"הביוגרפר": שיחה עם הסופר והביוגרף אלי חליפה

הביוגרפיה מתארת את תולדות חייו של האדם והיא נפוצה עוד משחר ההיסטוריה. כדי להבין איך הופכים סיפור חיים לסיפור מרגש ומרתק הזמנו לאולפן את אלי חליפה, סופר וביוגרף מומחה

זמן צפייה: 04:43

ספר לנו קצת על הרקע שלך בתחום. 

"אני במקור הייתי כתב בידיעות במוסף זמנים מודרניים. גם שם, אהבתי מאד את הסיפורים האנושיים, האישיים של האנשים, ולהביא אותם בצורה הכי מעניינת אל הקוראים". 

 

אז מהי בעצם ביוגרפיה? מה מוביל אנשים לרצות שיכתבו עליהם ביוגרפיה?

"ביוגרפיה היא סיפור החיים שלנו. יש אמרה סינית עתיקה לפיה 'אנחנו חיים כאילו שנחיה לנצח, אבל כשאנחנו מתים אנחנו נעלמים כאילו לא היינו'. לכן, יש רצון אנושי להשאיר משהו מאחורינו: להותיר מורשת למשפחה ולדורות קדימה. חשוב להשאיר את הסיפור שלנו".

 

מהו התהליך שאתה עובר עם האדם שעליו אתה כותב את הביוגרפיה?

"התהליך מורכב מסדרה ארוכה של פגישות, כאשר אני יוצר עבורם ביטחון שיגרום להם להיפתח אלי, ולספר לי את הסודות הכמוסים שהם טרם סיפרו לאיש. התהליך הוא תרפי: פותחים דברים ונסגרים דברים. ככל שיוצרים את הביטחון בשיחה, האדם מרגיש נוח להיפתח. 

 

איך הופכים סיפור יבש ליצירה מרתקת?

"אחרי שאוספים את כל המידע, אני כותב זאת לא כעבודת שורשים יבשה, אלא כסיפור דרמה עם מוטיבים סיפוריים, כך שהקורא מרגיש בתוך הסיפור".

 

שתף אותנו בדוגמאות מעניינות מהסיפורים שכתבת. 

"יש כל מיני תגליות מפתיעות שמצאתי בכתיבה. למשל, הנכד של ראש ממשלת עיראק, היה לוחם בחיל הים בישראל. הסיפור התגלה היות ואישה יהודיה התחתנה עם ראש ממשלת עיראק, היא ברחה לארץ בשלב מסוים, והסיפור הזה התגלה תוך כדי ההכנה לכתיבה. סיפור נוסף הוא שבמונדיאל 1970, הרופא של נבחרת פרו, היה טבעוני, והוא הנחיל תזונה טבעונית לנבחרת שהגיעה עד לשלב רבע הגמר".

 

אין ספק כי ביוגרפיה מוצלחת תלויה באיכות הביוגרף ובדרכים שיש ברשותו ליצור עניין לתבל ולהכניס רגש וסקרנות בקרב הקורא. 

 

אתר

טלפון: 052-2708666