12 צעדים להפחית את הסבל האנושי - מכללת טאותרפיה פורצת דרך בטיפול בהתמכרויות 

תהליך הגמילה מהתמכרות מלווה באתגרים רבים הניצבים בפני המכורים, הכירו את מכללת טאותרפיה, מכללה פורצת דרך לטיפול בהתמכרויות. הזמנו לאולפן את ד''ר אברהם מזרחי, מייסד המכללה ומי שחווה בעצמו את תהליך ההחלמה, כדי לשמוע ממנו על שיטות הטיפול הייחודיות בהן מתמקדים במכללה

זמן צפייה: 11:24

אתה מגדיר את עצמך מכור נקי, ספר לנו על הרקע שהוביל אותך להקים את המכללה?

אני מכור נקי 29 שנים ו- 17 ימים, הייתי משתמש שנים בסמים קשים, עד שבאיזה שהוא שלב עברתי התקף פסיכוטי קשה, הייתי במצב קטטוני, וזכיתי שהגיע אליי בחור נקי ולקח אותי לקבוצות תמיכה והציל אותי. עברתי הארה רוחנית וידעתי את זה באותו הרגע, מישהו שאל אותי אם אני אגיע לשם גם מחר ועניתי לו שאני גם עם מקל סבא אגיע לכאן. אני פשוט ידעתי שזה מה שחיפשתי כל החיים, מצאתי משהו בדבר הזה - הייתה לי הארה, וידעתי שזה מה שאני יעשה כל החיים. בהתחלה עזרתי לבני משפחה, אחרי זה עבדתי בשב"ס, הוסטלים, קהילות טיפוליות, הרשות למלחמה בסמים. כל מה שאני עושה בחיים מאז קשור להתמכרויות, טראומה, פגיעות מיניות, לא חסר. 

 

מתי אדם עובר מתהליך מחלה של התמכרות לתהליך ההחלמה?

בדר"כ אנשים במצב של מחלה נמצאים בבורות, בעיוורון, מערכת ההכחשה עוטפת אותם, הם מלאים הצטדקויות והונאה עצמית. רואים ברגע מסוים כאשר האגו קורס אצל מכור, איך מערכת ההכחשה וההצדקה העצמית קורסת, האגו והשכל מתפרקים והבן אדם פתאום מתעורר. כאשר אדם ער הוא גם פתוח לקבל דברים חדשים שהשכל שלו חסם אותו מלקבל, ורואים באותו רגע שתהליך ההחלמה שלו התחיל. יש אנשים שהם עדיין ב"קומה" כמו שאני קורא לזה, ישנים, וקשה להם לקבל חוויות הקשורות למצב של קריסה של האגו, רואים שאותם אנשים נמצאים עדיין במצב של מחלה. אנשים מנסים כל מיני שיטות לחפש לפני שהם נוגעים בדבר האמיתי, לפני שהם הולכים על כל הקופה ומבינים שהם צריכים לוותר על ההתמכרות שלהם. 

 

ספר לנו על שיטת 12 הצעדים?

זו שיטה ידועה בכל העולם, היא מבוססת על כמיהה ותבוסה של האגו, זו שיטה המבוססת על חוויה והתנסות אישית, אי אפשר להיות מטפל בשיטה זו אם לא עברת אותה בעצמך ואתה חי אותה. אנשים יכולים להירדם גם באמצע התהליך, אתה על בסיס יומיומי חייב להיות ער ולקחת אחריות על תהליך ההחלמה, ורק אם אתה ער אתה יכול לראות אם מישהו רדום או לא. 

 

מהי הייחודיות של השיטה שמבדלת אותה משיטות אחרות לגמילה מהתמכרות?

זו דרך חיים, בניגוד לטיפול פסיכולוגי שרובו מתעסק בעבר, מתוך הנחה שיש איזו שהיא טראומה, שקרה משהו עם ההורים, אבל לא מכורים זה לא עובד. מכור שהוא מתעורר ואתה מושך אותו לעבר הוא לא ישרוד, הוא מוצף גם כך באשמה, בושה, רגשי נחיתות, תחושות של כישלון. צריך להעצים אותו כאן ועכשיו, הוא מתעורר להרס טוטאלי במשפחה, עם הילדים, עם האישה, יש לו רצף ארוך של כישלונות בחיים. צריך לייצר מנגנון וזה מה שעושה שיטת 12 הצעדים, מייצרת מנגנון שעוזר לאנשים לחוות הצלחה מהרגע הראשון, זה שיטה המתמקדת בכאן ועכשיו בצורה עוצמתית כדי לתת כוחות למטופל. בונים בשיטה הזו מסגרת, בונים חברותא וקבוצה, נותנים דרך חיים, משנים את תפיסת העולם, בונים את המטופל מבחוץ כדי שיבוא יום והוא יוכל לצלול פנימה. 

