מרכז למידה מקדמת של הודיה רופא: משנים סדרי עולם עבור הילדים שלכם

"הייתי תלמידה סוררת ולכן ההורים שלי בכו המון על מנת להחזיר אותי לבית הספר, ואני לעולם לא אשכח איך יום אחד בכיתה, מורה אחת השפילה אותי עד עפר ממש, כשאמרה בפני כולם, "מה ייצא ממך?", שם בדיוק קיבלתי את ההחלטה, להיות מורה ולדאוג כי אף ילד אחר לא יקבל את היחס שאני קיבלתי"

לימודים והשערה במרכז למידה מקדמת של הודיה רופא

את הדברים המרגשים הללו סיפרה הודיה רופא, המנהלת של המרכז ללמידה מקדמת, שעושה פלאים ומשנה את חייהם של ילדים רבים באזור גדרה, תוך כדי שמוכיחה הלכה למעשה, כי אין צורך למהר ולתייג ילדים כבעייתים, או "לדחוף" להם תרופות כאלה ואחרות על מנת שהם יישבו בכיתה בריכוז, ישתתפו במהלך השיעור ולא יפריעו.

אם אתם הורים לילדים מאובחנים שנעזרים בתרופות כדי שהם יהיו "רגועים" ולא יהפכו את הכיתה. אם אתם הורים לילדים שמתקשים "לספק" את הציונים המבוקשים בגלל בעיות כאלה ואחרות, או במידה וילדכם נמצאים על הרצף ואתם מבקשים שישוחחו עימם בגובה העיניים ויתייחסו אליהם כמו אל כל ילד אחר, הכתבה הזו מיועדת עבורכם.

מאמינים בכל ילד וילדה

"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו", את המשפט הזה טבע הרב שלמה קרליבך, ואת משנתו מיישמת בשטח בצורה יוצאת דופן הודיה רופא, בת 31, הבעלים של המרכז ללמידה מקדמת בגדרה. לפני הקמתו של המרכז הודיה עשתה את המסלול הרגיל של עשרות אלפי מורות ומורים בישראל, אך בשלב מסוים היא הבינה כי במערכת החינוך הרגילה, היא לא תצליח להעניק לילדים את מה שהיא חושבת שנכון ועדיף להם.

המרכז ללמידה מקדמת של הודיה רופא: על הרעיון שהבשיל לכדי מציאות

על מסלול החיים המקצועי בתחום ההוראה והמהות הייחודית של המרכז שלה, הודיה סיפרה לנו: "כיוון שלא הייתי תלמידה טובה וסבלתי מ"קוצים בישבן", כפי שיש לילדים רבים, גם היחס אותו אני קיבלתי מצד המורים שהיו לי, היה יחס גרוע ואף מזלזל, הם ויתרו עליי מהר. לכן בחרתי להוכיח שאפשר וצריך לעשות אחרת, לכן הלכתי ללמוד הוראה, ומצאתי את עצמי כמו עוד מורה במערכת החינוך בישראל, מחנכת.

במהלך השנים יצא לי להתגורר בכמה מקומות, וכך עברתי בין מספר בתי ספר שונים, בהם יכולתי להתרשם ולגבש דעה מספיק מוצקה על הבעיות שיש במערכת הזו. לאט לאט חלחלה בי ההבנה כי לא לכל ילד מתאים להיות בבית הספר, בסופו של דבר מדובר בכיתה שאליה נכנסים 30 ילדים ויש מורה אחרת שאומרת להם מתי לדבר ומתי לצאת להתפנות, כל הדברים הכי לא טבעיים עבור האדם, קטן או גדול".

לפני כחמש שנים הודיה אזרה אומץ, ובמקביל לעבודתה כמורה במשרד החינוך, היא החלה לעבוד כעצמאית בהוראה מותאמת, לדבריה היא עשתה זאת כדי להתאים את הלימודים לתלמידים ולא להיפך. את המרכז ללמידה מקדמת היא פתחה לאחר שצברה ניסיון בתחום במשך מספר שנים.

ההצלחה הייתה מסחררת החל מהרגע הראשון, תוך זמן קצר השמועה על מקום שבו הילדים, כולל אלו המאובחנים עם הפרעות של קשב וריכוז ולקויות למידה, מי שנמצאים על הרצף האוטיסטי ואחרים, עושים חיל ונהנים ללמוד, עשתה את שלה. מיד עם פתיחת המרכז החלו להגיע הורים וילדים בקצב מסחרר, שלאחריו הודיה החלה לגייס צוותי הוראה נוספים.

הודיה רופא: תפיסת עולם

פעילות לילדים במרכז למידה מקדמת של הודיה רופא
צילום: צילום: ענת פנחס

"לכל ילד יש רגישות ועדינות שונה, ולב גדול שכולו זהב, ולכל אחד יש גם חוזקות שכליות ואנושיות אחרות, אבל לא כולם "רצים" באותו הקצב, ואם יש ילד שמתמודד עם קשיים לימודיים והתנהגותיים אמיתיים, זה ממש לא באשמתו וזו נקודה שאני זועקת אותה ממש.

ילדים בגיל צעיר שחוטפים על ימין ועל שמאל פרצופים עצבניים מהסביבה הקרובה, הם מהר מאוד יפגרו מאחור בכל הנוגע לציונים. בגישה הישנה גם הילדים המוכשרים עם פוטנציאל בשמיים ילכו לאיבוד. לדוגמה, זה לא יעזור אם המורה תגיד לילד בכיתה, "כמה פעמים כבר אמרתי לך? או למה נגעת בזה? ואסור ועוד אסור, מילים שליליות שמורידות מוטיבציה ואנרגיה.

