האדריכל ומעצב הפנים שייקח את הפרויקט שלכם לשלב הבא

אין ספק כי תכנון מבנה – מסחרי או פרטי – הוא משימה לא פשוטה, הדורשת ליווי מקצועי ומיומן. אסף סולומון, אדריכל ומעצב פנים בעל 20 שנות ניסיון, מסביר על התחום ועל תפקידו של האדריכל, ופותח לנו צוהר לעולם מרתק ומגוון

בשיתוף אסף סלומון

ממנהטן לתל אביב

עוד מגיל צעיר, ידע אסף שמה שהוא רוצה לעסוק בו בחיים הוא תחום האדריכלות. לכן, כבר בגיל 15 נרשם ללימודי אדריכלות בבית ספר מקצועי. כמה שנים לאחר שסיים את שירותו הצבאי ולאחר טיול גדול בעולם, אסף כבר היה רשום ללימודי אדריכלות בסדנא לאדריכלות ולאחר מכן עבר לניו-יורק, מתוך מטרה להשלים את התואר שלו באוניברסיטת PRATT INSTITUTE היוקרתית. בתום הלימודים, עבד אסף במשרדי אדריכלות שונים בניו יורק על מנת לצבור ניסיון, ולאחר מכן, פתח משרד עצמאי ומצליח במנהטן שעסק בעיקר בתכנון דירות ומסחר באזורים הנחשבים ביותר בעיר.

לאחר כ-10 שנים בעיר הגדולה ולמרות ההצלחה המקצועית שהוא חווה, אסף הרגיש שהוא מעדיף ללכת אחרי ליבו ולחזור הביתה לארץ ישראל. "חיפשתי דרך לחזור לארץ ולהמשיך את העשייה האינטנסיבית בישראל, אבל לא בידיים ריקות. החלטתי לחזור בשנת 2007 ולפתוח את משרד האדריכלות שלי בשכונת נווה צדק בתל אביב, שם גם עברתי לגור".

תשומת לב אישית לכל פרויקט

משרדו של אסף מספק שירותי אדריכלות ועיצוב פנים בארץ ובעולם, תוך הקפדה על תשומת לב מרבית ואישית לכל פרויקט שעובר תחת ידיו. "אני עובד בעיקר על פרויקטים שמעניינים אותי כדי שאוכל לתת את מלוא תשומת הלב האישית שלי לכל פרויקט", הוא אומר. "אני מתעסק עם תקציבים גדולים וכסף ששייך ללקוחותיי, לכן מוטלת עליי אחריות גדולה ומחויבות לתת את הכי טוב שלי. חשוב להבין שכאדריכל, אני מלווה את הלקוחות בפרויקטים שיכולים להימשך מספר שנים, לכן חשוב לי ללמוד את אורחות חייהם, עד רמת מגירת הגרביים. מבחינתי, זה מה שיביא תמיד לתוצאה מוצלחת בכל פרויקט".

לדברי אסף, הצלחה בפרויקט היא היכולת לתרגם את חלומותיו של הלקוח לחלל, סגנון וסביבה אידיאלית עבורו. "לדעתי הרבה אדריכלים מפספסים את רצון הלקוחות בכך שהם מעצבים ומתכננים לפי מה שלפעמים נראה בעיניהם טוב יותר מבחינה מקצועית, אך פחות בעיני הלקוח. לכן, אני מאמין שמאוד חשוב שתהיה לאדריכל יכולת הקשבה לרצון הלקוח, דבר שמפרה את שני הצדדים. מעבר לעבודה, החיבור האישי לכל לקוח – גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית – חשוב לי מאוד והסיפוק של הלקוח הוא הסיפוק שלי".

צילום: המחשה: יפתח תמיר

שינוי התפיסה בשיטת הבנייה המקובלת בארץ

"היום, בכל פעם שאני מעורב בבניית בית בשוק הפרטי, אני מבין יותר ויותר עד כמה נדרש לבצע שינוי מהותי בכל שיטת הבנייה המקובלת בארץ", מספר אסף. חשוב להבין שתהליך בניית מבנים לא נגמר בשלב התכנון עם האדריכל וקבלת ההיתרים הנדרשים, להיפך. האתגר הגדול מתחיל בשלב הביצוע. "זהו השלב ההרפתקני בכל פרויקט, מכיוון שאין באמת יכולת אמיתית להבין לקראת מה אנחנו הולכים. שיטת הבנייה המקובלת בארץ נעשית על ידי עשרות אנשי מקצוע, קבלני משנה וספקים שונים, אשר יוצרים בשטח מציאות מאד מורכבת ולא מדויקת. דבר זה עלול לגרור לחריגה מהתקציב, פגיעה באיכות ואי עמידה בזמנים של ביצוע הפרויקט", סיפר אסף.

