תמונה אחת שווה אלף ביופסיות: מיפוי שומות דיגיטלי

טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך בתחום רפואת העור; אם אתם בהירי עור, מנומשים, בעלי נקודות חן רבות או עבר משפחתי בסרטן המלנומה, הגיע זמנכם למיפוי שומות דיגיטלי. הכירו את השיטה המתקדמת לגילוי מוקדם, שיכולה להציל חיים

ד"ר ניר נתנזון

הקיץ ממשמש ובא והשמש יוקדת מתמיד, מה שמעלה לתודעה הציבורית את המחלה הקשורה לחשיפה לשמש, סרטן העור הקטלני, מלנומה. אולי זה נושא שהקשר שלו אליכם נשמע מקרי, לא בטוח שכך הדבר. האם מצאתם  נקודת חן חדשה על הגוף ותהיתם ממתי היא שם? חשבתם ללכת לרופא אבל התעצלתם? ובכן, ייתכן שמדובר בנגע עור ממאיר, סוג הדברים שלא כדאי להזניח, בלשון המעטה, שכן ידוע לכל שגילוי מוקדם מציל חיים.
הרי החדשות הטובות: טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך בתחום, מיפוי שומות דיגיטלי, מתגלה כיעילה ביותר לגילוי כתמי עור ממאירים. ד״ר ניר נתנזון, מומחה באבחון סרטון העור בטכנולוגיה החדישה ואבי השיטה בישראל (מאז 2004), מטפל ומאבחן מדי יום בעשרות אנשים שנמנים בקבוצת הסיכון לחלות במחלה, וגם מחוץ לה.

מהו הליך מיפוי שומות דיגיטלי, מי זקוק לו ואיך אדע אם אני בקבוצת סיכון?

ד/''ר ניר נתנזון
צילום: צילום: ניר נתנזון

״כמעט כל אחד מעוטר באי אילו נמשים, נקודות חן או שומות למיניהן. אולם מי מאתנו שסובל מריבוי נקודות חן או שומות, הוא בעל סיכוי של 20% לחלות במלנומה, גדול פי עשר מזה של כל אדם אחר במדינת ישראל, שנחשבת למוקד ריכוז גנטי של המחלה. כמו כן, אנשים שכבר חלו במחלה בעבר או שבני משפחתם מקרבה ראשונה חלו במלנומה, נמצאים בקבוצת סיכון גם הם. נוסיף על כך את השמש שרק מוסיפה להסתברות הגבוהה לחלות במחלה״ אומר ד"ר ניר נתנזון. היכנסו לשאלון המלנומה של המרכז למיפוי שומות וגלו באיזה רמת סיכון אתם.

מיפוי שומות – הבדיקה היעילה ביותר לגילוי מוקדם

למרבה הצער, הבדיקה הרווחת בישראל היא זו שמסופקת על ידי קופות החולים, ומדובר בהליך ארכאי למדי; במקרה הטוב, רופא עור בודק את השומה בדרמוסקופ, מכשיר אופטי לבדיקת נגעים בעור. אך למרבה הצער במקרים רבים לא כל השומות נבדקות. במקרה הרע, רופא בודק עצמאית את הנגע בבדיקת עין בלתי מזוינת.

הבעיה בשיטה הרווחת, מספר ד״ר נתנזון, הוא שבדיקת רופא אינה יכולה לזהות שינוי בהתנהגות נגע העור. ״הסימן הביולוגי החשוב ביותר שמבדיל בין נגע שפיר לבין נגע ממאיר, הוא שינוי. אולם הסיכוי שרופא שפוגש עשרות מטופלים ביום, יזהה שינוי בשומה של המטופלים שלו באמצעות בדיקה שאינה דיגיטלית ומדויקת, הוא אפסי״. השיטה החדשנית שמציע ד״ר נתנזון, מתקנת בדיוק את החסר הזה, וחוסכת למטופל עד 90% ביופסיות מיותרות.

ד/''ר ניר נתנזון
צילום: צילום: ניר נתנזון

ד"ר ניר נתנזון: איך מיפוי שומות דיגיטלי עובד?

תהליך מיפוי שומות דיגיטלי כולל שילוב של שתי בדיקות נפרדות לחלוטין; הראשונה אבחון כל נקודות החן בעזרת הדרמוסקופ, אותו מכשיר אופטי לבדיקת נגעי עור, והשנייה – צילום של כל הגוף מכל עבריו, מכל זווית אפשרית, ברזולוציה גבוהה. מטרת הצילום לחפש באופן אובייקטיבי שינויים בנקודות חן, המרמזים על הופעת סרטן העור. כמו כן, את הבדיקה יש לבצע מדי שנה, כאשר כבר כעבור שנה היא מגיעה לאפקטיביות מקסימלית, שמשתמרת לכל החיים במעקב ממוחשב שתוצאותיו חסרות תקדים.

השילוב בין מראה השומה וההתנהגות שלה היא תעודת הביטוח שלכם

ההתחקות אחר תהליך השינוי של השומה, עומדת בלב האבחון. ״תא סרטני הוא תא שמתרבה ללא הבחנה, ולכן נקודת החן או השומה תגדל או תשנה את גווניה, וזה השינוי שאנחנו מחפשים בצילום. אם אני רואה נקודת חן שאולי נראית מוזרה אבל הגודל שלה לא משתנה, הסיכוי שהיא סרטנית קטן. לעומת זאת, נקודת חן חדשות או משתנות מחייבות בדיקה, והצילום הוא בדיוק האלמנט האובייקטיבי שמאפשר את האבחון הזה. בעזרת הצילומים האיכותיים הדיגיטליים משווים בין מצב הנגע לאורך השנים, מגביר את הסיכוי שאם תתפתח מלנומה נמצא אותה בזמן, ומקטין את הצורך בביצוע ביופסיות נוספות, אשר מתבררות כמיותרות במקרים רבים״.

ד/''ר ניר נתנזון
צילום: צילום: ניר נתנזון

גילוי מוקדם מציל חיים

ד״ר ניר נתנזון מספר מדוע הגילוי מוקדם שמתאפשר בזכות המיפוי הדיגיטלי, הוא קריטי להצלת חיים: ״סיכויי ההחלמה מסרטן המלנומה בשלביו המוקדמים, כאשר התאים לא הספיקו לחדור אל עומק העור, הם 100%. בחלוף הזמן המלנומה תשלח גרורות וסיכויי ההחלמה יכולים לרדת עד 30%״.

בין אם אתם בהירי עור, מנומשים, או מבחינים מעת לעת בנקודות חן חדשות על גופכם, הליך מיפוי שומות דיגיטלית מומלץ עבורכם. המחשוב המתקדם מספק וודאות שעין אנושית לא יכולה להגיע אליה, כך שהדרך הבטוחה מתחילה ממש כאן, במרכז למיפוי שומות דיגיטלי ברמת החיל.

 

לקביעת תור אצל ד"ר ניר נתנזון לחצו כאן, בקרו בעמוד הפייסבוק או צרו קשר בטל׳ 073-7943558