לעומת זאת בקורס 'הוראה מותאמת' אנחנו בונים לכל התלמידים תכנית מותאמת אישית, כזו המבוססת על החוזקות ועל האיכויות האישיות שלהם, כמו גם על הקשיים והפערים הספציפיים של כל אחד בנפרד.

בתהליך ממוקד ויעיל, כייפי ושמח, תוך זמן קצר הילדים מציגים שיפור מדהים. אני רואה כיצד השינוי הזה מתרחש מול העיניים שלי בכל יום עם עשרות ילדים שונים, היכולות שלהם מתפתחות, הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה מתחדדים, וניתן להשיג זאת על ידי מעטפת מחבקת, מבינה ומאמינה", הודיה סיפרה בהתרגשות.

מרכז למידה מקדמת: שיטת מונטסורי

"בשנה האחרונה סיימתי הכשרה נוספת, וכיום אני גם מדריכה מוסמכת לחינוך מונטסורי. המהות של החינוך הזה היא לתת לילד לגדול בטבע שלו, ולא לנסות ולהתאים את החיים המודרניים לילד, כדי שהוא יחווה את האדמה ממש. למשל, לוח האותיות בכיתה שלנו הוא בדרגה נמוכה יחסית, בדיוק כמו הילדים בגיל יסודי.

הכל מותאם לטבע שלהם, כאשר אנחנו, המבוגרים במקום, משוחחים עימם ומסתכלים אל הילדים בגובה עיניים, זה אומר שאנחנו יושבות איתם על השטח, על הרצפה, על גבי פופים, משוחחים ורואים אותם כשווים בדיוק כמו כל אחד אחר", הודיה סיפרה.

בפעילות שלה במרכז, הודיה מלמדת הוראה מותאמת בעברית ילדים בגילאי 4 עד 11. במקביל אליה יש שתי מדריכות לאנגלית, אחת מהן מלמדת הדרכה מותאמת באנגלית גם כן. ישנה גם מדריכת יוגה, מתוך התפיסה כי ברגע שאין פתיחות רגשית אי אפשר ללמוד בצורה דידקטית, אלא רק כאשר הנפש של הילד רגועה לגמרי.

הלמידה במרכז מתבצעת החל משעות הצהריים ועד שעות הערב, בנוסף הוספנו גם שעות בבוקר עבור ילדים עם פערים משמעותיים שגם ככה יושבים בכיתה בבית הספר ללא כל מעש, כאשר כל הלמידה נעשית בקבוצות מתוך אמונה של הפרייה הדדית ודינמיקה קסומה.

הילדים לומדים כיצד לתפוס את מקומם בקבוצה, וכך מחזקים את הביטחון העצמי שלהם, מחדדים את המיומנויות החברתיות שלהם ועוד. נכון להיום במרכז ישנם עשרה קורסים שונים, כאשר ההורים יכולים להתאים את הקורסים בהתאם לצורך של הילד.

מרכז למידה מקדמת של הודיה רופא: אות למופת

ילדים במרכז למידה מקדמת של הודיה רופא:
צילום: צילום: ענת פנחס

"אל המרכז יכולים להגיע גם ילדים נורמטיבים, כאלו שיש להם פער בעברית לצורך הדוגמה, וללמוד לצד ילד הסובל מהפרעות של קשב וריכוז. הם מצליחים לעבוד ביחד בקבוצה אחת, כי לפני הכל אנחנו עובדים על קבלת האחר והשונה, זו המהות של המרכז וההורים אוהבים את זה, כיוון שהמרכז מעניק משהו אחר לגמרי מהחוסרים שיש בבתי הספר".

המרכז ללמידה מקדמת: דוגמן הבית, יחיד ומיוחד

מרכז למידה מקדמת של הודיה רופא
צילום: צילום: ענת פנחס

הודיה בחרה כי הפרזנטור של המרכז יהיה ילד שונה אך שווה בין כולם. שמו רפאל, הוא רק בן שנה ושמונה חודשים, הוא נולד בניתוח קיסרי במשקל שלושה קילוגרמים, וכאשר מלאו לו חצי שנה, החלו להבחין בשונות הפיזית שלו וידעו כי הוא יהיה נמוך קומה.

"בחרתי שרפאל יהיה הדוגמן מלשון דוגמא למרכז, כי המסר שלי גלוי, חד וברור, למרות היותו נמוך קומה הוא עדיין ילד חכם ו'רגיל', וגם אם הוא אינו נראה רגיל, אנחנו צריכים לדעת לקבל את השונה. יכולתי לקחת דוגמן או דוגמנית שיהיו עם עיניים כחולות ושיער בלונדיני, בדיוק כמו שחברות הפרסום אוהבות בפרסומות שלהם, אבל המטרה שלי היא להציב כל אחת ואחד בקדמת הבמה, כי כולם בעלי קסם אישי, ראש יצירתי, לב חם, גם אם הם מתקשים לשבת על הכיסא במשך זמן ממושך, או לא קוראים תכף ומיד בשוטף.

המטרה שלי ושל המרכז היא לדעת לגעת נכון בילדים, ואיך לאט לאט ללטש את הטוב שטמון בהם. את המועדות הזו אני רוצה להעביר הלאה, לשנות את החברה בישראל, כך שזו תהיה חברה סובלנית יותר, מכילה, מבינה ומקדמת", הודיה סיכמה עבורנו את הדברים.

מרכז למידה מקדמת של הודיה רופא: יצירת קשר

הורים יקרים, אם גם אתם מעוניינים כי ילדכם ילמדו במרכז שכולו נתינה אחת גדולה, של לימודים וחינוך בגובה העיניים, עם לב רחב וידיים מחבקות, צרו קשר בטלפון: 058-4000125

אתר

פייסבוק

אינסטגרם