שפע הטבע: כל מה שרציתם לדעת על גינה אקולוגית

גנים ופארקים טבעיים בלב הערים, ירוקים ומלבלבים, הם ריאות ירוקות והכרחיות שהמודרניזציה לא יכולה להחליפן או לוותר עליהן. בשנים האחרונות הדו"חות החמורים בנוגע להתחממות כדור הארץ הובילו לחוקים חדשים עם מחשבה ירוקה מאחוריהם מתוך הבנה שקידמה וקיימות הולכים יחדיו

שפע בכפר קורסים וסדנאות

במקביל לחוקים ותקנות שנועדו לשמור על הטבע, התפתחה בשנים האחרונות  נישה נוספת, שנועדה בין היתר להתאים את שיטות הגינון הקיימות לצורך השעה ולשמר משאבים שיעמדו לדורות הבאים: גינון אקולוגי.
גינון אקולוגי ידוע גם בשמות נוספים, כמו גינון בר-קיימא או חקלאות משקמת, והוא מאופיין בגינון שיש בו התערבות מועטה מצד האדם ושימוש בשיטות טבעיות, גינון בו משאירים את הבמה להתחדשות טבעית של הקרקע,
הצמחייה המקומית: הרב-שנתית וצמחי הבר.
עקרון נוסף חשוב בגינון האקולוגי הוא שימוש בדישון והדברה מהטבע - ללא כימיקלים - צמצום הפסולת ושימור מיגוון ביולוגי, כך אנו שומרים גם על בריאותנו וגם על בריאות כדור הארץ לדורות הבאים.
על מנת ללמוד יותר על התחום החשוב כל כך, פנינו אל "שפע הטבע", מרכז שהוקם מתוך מטרה לחנך, לעזור ולהנגיש את כל הידע החשוב בתחום הגינון הטבעי והאקולוגי, עבור כל מי שמבקש לגדל ירקות, להקים גינות, בוסתנים ויערות מאכל, או לנהל שטחים חקלאיים בצורה טבעית יותר, שאינה פוגעת בסביבה ובבעלי החיים. ככזו, אגב, היא גם הרבה יותר חסכונית.

שפע הטבע מציע שירותי תכנון והקמת גינות אקולוגיות, וכן מיגוון גדול של תכנים בתחום הגינון האקולוגי: סדנאות וקורסים אונליין ופרונטלים, כנסים ואירועים וכן אתר עשיר בתכנים, כתבות וסרטונים.

שפע הטבע: תכירו את איתמר ויסמן

מי שעומד מאחורי "שפע הטבע" הוא איתמר ויסמן, ביוכימאי בעל תואר שני מהאוניברסיטה העברית, איש אדמה, מתכנן פרמקלצ'ר מוסמך (שיטת תכנון למערכות בנות-קיימא), מדריך קורסים בגינון אקולוגי, מומחה לתכנון והקמת גינות אקולוגיות בנות-קיימא.

בקריירה הראשונה שלו ויסמן היה סמנכ"ל פיתוח בתעשיית הביוטכנולוגיה וניהל צוות חוקרים בפיתוח של מוצרים ביולוגים. כיום אחת המטרות שלו היא לשלב את עולם המדע עם עולם הגינון האקולוגי, ומסתבר שיש הרבה מדע בעולם הגינון: ביולוגיית קרקע עשירה, פיטריות וחיידקים מועילים, תקשורת בין צמחים, ועוד.

על השינוי החיובי והמשמח שחל לאחרונה בישראל בכל הנוגע לגינון אקולוגי בר-קיימא סיפר לנו איתמר ויסמן: "מי שלא בטוח במה מדובר ורוצה לראות זאת בעיניו, מוזמן לבקר בערים כמו כרמיאל וכפר סבא, ומקומות נוספים כמו פרדס חנה, שעברו לשיטת גינון בר-קיימא. שם לא מגרפים יותר עלים, מצמצמים גיזומים ושתילה סזיפית של פרחים עונתיים, עובדים יעיל יותר, זה חוסך עבור היישוב כסף רב, שמנותב למקומות אחרים לטובתם ולרווחתם של תושבי העיר.

גם הקורונה הביאה לשינוי, ותרמה לעליית מדרגה של הגינון האקולוגי. פתאום רבים רוצים איזו חלקת אלוהים קטנה לעצמם, שבה יוכלו לגדל עגבניות וירקות ופירות אורגנים ללא כימיקלים, לקטוף בדיוק את מה שהם צריכים לארוחה (מה שחוסך המון כסף כשאין זורקים שאריות), ולהכין אוכל טרי, עשיר בוויטמינים ובמינרלים מהטבע.

אני רואה איך זה מתחיל כל פעם בקטן וצומח, אנשים מגדלים בתחילה נענע באדנית, ומהר מאוד כל המרפסת או הגג מלאים עציצי פרחים, ירקות, צמחי תבלין ואפילו עצים במיכלים. מי שיש לו חצר מתחיל מערוגת ירק אחת והגינה הופכת אט אט לגן שופע חיים, יופי ותנובה. מניב מזון, שמייצר קומפוסט, ומהווה מקום נעים לאירוח.