 

אחד מהקורסים הייחודיים במכללה מתמקד בטיפול בהלומי קרב, תוכל לשתף אותנו בדוגמה לסיפור מעורר השראה בעקבות הטיפולים? 

השנה הזו עשינו יחד עם בית הלוחם את מסלול 12 הצעדים ללוחמים הלומי קרב, ממש כולם התגייסו,והיה מקרה מיוחד - בחור שלא היה יוצא מהבית, היה יוצא פעם בשבוע רק עם ליווי. הם היו שניים מאותה קבוצה, חמש שנים הם ישבו באותו חדר ולא דיברו אחד עם השני. אותו בחור שהיה  במצב הכי קשה בקבוצה, עם צריכה הכי גבוה של כדורים וקנאביס ממש במצב של זומבי מוחלט, סיים מסלול של שנה שלמה, הוא הגיע לבד למפגשים בלי המלווה שזה משהו מטורף. הוא הפחית בתרופות מרשם, הפסיק עם הקנאביס, והיום הוא לומד עוד קורס המשך אצלנו במכללה, הקורס עצמו היה בבית הלוחם וזה היה ממש יוצא דופן עבורנו. 

 

מהם התכנים המועברים בקורסים במכללה?

זה תלוי באיזה קורס, הקורס הראשי שלנו שזה פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות זה שילוב של בודהיזם, 12 הצעדים, ופגישות פסיכולוגיות קלאסיות. בעצם מה שקרה זה שלקחתי חומרים הקשורים ל-12 הצעדים ויצרתי סינתזה שהיא חיבור של חומרים, כך נוצר תהליך מבוסס של שלוש שנים שאנשים באים ועוברים מסע אישי ומופלא בתוך המקום הזה. אנחנו קוראים לזה פסיכותרפיה הדדית מבוססת שותפות בהחלמה, כי אתה שותף בתהליך שם רגשית נפשית ורוחנית, אתה יחד איתו במסע הזה. בטיפול הזה אין מעמדות, אין כוחניות בטיפול, אין מטפל מטופל, אין מישהו שיודע ומישהו שלא יודע, בהרבה מקרים למטופלים יש הרבה יותר ידע ממה שיש לך ואתה צריך לדבר להכיל את זה, לקבל את זה, ולדעת להוביל את זה. 

 

למי מתאימים הלימודים במכללה?

האמת בתוך המכללה יש מרקם אנושי יוצא דופן, יש לנו עובדים סוציאלים, אנשי חינוך, הייטקיסטים, עורכי דין. בנוסף בתוך הדבר הזה יש לנו מכורים נקיים שרוצים להיות מטפלים ועושים זאת. 

 

אני מבין שמפורסמים רבים לומדים במכללה, ביניהם שולי רנד וצופית גרנט, שתף אותנו איך זה מרגיש לעבוד איתם? 

זכיתי באנשים עם ענווה יוצאת דופן, היכולת שלהם להיות חלק מהקבוצה, מתהליכים של אנשים, ולהיות בגובה העיניים זה מדהים. אף אחד לא מתייחס אליהם ככוכבים אצלנו, אלא כבני אדם רגילים שבאים ומביאים את הקשיים ואת הכאב שלהם. אני מאוהב בשניהם כי יש בהם משהו מיוחד וכובש, הם שניהם מאוד יצירתיים ומאוד עשירים בידע, קסם של אנשים. 

 

באמצעות שיטות טיפול מתקדמות ופורצות דרך לטיפול בהתמכרויות תוכלו להשאיר את העבר מאחור ולהתחיל מחדש, ואם אתם חושבים שאתם מתאימים להיות מטפלים, היכנסו לאתר או לעמוד הפייסבוק של "מכללת טאותרפיה" שם ממתין לכם כל המידע שתצטרכו 

טלפון: 03-7788766