המטפל יוסי שטרית: "אני חי בראש של המטופלים שלי ולא בתיאוריה"

שוחחנו עם המטפל והמאמן האישי יוסי שטרית שסיפר לנו איך הפך למטפל בעקבות טראומת ילדות קשה, איך עזב ביום בהיר אחד בגיל 40 משרת מנכ"ל של חברה מצליחה, ועל שיטת הטיפול הייחודית שהוא המציא -"נתיב האומץ"

עד לפני שמונה שנים, יוסי שטרית היה מנכ"ל של חברה גדולה ומצליחה בעלת תקציבי ענק ומאות עובדים, ועל פני השטח היה נדמה שיש לו הכל. "מאוד אהבתי את מה שעשיתי ומאוד אהבתי את הקריירה שלי", הוא מספר. "אבל בתוך תוכי תמיד ידעתי, שיום אחד אני אצא לדרך עצמאית ואביא את עצמי באמת".

היום יוסי הוא מרצה, מטפל ומאמן אישי שהמציא שיטת טיפול ייחודית משלו הנקראת "נתיב האומץ". על ידי השיטה, יוסי משתמש בטיפולים רבים ומגוונים, מניסיונו האישי, המקצועי ומהלימודים הרבים בהם לקח חלק במשך עשרות שנים.

"בכל יום נלחמתי בפחד וקפצתי למים מחדש"

מסלול החיים של יוסי, קיבל מפנה לא מתוכנן כשהיה ילד בבית הספר היסודי: "בגיל 8 נאנסתי, ואפשר לומר ששם התחילו כל הבעיות שלי, שהיו בעיקרן המון חרדות והסתרה. מאותו יום, המשפט שליווה אותי כל חיי הבוגרים היה 'אם אין אני לי מי לי'. לא סיפרתי כלום, לא חשפתי את עצמי, לא שיתפתי והייתי מאוד עצור רגשית. סבלתי בתור ילד מהתקפי חרדה ולא סיפרתי שום דבר להורים שלי. כל בוקר הייתי קם בפחד, אבל הייתי חייב לחיות את החיים, וכל יום נלחמתי בפחד וקפצתי למים מחדש".

החיים של יוסי התנהלו כך עד הבגרות והגיוס לצבא: "בצבא חוויתי נפילה נפשית מאוד גדולה, ושם סוף סוף התחלתי לטפל בעצמי. הלכתי לפסיכולוג והבנתי שהאונס פשוט נמחק לי מהזיכרון, סבלתי רק מהחרדות, הייתי פוסט טראומטי. חייתי עם צל, כל הזמן הרגשתי שמשהו לא בסדר".

יוסי שטרית במשרד
צילום: צילום: שירלי גולן

יוסי שטרית - עשר שנים של לימודים אינטנסיביים

בגיל 36 חייו של יוסי השתנו כשהגיע לסדנה טיפולית: "דיברנו שם על פחדים, על חרדות ועל תסכולים, ומבחינה רגשית קרה לי שם משהו שהוביל לשינוי". בפעם הראשונה בחיי, עמדתי שם על הבמה מול 150 איש וסיפרתי להם על האונס שעברתי. שם התחיל המהפך הגדול בחיים שלי, הסלע הזה שהיה לי על הכתפיים, והביא איתו פחדים וחרדות – ירד".

בגיל 40 יוסי הופך למנכ"ל של חברה גדולה ומצליחה, אך לא שוכח לטפל במקום הרגשי שלו, ולמען כך, הוא לומד מקצועות טיפול רבים. "לצד כל ההצלחה המקצועית שחוויתי, הדרך שלי לטפל בעצמי הייתה ללמוד בעצמי את מקצועות הטיפול", הוא מספר. "למדתי רפלקסולוגיה, שיאצו, נטורופתיה, צמחי מרפא, מיינדפולנס, אימון, רייקי, גשטלט, NLP ועוד. עבדתי ללא הפסקה ובמקביל למדתי עשרות מקצועות. כל מקצוע למדתי על בוריו, חקרתי והתנסיתי בו עד הסוף, במשך שנים ובצורה אינטנסיבית".

