תיכנסו לפוקוס: צילום לומדים רק בסטודיו מקצועי

בסטודיו לצילום של הצלם דרור כץ, נלמדים קורסי הצילום המקצועיים והמלהיבים ביותר בישראל

תמונה אומנותית שצולמה ע"י דרור כץ

בעידן הסמארטפונים בו לכל אחד יש טלפון עם מצלמה וגישה לפילטרים מתקדמים, אנשים אולי עשויים לתפוס צילום כדבר של מה בכך, 'כולה לעשות קליק במצלמה'. הווידאו הרג את כוכבי הרדיו, והצילום בדיגיטל הפך את הצילום בפילם לארכאי, אבל אל תטעו: אמנות הצילום חיה ובועטת. עולם הצילום ממשיך להתפתח, להתעדכן, ולסחוף אחריו רבים שמגלים את התחום ומוצאים אהבה לכל החיים. שוחחנו עם הצלם והמורה לצילום, דרור כץ, כדי לשמוע על לימודי צילום, ועל הכוח הגדול של המצלמה.

דרור כץ: האיש שמאחורי הצמצם

דרור כץ הוא צלם מסחרי ואומנותי כבר למעלה מ-25 שנה.  דרור למד בבית הספר לאומנות חזותית בניו יורק (School Of Visual Arts) לתואר BFA בצילום, ועוסק בלימוד צילום כבר יותר מ-25 שנים; דרור היה מורה ומנהל מקצועי בכמה בתי ספר לצילום, ובשנים האחרונות הוא מלמד אצלו בסטודיו בו הוא גם עובד. בנוסף, דרור עוסק בפוטו תרפיה (טיפול באמצעות צילום), ואף פיתח את שיטת ״PBT״ (Photo before therapy), עמה הוא עוסק בלימוד צילום לילדים המאושפזים בבתי חולים בכל רחבי הארץ בעיקר במחלקות פסיכיאטריות, אך גם במחלקות אונקולוגיה, דיאליזה, שיקום ומחלקות ילדים כלליות.

תמונה של דרור כץ
צילום: צילום: דרור כץ

דרור כץ, ספר על העבודה שלך בבתי חולים.

דרור: "זה לא טיפול; קורס הצילום שאני מעביר מאפשר לילדים ביטוי אישי אלטרנטיבי. הצילום מאפשר להם ולהן להביע את עצמם או עצמן בצורה פתוחה, בטוחה וללא השלכות. אני לא מגיע מעולם הטיפול ולא מעולם החינוך: אני מגיע מעולם האומנות ולכן הגבולות שלנו מתרחקים, ואנחנו יכולים לעשות דברים שבטיפול ובחינוך קשה יותר. אני מלמד המון ילדים מאושפזים, שבעצם נאלצים להישאר בבית החולים ושם נמצאת לא פעם המסגרת הלימודית שלהם. כאשר אני עובד עם ילדים ממחלקות פסיכיאטריות, לא פעם מדובר בילדים במצבים לא פשוטים, שלא ממש מצליחים לתפקד בחברה; ההורים שלהם לא יכולים לעזור להם, והקהילה לא יכולה לעזור להם. אני מנסה לעניין אותם/ן עם דרך חדשה להסתכל על העולם ולהגיד את מה שיש להם בצורה ישירה ומהירה, הצילום נותן תוצאות מידיות ובמהלך השיעורים אנחנו לומדים לרתום את הסביבה ואת יכולות המצלמה לטובת המסר אותו אנחנו רוצים להעביר.

צילום: צילום: דרור כץ

החוויות שאני חווה בשעורי הצילום מדהימות, פתאום אפשר לראות ילד שלא מדבר חודשיים, שלא מוציא מילה מהפה, ואז בעזרת הצילום, אחרי שעה וחצי הילד רוצה לספר משהו על התמונה שלו. הדבר הזה שינה לי את החיים, ואת האופן שבו אני חושב על צילום ואת הדרך בה אני מלמד צילום.

במסגרת העבודה שלי בבתי חולים, יצרנו במהלך השנים תערוכות מדהימות ופרויקטים ייחודיים אפילו כאשר הגיע לכאן מייק פנס שהיה אז סגן נשיא ארצות הברית, אשתו קארן שמעה על התערוכה, וביקשה להגיע אליה. קארן ומייק פנס כיבדו אותנו בנוכחותם, ואף הענקנו לה תמונה למזכרת״.

