ויקי לביא משל: "ה-NLP מאפשר להפוך כל משבר להזדמנות"

השנה החדשה ויום כיפור בצל הקורונה כבר בפתח, וזה הזמן לחשבון נפש מיטיב עבורכם. כולנו חווינו משברים בחיינו, אולם השאלה היחידה היא כיצד אנו מתמודדים עימם. ויקי לביא-משל, הבעלים של מכללת "NLP Movement", סבורה כי הדרך להתמודדות מוצלחת עם משברים ואתגרים, היא פיתוח מודעות והכרה בכך שיש לנו אפשרות בחירה בכל רגע נתון. "אנחנו לא יכולים לשלוט בכל מה שקורה לנו בחיים, אבל אנחנו בהחלט יכולים לשלוט בתגובות ובהתנהגויות שלנו"

ויקי לביא בהרצאה
הרצאה של ויקי לביא משל לחברת קל אוטו. | צילום: מיכל רביב

ההשפעות של הקורונה על הכלכלה ועל הבריאות ידועות היטב, שהרי אלו מסוקרות חדשות לבקרים בתקשורת. מה שפחות מדובר ולא מקבל סיקור מספק, הוא המחיר הנפשי של הקורונה: הקורונה גרמה לעלייה במפלס החרדה בחברה שלנו, בין אם בעקבות הסגרים, הריחוק החברתי, ותחושת אי הוודאות הגדולה שנכנסה לחיינו. אבל למזלנו יש "אור בקצה המנהרה" לשם כך בחרנו לראיין את המנטורית ויקי לביא-משל, מנחת NLP ומיינדפולנס בדרגת Trainer, והבעלים של מכללת NLP Movement, שתאיר את עינינו בתחום.

[youtube_embed youtube_id='https://youtu.be/yZfGiYyUdYg']

מה זה בעצם NLP?

ה-NLP  זו גישת חיים שמחברת כל אדם למשאבים שהוא זקוק להם, כך שיוכל להשיג את התוצאות אליהן הוא שואף בחיים. עקרונות הגישה מאפשרים לנו לראות את החיים מנקודות מבט נוספות, כשהפוקוס הוא על מציאת הפתרונות ומיקסום היכולות שלנו. מי שמגיע ל-NLP בראש פתוח, מגלה עולם מופלא עם שלל אפשרויות והזדמנויות. השיטה כוללת תפיסת עולם, מיומנויות וטכניקות, שמובילות לשינוי עמוק עם תוצאות מוכחות לאורך שנים.

הנחת הבסיס היא שהתפיסה שלנו כלפי המציאות נקבעת לפי מעין 'הוראות הפעלה' הקיימות בלא מודע שלנו, שקובעות לנו כיצד נחשוב, נרגיש ונתפוס את האירועים אותם אנו חווים. ה-NLP מאפשר לנו לקבל עוד זווית חשיבה, ולקדד את הוראות ההפעלה הללו מחדש, כך שנתפוס את המציאות בדרך שתועיל לנו ותאפשר לנו לצמוח.

כשמוסיפים ל-NLP את המיינדפולנס, התוצאות אפילו עוצמתיות עוד יותר: זה מייצר שיח אחר בינינו לבין עצמנו. אנחנו מפתחים תודעה שיש בה אנושיות, חמלה וקבלה למי שאנחנו. כך למשל, במקום לבקר את עצמנו ולהיות מאד שיפוטיים (מה שקורה לכולנו), אנחנו לומדים לאהוב את עצמנו, ולצמוח דווקא מתוך המקום המכיל הזה.

עם ההנחיה והאימון הנכונים, אנחנו לומדים להיות חופשיים, להיות מי שאנחנו באמת, עם כל מה שעולה בנו, ועם כל הרגשות שאנו פוגשים. הרי כל החיים יש לנו אתגרים שעלינו לעבור, ולא מעט פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו בתוך משבר שתופס אותנו 'לא מוכנים'. והכלים שיש לנו בשילוב של שתי השיטות ממש עוזר לנו להתמודד נכון ובצורה בריאה ואפקטיבית עם החיים, כך שנשכיל להפוך כל משבר להזדמנות וצמיחה. ממש כמו שצ'רצ'יל, שידע משברים בחייו, אמר: 'לעולם אל תבזבז משבר טוב'.  זה עניין של תרגול ופיתוח חוסן נפשי, זה לא קורה ביום. ועדיין, זה מאד מעצים לדעת שאנחנו יכולים להתמודד עם כל מה שמגיע לחיינו, ולצאת מחוזקים".