צילומי תדמית יוסי שטרית
צילום: צילום: שירלי גולן

יוסי שטרית - ממנכ"ל למטפל במשרה מלאה

לאט לאט, ממרומי הקריירה המבטיחה, יוסי כבר מצליח לטפל בהתקפי החרדה  שלו, עד שבגיל 45 הוא אזר אומץ והחליט להתפטר מהעבודה ולצאת לדרך חדשה.
"קיבלתי את ההחלטה שאני רוצה להיות מאמן ומטפל, ומאותו יום זה מה שאני עושה במאה אחוז", הוא מספר. "אני מביא את הסיפור האישי שלי לקליניקה, אני משתמש בו כי זה נותן אור ותקווה לאנשים שמגיעים אליי. חבל לחכות כל החיים ולטפל בגיל מבוגר בחרדות ובפחדים".

מודל האומץ של יוסי שטרית

שיטות הטיפול של יוסי מאוד מגוונות והוא בנה מודל טיפולי משלו שנקרא "מודל האומץ", הבנוי בצורה מובנית לתהליכים, והוא מוביל את המטופלים שלב אחר שלב. "המודל הזה מכיל את כל הגישות והשיטות שאני משתמש בהן ומומחה בהן", הוא מספר. "זהו מודל שמוביל למסלול מסוים, ועוזר למטופל להבין מי הוא, מה הם הצרכים שלו ומה הוא רוצה מעצמו. המודל עובר דרך פחדים, אמונות ותסכולים, ועד לקבלה עצמית, ביטחון ויצירת המציאות שאותו אדם רוצה. הנטייה שלי היא לשלב שיטות טיפול יחדיו, אני אוהב להשתמש בכל מה שלמדתי, כשהמודל הוא הקו המנחה – והוא פתוח לכל הגישות".

"אני רוצה להיות זמין כל הזמן לכל מי שמגיע אליי"

היום יוסי בן ה-53 נשוי לורד, אבא לשלושה, וגר ביישוב מתן, שם גם נמצאת הקליניקה שלו. הוא מטפל לרוב באנשים שמרגישים תקיעות, איבוד שליטה, שרוצים להחליף קריירה או שנמצאים בעיצומו של משבר – גירושין, זוגיות או מימוש עצמי. "לרוב מגיעים אליי אנשים בגילאי ה-30 עד ה-50, אבל אני מטפל גם בילדים. ההתמחות שלי היא בטראומות, פחדים והתקפי חרדה. האנשים יוצאים מהמפגשים איתי מלאי מוטיבציה, עם תשוקה, עם חיוך והכי חשוב - עם תחושה של מסוגלות".

תלמידים של יוסי שטרית
צילום: צילום: יח''צ

הלימודים הרבים והנסיבות האישיות, הביאו את יוסי להפוך למטפל אמפתי שיודע מהר מאוד להזדהות עם המטופלים שלו: "אני יודע לזהות מצוקות ומקומות פחות נעימים שאנשים נמצאים בהם. סיפור החיים שלי גרם לי לחיות בראש של המטופלים ולא בתיאוריה. אני יודע מה המטופלים שלי צריכים או רוצים, כי גם אני, כמוהם, סבלתי כל חיי מחרדות. הייתי כל חיי אצל פסיכולוגים ופסיכיאטרים, ותמיד הרגשתי שהם לא באמת שם בשבילי. נדרתי נדר שאצלי זה לא יקרה – אני רוצה להיות זמין לכל מי שמגיע אליי, אני פה עבורם, תמיד ובכל שעה".
יוסי מטפל בקליניקה שבביתו ביישוב מתן ובשיחות זום מרחוק.

יוסי שטרית בהרצאה
צילום: צילום: יח''צ

בשנה האחרונה יוסי עובד עם שחקן ובמאי ויחד הם בנו "הרצגה" – הרצאה משולבת בהצגה, המציגה את סיפור חייו של יוסי, עם אלמנטים מתחום התיאטרון. "זה מרגש אותי מאוד, מבחינתי זאת הגשמה של חלום. אני לא חושב שהקהל יוכל להישאר אדיש כי זה סיפור מטלטל ומרגש".
ה"הרצגה" תעלה לסבב הופעות ברחבי הארץ במהלך חודש אוגוסט, ניתן להתעדכן בתאריכים המדויקים ובדף הפייסבוק.

יצירת קשר עם יוסי שטרית

פייסבוק

אתר הבית

אינסטגרם

לינקדאין

טלגרם