חני קורנז: כך תגשרו מעל המשקעים בדרך לגירושין הוגנים

על פי נתונים שפורסמו, שיעור המתגרשים בישראל בשנים האחרונות נמצא במגמת עלייה, כאשר הממוצע עומד על כ- 11,000 זוגות מתגרשים חדשים בכל שנה, אולם מעבר למספרים היבשים, ישנו עולם ומלואו ותא משפחתי שמתנפץ לרסיסים

חני קורנז בצילומי תדמית

הסיבות לגירושין רבות ומגוונות, בגידות, כסף, חינוך הילדים, אלימות מילולית, פיזית נפשית, כלכלית ועוד, ותהא הסיבה אשר תהא, התהליך של "פירוק החבילה" תמיד יהיה אמוציונלי, וככזה הוא יכול להוביל לחוסר תקשורת מחלוקות וויכוחים גדולים עוד יותר, מאשר אלו שהיו בחיי הזוגיות.
סביר להניח כי קראתם ושמעתם לא מעט על דיונים סוערים בבתי המשפט, ועל מלחמת מתישה בין הצדדים המתגרשים, אולם יש מי שמאמינה כי אפשר גם אחרת לטובת שני הצדדים ובעיקר כאשר ישנם ילדים משותפים, חני קורנז עורכת דין לענייני משפחה ומי שנחשבת לאוטוריטה בעולם הגישור בין זוגות מתגרשים.

בשיחה אישית חני סיפרה לנו על תהליך הגישור המקדים, כזה שיכול למנוע הליכים בבית המשפט, ועל אף ההחלטה לפצל את התא המשפחתי ולאפשר המשך מערכת יחסים תקינה, מכבדת ועניינית גם לאחר שנפרדים באופן סופי, על כך ועוד בכתבה הבאה.

חני קורנז – המדריך למתגרשים

על פי החוק, רגע לפני שמגיעים אל בית המשפט על מנת שזה יחליט לגבי אחריות הורית, זמני שהות עם הילדים, חלוקת רכוש וכד', בני הזוג נדרשים לפתוח בקשה ליישוב הסכסוך, הליך שתכליתו ניסיון לפתור מחלוקות מחוץ לכתלי בית המשפט, על מנת לנסות ולהגיע להסכם שיהיה מקובל על שני הצדדים.

חני קורנז עורכת דין לענייני משפחה ומי שמשמשת כמגשרת בכירה בין זוגות מתגרשים סיפרה לנו על כך: "עם כל הקושי האמוציונאלי והרציונאלי שכרוך בפירוק/פיצול תא משפחתי נכון וטוב עבור בני הזוג\ההורים שהם אלה שיקבעו לעצמם את ההוראות בדרך של הסכמה ולא בדרך של הכרעה.

אני יודעת שזה יכול להישמע מוזר למישהו מהצד, איך זוגות שמבקשים לפצל את התא המשפחתי, כאלו שלא מסוגלים לתקשר האחד עם השני ובין היתר זו הסיבה לפרידה, בטח ובטח כאשר ישנו כעס עצום שטמון בהם בגלל הסיבות לגירושין, צריכים פתאום לשבת האחד מול השני, בצורה מסודרת, שקטה ועניינית, ולהגיע למכנה משותף האחרון בחייהם המשותפים, תוך כדי הסכמה מלאה של שניהם גם יחד. הדבר אפשרי בהחלט, בעזרת גישור בו ניתן להגיע להחלטות מחוץ לקופסא, דברים יצירתיים שיהפכו את החיים שאחרי לנעימים ונוחים הרבה יותר".

האם אפשר להגיע לתקשורת בשיא הכעס והעצבים?

"בגישור בין היתר מביאים הצדדים לידי ביטוי את הכאב ואת הכעס, ולכן בפגישות הללו אני לא אומרת להם מה נכון ומה לא, מי צודק ומי לא (זה אינו הליך שיפוטי), אלא מנסה לשקף את הרצון והעמדות של שני הצדדים, וכאשר צד שלישי וניטרלי מציג זאת בפניהם, קל יותר להבין, להכיל ולקבל זאת.

זו לא פגישת ייעוץ זוגית, אלא הליך שמתנהל באופן פתוח אומנם, אבל תחת כללים ברורים, חל על ההליך חיסיון, יש פרטיות וניתן גם לקיים פגישות נפרדות עם כל צד. בסופו של דבר המטרה שלי כמגשרת היא להגיע לעמק השווה בו אף צד אינו מרגיש שוויתר או התפשר, אלא הסכים מתוך רצון והבנה כי זה נכון עבורם. יש כאלה המכנים זאת תוצאת גישור של win-win situation"", אני פחות מתחברת למושגים של נצחון או הפסד בגלל הקונספט "המלחמתי".

נכון שזו יכולה להיות גם סמנטיקה של מילים, אבל זה מאפשר לצדדים לא להיות ניצים, אלא להגיע להסדר מתאים עבורם, ולא פחות חשוב, לילדיהם. מבחינתי יש כלל שאני דואגת להציב מיד בהתחלה, ילדים נשארים מחוץ "למגרש", ולכן אני חוזרת ומדגישה בפני הצדדים, לזכור את טובתם האישית של ילדיהם קודם", חני הסבירה.