"בזמן שהותי בארה"ב נחשפתי לשוק בניית הבתים המתועשים שמאד מקובלת במדינה, והבנתי עד כמה שיטת בנייה זו יעילה על פני הבנייה הקונבנציונאלית המקובלת. זו שיטה שעוסקת בייצור, בניית בתים ומכירתם כמוצר מדף על פי הזמנה, בדיוק כפי שאנו רוכשים רכב ויכולים לבחור במדויק את הדגם, הצבע, המחיר וזמן האספקה. אני מאמין שאין סיבה שלא יהיו חברות שיודעות לספק מוצר בסיסי ומורכב כמו בית פרטי כמוצר קצה איכותי וללא פשרות ברמת העיצוב האדריכלי, החל משלב התכנון ועד לבנייתו בפועל. קיימת רתיעה של הציבור בארץ מבנייה מתועשת, מכיוון שיש לה תדמית שלילית של מוצר זול ופשוט, הן בגלל רמת המוצר, העיצוב האדריכלי וסוג הפרויקטים. כלומר מדובר ברעיון שהוא טוב, אך רמת הביצוע והנראות של המוצר מפספסים את התוצאה לדעתי. לכן, החלטתי לפתח מערכת בנייה של מבנים מודולריים מתועשים, כשהדגש הוא על האיכות של המבנה ברמת פרטי הבנייה והעיצוב האדריכלי שיכולים להתאים לכל סוג של תקציב – מבנייה יוקרתית ועד פשוטה הן בתחום המגורים והמסחרי כאחד – אבל ללא התפשרות על האיכות והעיצוב ובהתאמה לסגנון האישי של כל לקוח ופרויקט".

צילום: צילום: אסף פינצוק

ידע רחב לצד מקצועיות בלתי מתפשרת

ניכר כי אסף הוא לא אדריכל ומעצב פנים "רגיל". הלימודים מגיל צעיר, כמו גם הלימודים בניו יורק ומגוון ההכשרות והפרויקטים שעבר, הפכו אותו לאיש מקצוע מיומן במיוחד, אשר מבין כיצד הדברים מתנהלים בפועל. "החיבור לשטח מאד חזק אצלי. זה עוזר לי להבין איך הדברים מתנהלים ברמה הפרקטית ולא רק ברמה התיאורטית". אסף מספר כי המשרד שעבד בו בניו יורק עבד בשיטת Design build, כלומר תכנון וביצוע של הפרויקטים עד שלב קבלת המפתח. לכן, בשונה מההתנהלות בארץ, בניו יורק האדריכל עוסק במגוון תחומים רחב יותר במהלך הפרויקט, מה שדורש ממנו להחזיק בידע רב ולעסוק בנושאים שבארץ נעשים לרוב על ידי היועצים. "היות שאני מבין את העבודה בשטח ואת תכנון המערכות הנלוות ברמה הטכנית, קל לי יותר לשלוט בפרויקט, להגיע לפתרונות נכונים יותר ולספק ללקוחות תוצאות טובות יותר הן מבחינת ביצוע ומחיר".

פרויקטים למגורים, שימור מבנים מלונות ופרויקטים מסחריים

בעוד שעיקר עבודתו של אסף היא בתחום המגורים ועיצוב פנים, בשנים האחרונות הוא פנה לעסוק גם בפרויקטים מתחום בתי המלון והתיירות. בין הפרויקטים שלו נמנה מלון הבוטיק המצליח "וורה" בתל אביב, שם שימש כאדריכל ומעצב המלון. בנוסף, אחד התחומים שהוא נהנה מאוד לעסוק בו הוא שימור מבנים. "זה משהו שאני מאוד מחובר אליו, וגם בניו יורק עסקתי הרבה בשימור", הוא מעיד. לאחרונה, סיים פרויקט שימור מחמיר של ארבעה מבני טמפלרים במתחם נחושתן למרגלותיו של מגדל נווה צדק, במסגרת פרויקט של רשת המלונות הבינלאומית "SELINA" שמקימה את המלון הראשון שלה בארץ.  "מדובר במלון מאוד ייחודי בנוף התל-אביבי. זה היה פרויקט של ארבעה מבנים שהתפרסו על גבי מתחם שלם, מעין מיני-שרונה". על אף המשבר הנוכחי והפגיעה בענף המלונאות, מתוכננים במשרד של אסף פרויקטים נוספים בתחום המלונות.

צילום: צילום: יח''צ סלינה

לעומת זאת, אסף מרגיש כי ההאטה בקצב החיים גרמה לאנשים רבים להתכנס ולהסתכל יותר פנימה, מה שהביא להתעוררות גדולה בתחום המגורים בשוק הפרטי. משרד הבוטיק שלו בתל אביב מהווה מעין one stop shop, בו הלקוחות יכולים ליהנות מכל השירותים הנוגעים לתכנון הפרויקט – מתחילתו ועד לסופו. "אני מתעסק גם בתחום המסחרי וגם בתחום המגורים במגוון רחב של פרויקטים", מעיד אסף, "אני לא מפחד לקחת אתגרים, להיפך. זה מה שמניע אותי, כל עוד אני יכול לבוא לידי ביטוי ברמה האדריכלית והעיצובית ולתת ערך מוסף בפרויקט".

כתובת: רח' אילת 22, תל אביב

טלפון: 052-3989898

 אתר הבית

אינסטגרם