ישי פלח - רואה חשבון המתמחה ברילוקיישן

ישראלים רבים מבצעים רילוקיישן למדינות ברחבי העולם בעקבות הצעות עבודה נחשקות. אחד הדברים המרכזיים שכדאי לקחת בחשבון הינו נושא המיסוי. הזמנו לאולפן את רואה החשבון ישי פלח, כדי לשמוע ממנו על כל מה שכדאי לדעת בתחום

זמן צפייה: 06:23

על מי מהיוצאים לרילוקיישן חלה חובת הגשת דוח? 

"כמעט לכל היוצאים לרילוקיישן. תיקון 223 לפקודת מס הכנסה, קבע חובת הגשת דו"ח שנתי לכל מי שהוא תושב ישראל אשר עובר למדינה אחרת, וטוען שאינו תושב ישראל מעתה, וזאת על אף שמתקיימת לגביו החזקה של ימי שהייה בישראל.  החזקה אומרת שאם אדם שהה מעל 183 ימים בישראל, חזקה עליו שהוא תושב ישראל. אם שהה מעל 30 ימים, אבל מתחת ל-183 ימים, בודקים האם במצטבר בשנת המס, וכן בשנתיים שקדמו לשנת המס, הוא היה בישראל מעל 425 ימים במצטבר בישראל. במידה וכן, לפי חזקת הימים הוא תושב ישראל.

החזקה ניתנת לסתירה, הן על ידי היחיד, והן על ידי פקיד השומה. מי שיוצא לרילוקיישן, לתקופה של מעל שלוש שנים, ומבצע פעולות אקטיביות לניתוק התושבות, יכול להגיש דו"ח לניתוק תושבות בצירוף ראיות לכך. במידה ויצאו לתקופה של עד שלוש שנים, צריך להיות ממוסים כתושב ישראל המפיק הכנסות מחוץ לארץ".

 

מהי המשמעות של רילוקיישן מבחינת המיסוי?

"המשמעות היא רבה. אם אדם יצא לרילוקיישן של מתחת לשלוש שנים, אזי אותו אדם בסטטוס של תושב ישראל אשר מפיק הכנסות בחוץ לארץ. לפי ,תקנות מס הכנסה, אם הוא עובד תחת מעסיק זר, הוא רשאי לדרוש הכרה בהוצאות חינוך, מגורים, אש"ל וכדומה, הכל בכפוף לתקרות. לדוגמא, אם אדם ביצע רילוקיישן לארה"ב ומרוויח שם כ 100,000$ לשנה, ניתן להכיר בהוצאות של בערך 45,000$. כמו כן,ניתן גם להזדכות על המס שהוא שילם בארצות הברית (federal ו state), ולכן כנראה שהוא לא ישלם תוספת מס הכנסה בישראל. עם זאת, אם הוא לא ניתק תושבות בביטוח לאומי, ידרשו ממנו 12% ביטוח לאומי, שכאן מדובר בכפל מס. אם מדובר במדינת אמנה (כלומר יש לישראל אמנת מס עם אותה מדינה), צריך להראות ששילמנו ביטוח לאומי באותה מדינה, ואז נשלם רק 5% ביטוח בריאות".

  

מהי החשיבות של סיוע ברואה חשבון שמתמחה ברילוקיישן?

"רואה חשבון המתמחה ברילוקיישן, יודע לתת את הטבות המס המקסימליות לנישום, בין אם הוא ניתן תושבות, ובין אם הוא תושב ישראל המפיק הכנסה בחוץ לארץ. בשנת 2017, פרסם מס הכנסה את טופס 1348, אותו נדרש הנישום המנתק תושבות למלא. הטופס הוא מסמך משפטי, אשר מפרט את העובדות בגינן נותקה תושבות. החשיבות שלו רבה מאוד, ומומלץ למלא אותו עם רואה חשבון המתמחה בנושא". 

 

מה כולל ייעוץ מס רילוקיישן?

"הייעוץ כולל שיחת ייעוץ הכוללת את כל היבטי המס ברשויות השונות:מס הכנסה, ביטוח לאומי, מיסוי מקרקעין. ייעוץ בנושא אקוויטי לעובדים: אופציות, מניות, RSU. ייעוץ בנושא ניתוק תושבות ביטוח לאומי, ניתוק תושבות מס הכנסה ועוד".

מהי ההמלצה שלך בתור מומחה בתחום לכל מי שעתיד לבצע רילוקיישן?

"מה שחשוב הוא, שלפני היציאה לרילוקיישן,יש לפנות לרואה חשבון המתמחה בנושא, על מנת שהדו"ח שמוגש למס הכנסה יוגש בצורה מיטבית. פעמים רבות, בשנת היציאה לרילוקיישן, הנישום מקבל החזר מס של עשרות אלפי שקלים". 

 

מה חשוב לדעת בסיום הרילוקיישן?

"חשוב לשים לב, שחיוב הכנסת עבודה של תושב ישראל, חייבת בישראל על בסיס מזומן, גם אם היא הופקה בזמן שהנישום היה בסטטוס של תושב חוץ. לכן אם העובד מקבל למשל פדיון חופשה, מחלה, משכורת 13 וכדומה בגין התקופה בה שהה מחוץ לישראל, אבל קיבל זאת לאחר שחזר לישראל, מס הכנסה ימסה אותנו על אותה הכנסה. לכן כדאי לנסות לקבל את ההכנסה הזאת עוד בחו"ל".  

 

על מנת לבצע את תהליך הרילוקיישן בצורה בטוחה וליהנות משקט נפשי בכל הקשור לתחום המיסוי, מומלץ להיעזר בשירותיו של רואה חשבון מומחה ברילוקיישן. ישי, תודה רבה לך. 

 

אתר

טלפון: 0542900267