איך זה עובד?

"המשמעות של NLP היא "ניתוב לשוני פיזיולוגי" (Neuro-linguistic programming). אנו משתמשים במערכת הנוירולוגית שלנו, במוח שלנו, כדי לקודד מחדש מחשבות, אירועים ואמונות שנמצאים אצלנו בזיכרון. קידוד מחדש של אירועים שמעכבים אותנו, מאפשר לנו להסתכל קדימה לעתיד טוב יותר, מבלי שהעבר שלנו ינהל אותנו.

אם ניקח כמטאפורה את הטלפונים החכמים שיש לנו היום, ה-NLP הוא בעצם כמו עדכון תוכנה לתודעה שלנו: אנחנו משדרגים את תוכנת ההפעלה שלנו (המוח הנוירולוגי), מתקנים באגים, מוסיפים יכולות חדשות ומשפרים ביצועים בחיים שלנו (תכנות מחדש על ידי שימוש במיומנויות וטכניקות). וכמו בטלפונים החכמים, עם ה-NLP השדרוג הוא מהיר וישים, ותמיד תמיד יש עוד לאן להתקדם".

ביקורת מלקוח על ויקי לביא משל
ביקורות על ויקי לביא-משל. | צילום: צילום מתוך דף ה-GMB של ויקי לביא-משל.

המסע של ויקי לביא-משל

ויקי לביא-משל מלמדת ומסמיכה תלמידים במכללת NLP Movement כך שיהפכו מנחים מוסמכים של NLP ומיינדפולנס. הלימודים במכללה מקנים תעודת הסמכה מקצועית של הארגון הבינלאומי IA-NLP. בנוסף, היא מלווה אנשים ועסקים באופן פרטני בקליניקה שלה. ויקי מספרת שהיא הגיעה ל-NLP לפני כ-14 שנים: "חוויתי אז משבר אישי גדול מאוד. עברתי גירושין, שהיו עבורי חוויה מטלטלת ממש. הרגשתי שהקרקע נשמטה מתחת לרגליים שלי, ואני פתאום צריכה לתכנן את החיים שלי מחדש. ניסיתי טיפול פסיכולוגי, אבל אחרי תקופה לא קצרה, ראיתי שאני לא משיגה את התוצאות שאני רוצה. במקרה, שמעתי על NLP, שהיה אז תחום חדש יחסית, ועשיתי קורס NLP Practitioner בשביל עצמי. מהר מאוד ראיתי שזה עובד וקיבלתי תוצאות מהירות ואפקטיביות. ראיתי כמה שה-NLP ממוקד ויעיל ועוזר לנו להרגיש טוב יותר. הרגשתי שהייתי צריכה למצוא את הזהות שלי מחדש, וה-NLP עזר לי לעשות זאת".

צילום תדמית לויקי לביא משל
ויקי בכניסה לקליניקה הפרטית. | צילום: צילום: נטלי וייצמן, Tulistudio

איך זה עבד עבורך?

"אחת הטכניקות של ה-NLP שנקראת Outcome, 'תוצאה', מתמקדת בזימון תוצאה של עתיד שאנו רוצים שיקרה עבורנו. באמצע משבר רציני בחיי, במסגרת לימודי ה-NLP ,בעזרת הטכניקה, תיארתי לעצמי את בן הזוג שרציתי להכיר בפרטי פרטים, ואחרי חודש באמת פגשתי אותו. דמיינתי את הסצנה כל כך טוב, עד שהדמיון הפך ל-'זיכרון עתידי', ועזר לי למצוא את שאהבה נפשי במדויק. על פי ה-NLP, המוח אינו מבדיל בין מציאות לדמיון, והקידוד מחדש לתודעה שלי בזכות ה-Outcome, אפשר לי לזהות את ההזדמנות כשהיא הגיעה. אותו בחור, עידן, הפך לבעלי ולאב שלושת ילדיי".

ויקי לביא-משל: יש טכניקות שאת פיתחת?