הגינון האקולוגי קוסם גם לגננים "נורמטיבים", שרוצים לעבור לשיטות אקולוגיות, כיוון שהוא מציע ארגז כלים הרבה יותר גדול ומרשים להיעזר בו, על מנת לגנן בצורה שמיטיבה גם עימנו וגם עם הסביבה. שיטות לצמצום עשבים שוטים ללא שימוש ברעלים, להעלאת פוריות הקרקע, להתמודדות עם מזיקים ללא ריסוסים, להקמת בתי גידול כמו בריכות אקולוגיות ועוד".

[youtube_embed youtube_id='https://youtu.be/VJwJUl49sGU']

זה הזמן לייצר קומפוסט

שפע בכפר עוזרת בתהליך של הקמת גינה אקולוגית
צילום: צילום: אניה קאפח

עולם הגינון כבר מזמן אינו כיסוח דשא או לעדור, יש צורך להכיר את האדמה, סוגי הדשנים, ביולוגיית הקרקע, בעלי החיים בגינה ועוד. לכן, עבור כל מי שנמצא בתחום, חי אותו או עובד בו, לומד וחוקר איך לייצר קומפוסט: "ייצור קומפוסט אינה פעולה מסובכת, למעשה כל אחד יכול לבצע זאת בחצר שלו בקלות רבה. לשם הבנה של חשיבות הקומפוסט חשוב להכיר את צורכי הצמח: בכדי לבצע פוטוסינתזה ולייצר בעצמם את מזונם, לצמחים יש צורך בפחמן דו-חמצני, שמש, מים ומינרלים.

את המינרלים הם שואבים מהאדמה. מדובר בחומרים אורגניים שנוצרו מפירוק של צמחים ובעלי חיים מתים, או מהפרשות של בעלי חיים. משום שהצמח משתמש לגדילתו במינרלים מהאדמה, תמיד יש צורך להוסיף חזרה לאדמה מה שנלקח ממנה. כל עוד מאגר המינרלים באדמה נשאר יציב, רמת הפוריות של האדמה אינה נפגעת. כאשר מוצא חומר אורגני מהגינה: ירקות שקטפנו, צמחים מתים, עלים, עשבייה וגזם, נזכור שעלינו להחזיר לגינה את האנרגיה הזו בצורת קומפוסט", ויסמן הסביר.

תהליך של הקמת גינה אקולוגית

צילום: צילום: שפע הטבע

כאמור ב"שפע הטבע" לא רק מעבירים ומלמדים את כל המידע הדרוש הקשור לגינה אקולוגית, אלא גם עוזרים להנגיש זאת בשטח. "ברגע שמגיע אליי לקוח, אנחנו יושבים ביחד ומבצעים תכנון מעמיק והוליסטי, לוקחים בחשבון את כל האספקטים הפיזיים ודפוסי ההתנהגות של בעלי הבית. לאחר מכן אנחנו יכולים להתחיל לעבוד על פיתוח השטח עצמו, אלמנטים אסתטיים, מסלעות, דֶקים וכדומה. לאחר מכן עוברים לשלב השתילה, בדגש על צמחי תועלת שמזינים אותנו ואת האדמה.

בעזרת אלמנטים פשוטים אנו יכולים להפוך כל גינה לאקולוגית ובת-קיימא: שילוב של צמחי תועלת, בתי גידול לאורגניזמים מועילים לגינה, בריכה אקולוגית, מסלעות, תיבות קינון לציפורים, הצבת קומפוסטר בגינה, שימוש בקומפוסט, תוספת ביולוגית של חיידקים ופטריות ועוד. בסוף התהליך בעלי הגינות ממשיכים ליישם את השיטה בעזרת הכלים שהענקו להם, מבחינת ידע והוראות הפעלה.

הכי חשוב לי שתהיה זו גינה עם תחזוקה נמוכה, לדוגמה ללא גדרות חיות, עם עצים מרווחים, ללא גירופים, מעט מדשאות, כזו שמשתלבת עם חיי הבית, שמניבה פרי וירק. חשוב לי שהלקוחות יאהבו את הגינה, יתחברו אליה. וירצו לשהות בה כמה שיותר, ברוב ימות השנה, כי אני רואה את הגינה כחלק מאוד משמעותי מחלל והווי הבית", איתמר ויסמן סיכם עבורנו את הדברים.

שפע הטבע: קורסים, סדנאות, תכנים מקוונים ועוד

סדנא יומית עם משפחה בשפע בטבע
צילום: צילום: אניה קאפח

איתמר ויסמן מקים בכל שנה עשרות גינות אקולוגיות, מעביר קורסים וסדנאות פרונטליים ואונליין בתחום הגינון האקולוגי. בנוסף, לשפע הטבע אתר עשיר ביידע ובתכנים בנושאי גינון אקולוגי, וכן מידי שנה נערכים כנסים, ימי עיון ומפגשים. לאחרונה הם השיקו את קהילת שפע הטבע – קהילת של אוהבי גינון אקולוגי, שמקבלת תכנים והטבות ייחודיים לכל הפעילויות והתכנים.

לכל המידע לחצו כאן

לפרטים נוספים ניתן לחייג לטלפון: 050-571-9682

וואטסאפ

אתר

פייסבוק

אינסטגרם