תהליך גישור ולו יתרונות רבים

בעזרת הגישור ניתן לפתור בעיות רבות, ומחקרים מצאו כי זו הדרך הטובה ביותר להגיע להסכם שלאחריו שני הצדדים יוצאים מרוצים בהתאם לנסיבות. בעזרת הגישור ניתן לצאת לדרך חדשה בחיים, תוך כדי שמירה על יחסים תקינים עם בני הזוג הקודמים, ובכך להגן על הילדים מפני המשך מאבק משפטי והסלמה  שיכולה להגיע למצבי קיצון שפוגעים בכולם.

דבר זה כולל אחריות הורית משותפת, זמני שהות שמתחשבים בהורים (זמני עבודה וחיים פרטיים) ובצרכים של הילדים גם יחד, בין אם מדובר בילד יחיד או כאשר ישנם מספר ילדים ו/או ילדות, חלוקת רכוש שהיא לא בהכרח מחצה על מחצה, וחשיבה משותפת לעיתים אף יצירתית, שונה ולא בהכרח בדרך של "שחור או לבן" אלא בערבוב עוד 50 גוונים של אפור.

חני קורנז הוסיפה עבורנו על יתרונות נוספים: "תהליך גישור בדרך כלל לא אורך יותר מכמה פגישות בודדות, כיוון שמדובר בתהליך מקצועי, וענייני, הוא לא נגרר מעבר, כך שאנחנו מדברים לרוב על מספר שבועות ולא מעבר, לעומת זאת, כאשר מגיעים לבית משפט, התהליך יכול לנוע מספר חודשים ארוכים ואף שנים, ומעבר להליך שנגרר, הגישור חוסך בצורה משמעותית גם בהוצאות כספיות למול ניהול הליך בבית המשפט".

חני קורנז – לקוחות מעידים

ברחבי האינטרנט ניתן למצוא עשרות חוות דעת ממליצות מצד לקוחות שחני ניהלה עבורם תהליכי גישור וכמי שייצגה אותם בבתי המשפט, אחת מהן (השם שמור במערכת מטעמי פרטיות) סיפרה לנו:

"הייתי פרודה במשך שנתיים, ובתחילתו של תהליך הפרידה, פשוט קמתי ועזבתי את הבית, חזרתי להתגורר אצל ההורים שלי בלי לקחת בחשבון את ההשלכות של זה, כי פשוט לא יכולתי עוד. בשנתיים הללו המצב הכלכלי שלי התדרדר, הפרוד שלי סירב לשלם לי מזונות, כך שהייתי צריכה לכלכל את עצמי ואת הבן שלי בלי שום עזרה מהצד שלו. הייתי מיואשת מהחיים, החובות טפחו להם בקצב מהיר, ולא ידעתי מה לעשות, עד שחני לקחה לידיה את המושכות.

תוך מספר חודשים בלבד, היא הצליחה להגיע להסכם עם הגרוש שלי, שלאחריו הוא החל לשלם חלוקת הרכוש נעשתה באופן יצירתי ולא כמקובל כך שהתאפשר לי לקנות לעצמי דירה. החשוב לא פחות היא המערכת יחסים ביני לבין הגרוש, כיום השיח ענייני, תקין ומכבד לטובת הילד המשותף שלנו וגם עבור השקט הנפשי של שנינו".

חני קורנז – טיפ למתגרשים

"כאשר יש ילדים משותפים, צריך להבין שלא משנה מה נחלק או נפצל מבחינה חומרית, וכמה נתרחק בכל הנוגע לקשר האישי, בסופו של יום, עדיין נשארים שותפים לעולמים; בהמשך הדרך יהיו אירועים מיוחדים, כמו ימי הולדת, גיוס לצבא, חתונה ויהיו גם נכדים, כך שכדאי לזכור זאת, עם כל הקושי (ובהחלט יש קושי) יש להתאמץ ולשים בצד את הכעסים והעלבונות לטובת המשך גידול וטיפוח ילדים בריאים פיזית ונפשית שהם הדבר הכי חשוב ויקר לנו בחיים", חני סיפרה והוסיפה לגבי השאלה, האם תהליך של גישור מתאים לכולם?

"לא, אני ממליצה לנסות הליכי הדברות וניסיון להגיע להבנות בהסכמה כוללת, עם זאת יש צדדים שבאופן מהיר לא יתאים להם הסדרה לפתירת המחלוקות אלא רק הכרעה, אך זאת ניתן לדעת רק אחרי שמנסים.

הסיבות לכך מגוונות ומשתנות, זה יכול לקרות כאשר יש משקעים עמוקים, פגיעות, עצימות גבוהה של קונפליקט, פערים שלא ניתן לגשר עליהם, וזה גם תלוי לא מעט באופי של האנשים, לכן יש מי שמתאימה להם יותר הכרעה של שופטים בבתי משפט, שאז הדברים הם שחור על גבי לבן".

חני קורנז – יצירת קשר

לפרטים נוספים אודות פעולות הגישור שחני קורנז מעניקה לזוגות שמבקשים לסיים את חיי הזוגיות ולהתגרש, חייגו: 077-5054501

אתר

פייסבוק