הנוף של הרי יהודה על מצע של אוכל מעולה

מסעדת ג'וחא בשילוב מתחם אירועים חדש בהר גילה, היא עסק חברתי שיגרום לכם להתרגש

בית קפהנ ג'וחא

אם אתם לא מאזור ירושלים, ייתכן ואינכם מכירים את היישוב הר גילה. לא, לא שכונת גילה, הַר גִלֹה: נסענו בערך שמונה דקות נסיעה דרומה מקניון מלחה בירושלים, אל היישוב הר גילה, השוכן על ההר הגבוה ביותר בין ירושלים לבין חברון, שנמצא יותר מ-900 מטרים מעל גובה פני הים (באופן מפתיע, שמו של ההר הוא, ובכן, גילה). מהר גילה ראינו נוף מרהיב: מדרום וממערב, נפרש בפנינו כל גוש עציון והרי יהודה עם ראות למרחקים אדירים. ממזרח ומצפון, אפשר לראות את ירושלים מגובה מרהיב ובשיא תפארתה. אם אתם מחפשים סיבה כדי להגיע וליהנות מהנוף המרהיב הזה של הר גילה, מצאנו לכם אחלה מקום, עם השם לא שגרתי, ג'וחא, בית קפה המשולב עם משתלה שגם אתם חייבים לבקר בו.

כעת פתחו בג'וחא מתחם אירועים חדש בשילוב המסעד ובית הקפה; מדובר במתחם לאירועים קטנים המציע מצד אחד אוכל איכותי ברמה הכי גבוהה שיש, מוגש במנות אישיות ומהודרות, ומצד שני מאפשר לחוגגים מחירים נגישים ואטרקטיביים. היתרון הגדול בג'וחא הוא במרפסת הדק הגדולה והמיוחדת שנבנתה לאחרונה, המציעה את הנוף הכי יפה בעולם, נוף פתוח של כמעט 360° לכיוון גוש עציון, מה שייתן לאירוע שלכם אווירה מיוחדת.

[youtube_embed youtube_id='https://youtu.be/9SyDaCFW9AA']

בית קפה ג'וחא: מקום שכולו טוב

ב-28.1.2015 נפל רס"ן יוחאי קלנגל ז״ל מפגיעת טיל נ״ט שנורה על ידי מחבלי חיזבאללה בהר דב. יוחאי היה מ״פ אהוב ונערץ מאוד על חייליו, לוחם מצטיין, ובעבר אף קיבל תעודת הצטיינות מהרמטכ״ל על תפקודו במבצע צוק איתן. אולם יוחאי היה מסוג המפקדים שהתבלטו ביחס לחיילים שלהם: כשחייל היה שבוז, היה דואג יוחאי להגיע אליו עם במבה וקולה, מעודד אותו, ומזכיר לו שיש עולם שלם שמחכה לו אחרי השירות. בהלווייתו של יוחאי, אינספור חיילים גמרו עליו את ההלל, ומספר יוזמות חברתיות ועמותות הוקמו כדי להנציח את מורשתו. מדוע אנו מספרים לכם על יוחאי? משום שהכינוי של יוחאי על פי רוב היה ג'וחא, ולזכרו מוקדשת מסעדת ג'וחא בהר גילה, שם התגורר יוחאי עם זוגתו ובתו בטרם נפל. מאז שנפתחה ג'וחא, חייליו לשעבר של יוחאי מגיעים מכל הארץ למקום כדי לאכול במקום שמוקדש לזכרו, מעלים זיכרונות וגורמים לכך ששמו יישאר בחיים בסיפורים היפים.

הכניסה לבית קפה ג'וחא
צילום: צילום: יובל בר גיל

הביקור במסעדת ג'וחא היה חוויה אמיתית של אוכל. אכלנו שתי מנות: האחת הייתה מנת רביולי גבינות המוגשת ברוטב מעולה של חמאת עגבניות מיובשות, בצלצלי שאלוט וסלרי רענן. מנה נוספת מכונה בג'וחא "בוקר מושחת", שהיא ביצים בנוסח פלורנטין על בריוש חלבי מעולה, מוקפץ עם תרד ופטריות. אלו היו מנות חלביות מעולות, כאלה שאתה מרגיש אחריהן שבע ומבסוט אך עם הרגשה קלילה ולא כבדות ועייפות. בג'וחא יש עוד אחלה מנות שנראות מעולה, לפחות כשהסתכלנו על הסועדים בשולחנות אחרים: ריזוטו עם עגבניות מיובשות, פריטטה שווה, סלטים, גבינות איכותיות ועוד. יש אווירה טובה ושמחה, וסך הכל הישיבה במקום היא אחלה בילוי. אולם החוויה האמיתית בג'וחא היא הנוף: בעת הישיבה על הדק בג'וחא מרגישים אוויר הרים צלול באמת, משולב עם קרירות נעימה שמגיעה מצל מעצי האורן הגדולים המפוזרים לאורכו ולרוחבו של ההר, ונוף מדהים המשקיף רחוק אל המזרח וההרים הערומים שבאופק, כולל הר ההרודיון החריג בנוף. אין יהודי שלא יביט בנוף של הרי יהודה, מבלי להרגיש שמשהו זז אצלו בפנים.

אחת המנות בבית קפה ג'וחא
צילום: צילום: אווה ארט.

המסעדה מציעה תפריט חלבי נהדר שבנה השף יוסף בן אבו, ומנוהל כעת בניצוחו של השף נתנאל ברוכים. בימי שישי יש במקום מכירת עוגות לשבת, אווירה שמחה ושוטים של ערק עפים באוויר. אולם ג'וחא היא לא רק מסעדה, אלא עסק חברתי מעורה בקהילה: מלבד ההנצחה של יוחאי ז״ל, בישיבה בג'וחא תהיו מוקפים בעציצים רבים: מתברר שהעציצים הללו מגיעים ממשתלת ״דרך הגן״, משתלה טיפולית מביתה של עמותת בית דוד. המשתלה מספקת תעסוקה לנשים עם צרכים מיוחדים, כחלק מהתפיסה של גננות טיפולית. העציצים בג'וחא הם למכירה למי שמעוניין בכך, כאשר ההכנסות הולכות לטיפול ושילוב של נשים עם צרכים מיוחדים. אחלה דרך לתרום לחברה וליהנות מעציצים שווים לקחת הביתה.

הפרויקט של ג'וחא אינו מובן מאליו. ממילא לא פשוט להקים עסק של אירועים בישראל, במיוחד בתקופת פוסט-קורונה, אז להקים אותו בתור עסק חברתי, כזה המשלב הנצחה וזיכרון עם תרומה לקהילה? על פניו, משימה לא פשוטה בעליל. אולם בבית קפה ג'וחא יודעים שעם אוכל מעולה, אווירה חיובית ונוף שובה לב, אפשר להיות אופטימיים, כי יש להם משהו מעולה ביד. איך היה אומר ג'וחא בעצמו? המעז מנצח. לפרטים התקשרו לטלפון 054-583-0579 או שתכתבו קפה ומשתלה ג'וחא ב-Waze.