"כן, בהחלט. יצרתי (ביחד עם שלי משל) כלי עבור מנחים, מטפלים ומאמנים, שמרגישים שהמונחה שלהם תקוע ולא מתקדם. מדובר בערכת קלפים בשם 'התעוררות', הראשונה מסוגה בארץ, המבוססת על ה-NLP והמיינדפולנס. הערכה מאפשרת להוביל את המונחה בדרך חווייתית ויצירתית לשינוי המיוחל. הערכה כוללת שמונים קלפים וספר הדרכה, שכוללים בעצם כלים ושאלות עזר שונות, שעוזרים למונחה לעבור תהליך  מעצים ביחד עם המנחה".

ערכת קלפים ויקי לביא
ערכת קלפי התעוררות- עפ''י המיינפדולנס וה NLP. | צילום: צילום: Tulistudio

כיצד הגיע הרעיון להקים את NLP Movement?

"הייתי לי תשוקה גדולה ל-NLP; הבנתי כמה החיים שלי השתדרגו בזכות כך, ראיתי איזה שיפור ניכר זה יצר עבור המונחים שלי, והחלטתי שאני מעבירה את השיטה המדהימה הזאת לעוד אנשים. חשוב לי שכל אחד ואחת ידעו שאפשר להרגיש טוב יותר, ולחיות חיים טובים יותר. וזה אפילו הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים.

הקמתי את המכללה, כדי להכניס כמה שיותר אנשים לעולם ה-NLP בשילוב מיינדפולנס: אני משלבת עם ה-NLP מיינדפולנס, שיטה המאפשרת חיים מאוזנים יותר, והכנסה של שלווה ורוגע לשגרה שלנו. מי שמתרגל מיינדפולנס, חווה רוגע מדהים ומפתח חוסן נפשי אמיתי. לי אישית יש ילד שנמצא על הרצף האוטיסטי: המצב הזה הביא אותי לחשוב מחשבות לא נעימות, וכמובן להתמודד עם שגרה יומיומית לא פשוטה והמיינדפולנס סייע לי לנהל את הרגשות שלי ממקום אחר לגמרי, לא לשפוט את עצמי, ולהיות אמא ואדם טוב יותר, ובעצם להבין שקיבלתי מתנה".

למי זה נועד?

"לכל אדם שרוצה לעשות שינוי ולשדרג את חייו. במיוחד עכשיו, בעקבות הקורונה, הרבה אנשים עשו חשבון נפש ומחפשים מסלול חדש בחייהם. חלקם חוו חרדות, אצל אחרים עלו טראומות מהעבר, ויש כאלו שעקב אי הוודאות המתמשכת, התעורר אצלם הצורך לטפל בעצמם ובקרובים להם, והם מבינים שיש כאן הזדמנות להפוך זאת למקצוע מאד מספק ומתגמל. בעולם המשתנה בו אנחנו חיים, צריך לדעת להתאים את עצמנו למצבים השונים. זו הזדמנות אדירה לדעת שתוך פחות משנתיים, ניתן להפוך למנחה NLP ולעבוד בתחום.

פיידבקים מדף הפייסבוק של ויקי לביא משל
צילום: צילום מתוך דף הפייסבוק של NLP Movement.

אני ממליצה לרוב להתחיל בקורס הבסיס, שנותן היכרות ראשונית עם ה-NLP וגם עם המיינדפולנס, שמניסיוני הרב נועדו לכל אחד שרוצה להיטיב עם עצמו, לעשות שינוי ולהיפתח לדברים חדשים, וזה באמת משנה חיים. ברגע שתרגישו את השינוי שחל בכם ,תרצו להפיץ את הבשורה. אני ממליצה ללמוד במכללה קורסי הסמכה רשמיים ולהפוך את ה-NLP למקצוע מתגמל כי לכולנו מגיע להיות מאושרים".

 

יצירת קשר עם ויקי לביא-משל

לפרטים נוספים על ויקי לביא-משל ו-NLP Movement, לשיחת היכרות והתאמה אישית ללא תשלום חייגו 0528339433. כמו כן, לחצו על הקישור כדי להירשם לקורס Nlp Practitioner. שווה לבדוק גם את דף הפייסבוק, או האינסטגרם.