לא על היין לבדו: ביקב סקוריה גם תשתו יין איכותי וגם תיחשפו לסיפור היקב

יקב סקוריה הוא "Estate Winery", כלומר יקב שמייצר יין אך ורק מהענבים אותם הוא מגדל בעצמו. זני הגפנים נבחרו לאחר מחקר מעמיק והם גדלים תחת הקפדה על איכותם. התוצאה היא יין משובח, שגורף תשבחות ופרסים רבים

יקב סקוריה הנאה ברמת הגולן

במורדות רמת הגולן, ממוקם יקב בוטיק קסום שטובל בנוף פראי של ירוק וכחול. המקום מושך אליו חובבי יין מכל הארץ, שמוכנים להצפין בשביל טעימה של יין איכותי. הייחודיות של יקב סקוריה נעוצה בעובדה שהיין מיוצר מהכרמים שלו, הגדלים למרגלות תל פארס, מה שמאפשר שליטה מוחלטת בכל שלבי ההכנה שלו – וזאת בשונה מיקבים רבים אחרים בארץ, שקונים את הענבים שבהם הם עושים שימוש.

יקב סקוריה: מגוון רחב של יינות

כיום, מיוצרים ביקב סקוריה כ-12,000 בקבוקים של יינות לבנים ואדומים, והיקב מחזיק ב-36 דונמים של כרמים. עם זאת, הסיפור של היקב התחיל בקטן – ועל כך שמענו מאחד הבעלים שלו, עמוס מלניקוב.

יקב סקוריה: אז איך הכל התחיל?

"היקב התחיל בשנת 2008 במושב כנף שברמת הגולן על ידי השותף שלי, עופר תורג'מן. הוא הכין יין בעיקר לעצמו ולחברים בהתחלה. כשהוא סיים לימודי יינות בתל חי, היו לו כרמים משלו שהוא השתמש בהם, ואת הענבים הוא מכר ליקבים שונים. במקביל אני הכנתי יין ביקב אחר, ואותו היקב קנה את הענבים מעופר. באיזשהו שלב חברנו אחד לשני והחלטנו להרים את יקב סקוריה, ומאז אנחנו מייצרים יין ביחד".

מה הרקע שלך בתחום?

חביות היין ביקב סקוריה
צילום: צילום: יח''צ

חוויה לזוגות ביקב סקוריה
צילום: צילום: בן פרשיץ

"אני איש הייטק במקור – עבדתי כל השנים בתחום בתפקידים בכירים, והיקב היה יותר תחביב, משהו בשביל הנפש. אבל באיזשהו שלב כל-כך נהניתי מהעשייה הזאת, שהחלטתי לקחת אותה צעד אחד קדימה. חברתי לעופר בשנת 2013, והיום שנינו מתפקדים בתור הייננים של היקב. עופר הוא גם הכורם, ויחד אנחנו שולטים על כל התהליך".

תהליך קפדני, איכות מקסימלית

כשמלניקוב מדבר על תהליך ייצור היינות ביקב, ניכר כי מדובר בתהליך קפדני ביותר, שמטרתו ליצור יינות באיכות מקסימלית ובלתי מתפשרת. ייצור היין ביקב משויך לאסכולה המסורתית-צרפתית-קלאסית, עניין אשר בא לידי ביטוי בבחירת הזנים, בשיטת הייצור, בשילובים בין הזנים ובתוצאה הסופית של היין: מורכבותו, טעמו ונגישותו. אחד הזנים הלבנים של היקב, למשל, הוא זן השנין בלאן – שמקורו בחבל הרון בצרפת. מדובר בחבל שמתאפיין באקלים ים תיכוני, עם קיץ חם יחסית וחורף קר – בדומה לאקלים הים תיכוני באזורנו.

יקב סקוריה: ספר לי קצת על התהליך שלכם

"אנחנו מגדלים ענבים מזנים שונים, שנבררו באופן קפדני. איתרנו את הענבים המתאימים ביותר לאקלים הקריר והיבש של הגולן, על מנת להבטיח שישגשגו לכדי התוצר הטוב ביותר. לצורך העניין, עופר הקים בכרמים תחנה מטאורולוגית, שממנה אסף נתונים וניתח אותם. בסופו של דבר הגענו לפוטנציאל איכויות ייצור יין גבוהות ביותר, וכרמי היקב כוללים בין היתר יינות אדומים מזנים כמו קריניאן, קברנה סוביניון, סירה, פטיט ורדו ומרלו, ויינות לבנים מזנים כמו מוסקט, רוסאן, גוורצטרמינר, שנין בלאן וסוביניון בלאן. חשוב להבין שסיפורו של היין מתחיל בענבים – הם אלו שקובעים עד 85% מאיכות היין. עצם העובדה שאנחנו משתמשים בענבים שלנו מאפשרת לנו לייצר יין משובח מאוד.

"מאוד חשוב לי שאנשים ששותים את היין שלנו קודם כל ייהנו. זו הסיבה שאנחנו מכינים את היין. אנחנו מקפידים על האיכות – קטנה כגדולה, וגם על התהליך עצמו: מבחירת סוג הגפן שאנחנו נוטעים – דואגים שתהיה מתאימה לאזור הגידול, דרך גידול הענבים ועד לייצור היינות. כתוצאה מכך, יוצא שאנחנו מייצרים יינות ברמה גבוהה ביותר".

יקב סקוריה
צילום: צילום: אייל ורשבסקי

לא רק יינות

פרט ליינות עצמם, ביקב סקוריה קיים גם מרכז מבקרים, שמציע למתארחים בו סדנאות ריח ייחודיות, בהן הם זוכים להכיר מקרוב את הריחות שמרכיבים את היין. במקום קיימים גם סיורים שכוללים ביקור בכרמים, בבית הכנסת העתיק בכנף ובמעיין הצמוד אליו. כלל הסיורים מלווים בהסברים מפורטים על ההיסטוריה של המקום, על הטבע שסובב אותו ועל תהליך הייצור המורכב של היין, שטעמו וניחוחו המיוחדים נישאים למרחק.

בנוסף, יקב סקוריה מציע למבקרים בו טעימות יין בליווי גבינות משובחות, לחמים, שמן זית ישראלי וירקות. למעוניינים, היקב אף מציע ימי הדרכה לקבוצות – במסגרתם המבקרים יטיילו בתצפית תל פארס, באתרי עתיקות בסביבה הקרובה ובמעיין דיר עזיז, ויהנו מסיור בכרמים ומטעימות יין.

את סיפורו של היקב תוכלו לשמוע ממקור ראשון, מאחר ועופר תורג'מן עצמו מגולל אותו בפני המבקרים, עניין אשר מוסיף לתחושה החמימה והביתית שאופפת את המקום. "כל היקב שלנו בנוי אך ורק על זה שאנחנו עושים יין בשביל הנפש", מסכם מלניקוב.

[youtube_embed youtube_id='https://youtu.be/xIv4_K2M9XM']

יקב סקוריה

כתובת: מושב כנף, רמת הגולן

טלפון: עופר – 050-2277404, עמוס – 054-5414331

לאתר של יקב סקוריה >>>

לפייסבוק של יקב סקוריה >>>

לאינסטגרם של יקב סקוריה >>>

לטעימות היין שעורך מלניקוב על סיפון יאכטה בהרצליה >>>