כל מה שתכננתי התחרבש, אני לא עומד ביעדים שהצבתי ואין שום סיכוי שפיזית אני מצליח לרוץ את כל המרחק הזה: ריצה היא זמן מעולה להתנתק, לחשוב, זמן שמוקדש רק לעצמך. אבל מה עושים כשהמחשבות מתחילות להרוס את הריצה?

תציבו לעצמכם יעדים ברורים. דרך מצוינת לצלוח משברים היא לשאול את עצמנו מה אנחנו רוצים. אחרי שהבנו שהמטרה היא להגיע ל-10 ק"מ עלינו להזכיר את היעד לעצמנו שוב ושוב בכל רגע של חולשה. תבנו תכנית, מדדו זמנים ותתחילו להתרגש מהשיפור שקורה. אם הצבתם יעד של השתתפות במקצה 10 ק"מ במרתון סמסונג תל אביב, אפשר להשתמש באפליקציות שונות או לספר לחברים על היעדים, כדי לא לשמור אותם בלב. תדמיינו איזו הרגשה נהדרת תציף אתכם כשתגיעו לקו הסיום.

"אין סיכוי שפיזית אני מצליח לרוץ יותר מ-5 ק"מ". רצים רבים מספרים על מצב בו לקראת סיום הריצה הם מרגישים שהגוף נחלש, ומתוך ההיחלשות הפיזית מתחילים להופיע המשברים המנטליים. יכול להיות שהמצב נובע מקצב ריצה לא מותאם או תזונה שאינה מספיקה לפני האימון, אך ברוב המקרים – הכל בראש. חוסר הסבלנות שמבצבצת במהלך הריצה וקוראת לנו לעבור להליכה יכולה להשתנות. טריק קטן זה לדמיין שאתם באליפות עולם ואתם ממש רגע לפני קו הסיום ועומדים לחצות אותו ומאות אנשים עומדים להריע לכם. באמצעות הדמיון המודרך ותזכורת נוספת ליעד שהצבתם לעצמכם, תוכלו לשכוח מהמשבר ואפילו להצחיק את עצמכם תוך כדי הריצה.

תיצמדו למישהו אחר שרץ. כן, קראתם נכון. תספיקו עם המחשבות המעיקות ואתרו מישהו או מישהי שרץ מולכם בפארק או בטיילת. ברגע של משבר, היצמדו למישהו שרץ פחות או יותר בקצב שלכם ותנו לעצמכם זריקת תחרותיות. הטריק יפסיק את המחשבות לזמן מה ותרוויחו עוד כמה קילומטרים לאימון.

שלבו את הריצה עם פעילות גופנית נוספת. יכול להיות שהמשבר שאתם חווים מקורו הוא אכן פיזי וחשוב מאוד להיות קשובים לגוף כדי לא ליצור עומס יתר ושברי מאמץ. כדי לייצר כושר של ריצה לאורך זמן, מומלץ לשלב בתכנית האימונים גם אימוני יוגה, רכיבה, משקולות ועוד שיחזקו אתכם ויסייעו להשתפר ולמנוע פציעות.

תיערכו לריצה כמו מקצוענים. גם לריצת 5 או 7 ק"מ אפשר להתארגן כמו ספורטאים מקצועיים. בגדי ספורט מתאימים, נעליים טובות, צפי מראש למזג אוויר ואפליקציות מתאימות יכולות לשדרג את חווית הריצה מקצה לקצה.

להתרכז בכאן ועכשיו. יום גרוע בעבודה, מריבה עם בן הזוג ומחשבות שליליות רבות יכולות להשפיע לגמרי על הריצה. ספורטאים מקצועיים מתאמנים על זה בכל אימון – פוקוס. לשים את צרות היום יום בצד לכמה שעות ולהתרכז רק באימון. גם אם באימון לא הלך ולא הגעתם ליעד שהצבתם, שחררו. להקשיב לגוף זה הדבר החשוב ביותר. רק מעצם העובדה שיצאתם לעשות אימון, גם אם הוא לא מושלם, יסייע בשיפור הכושר והריצה.

שברו שגרה. רוצו לכיוון שונה, רוצו בשדות או בחוף הים או אולי דווקא שלבו סגנונות ריצה שונים (עקבים לישבן, ברכיים לחזה, כמה דקות של ריצה על כריות כף הרגל).

זה הזמן לרענן את הפלייליסט. אולי תגלו שדווקא השירים החדשים נותנים מוטיבציה חדשה בזמן הריצה.

לסיום, תזכירו לעצמכם שלא משנה כמה קילומטרים הצלחתם לרוץ באימון או כמה איטיים הייתם – זה עדיין הרבה יותר מהיר מאלה שבחרו לשבת מול הטלוויזיה ולצפות בפרק נוסף בבינג'. תהנו מהדרך, שריקת הסיום של מרתון סמסונג תל אביב נמצאת ממש מעבר לפינה.