הסטודיו

דרור כץ פתח את הסטודיו בשנת 2005, לאחר שובו מניו יורק. הסטודיו משמש כמרכז להפקות, מקור לציוד ופוסט פרודקשיין. הסטודיו של דרור כץ פעיל מאוד מבחינה מסחרית; בתחום של צילום אוכל למשל, צילמו בסטודיו מנות עבור למעלה מ-3,000 מסעדות בישראל, קמפיינים למוצרי בישול, שפים, ספרי בישול ועוד. הסטודיו עסוק כל הזמן בהפקות מסוגים שונים כגון: צילומי פורטרטים להנהלות של חברות מובילות במשק, צילומי מוצרים מורכבים והפקות מאתגרות בתחומי העיצוב השונים. הסטודיו עובד גם מול מגזינים ולקוחות מחו”ל ולרוב תוכלו לראות אנשי צוות בסטודיו שעובדים על קמפיין כזה או אחר.

״ללימודי צילום בסטודיו יש יתרון גדול בעיני״, אומר דרור. ״עולם הצילום משתנה מהר מאוד: סך הכל זו אומנות שקיימת רק מאתיים שנה, בהן עברו מצילום על פלטות ברזל, דרך פלטות זכוכית, דרך פילם ועד צילום דיגיטלי. השינויים הם דרמטיים ומהירים. אני עצמי, כשלמדתי צילום בניו יורק, למדתי על פילם, ושיטות העבודה היו שונות לגמרי. השינויים מהירים: המצלמות משתנות, התוכנות משתנות וכדומה. עם השנים, פיתחתי שיטות ואספתי רעיונות שראיתי, והתפתחתי ביחד עם תרבות הצילום. לכן צריך ללמוד במקום שמתעדכן עם המקצוע. ברגע שלומדים בסטודיו מקצועי שעובד תמיד, אפשר להיות בטוחים שלומדים תמיד את הטכנולוגיות הכי חדשות שיש ובעיקר הכי רלוונטיות. בכלל, צריך ללמוד רק דברים שהם רלוונטיים: בכל המצלמות החדשות יש מאות פונקציות, אולם הניסיון והשטח מלמדים שצריך רק מתי מעט מהן. כך אני מלמד בסטודיו שלי: רק את הדברים החשובים שבאמת משתמשים, וכך מתפתחים להיות צלמים שיודעים לעבוד באמת״.

איזה קורסים אתם מלמדים בסטודיו?

דרור: ״יש מגוון קורסים. קורס אחד הוא קורס הבייסיק, שנועד למי שאין לו ידע מאורגן בצילום, אבל הוא חושב על התחום ורוצה לבדוק אם זה מתאים לו. לכולם יש מצלמה בסמארטפון היום, כך שכולם יודעים דבר או שניים על צילום, והקורס מלמד איך באמת לתפעל מצלמה ואיך להבין תמונה לעומק. אנחנו מתמקדים בפיתוח השפה הצילומית האישית של כל תלמיד/ה.

לאחר מכן יש לנו קורס ״צילום מתקדם״, שבו מתחילים לפתח גמישות מחשבתית עם המצלמה ביד: העבודה האמיתית של צלם כפי שאני רואה אותה, היא להיות גמיש: ברגע שיש בעיה בשטח, להתמודד איתה ולהציע פתרון שיכול לעבוד; למשל, צלם מגיע למקום ומגלה שהוא חשוך? אז הוא לומד איך להגדיל חשיפה בצורה שלא תשבש את התמונה. ברגע שאדם לומד איך לתפעל את הסיטואציה, ואיך לייצר אמירה ברורה בתנאים לא פשוטים, מבחינתי הוא הופך לצלם. קורס נוסף הוא קורס ״צילום סטודיו״, שהוא כבר מתאים למי שרוצה להפוך לצלם/ת מקצועי/ת. קורס שמתרכז בתאורת סטודיו, בימוי ובניית סטים וניהול עסק לצילום. הרי כאשר לומדים צילום בחוץ, מצלמים את המציאות הקיימת. בצילום בסטודיו לעומת זאת, צריך לברוא מציאות בתוך הסטודיו, וזו כבר רמה אומנותית גבוהה יותר. קורס סטודיו מלווה את התלמידים/ות במעבר במאתגר בין צילום חובבני וצילום מקצועי.

Mkxvkl

בנוסף, יש קורס של צילום קולינרי שהוא קורס הדגל שלנו: מדובר קורס שצולל עמוק לעולם הקולינרי הצילומי. בצילום קולינרי צריך להפעיל חושים נוספים מלבד חוש הראייה: צריך שהתמונה תהיה ״טעימה״, משהו שפותח את חוש הטעם והריח. לקחתי את כל הניסיון שרכשתי במהלך השנים בצילום קולינרי וזיקקתי את כל החומר לקורס בן 12 מפגשים שבו גם לומדים, גם אוכלים, גם עובדים עם שפים מהטובים שבתעשייה. מתנסים בכל סוגי התאורות, עובדים עם הציוד של הסטודיו ואפילו יוצאים לצלם בשווקים מדהימים. הקורס הוא חוויה כיפית ולימודית המהווה קפיצה למי שרוצה להתמחות בצילום קולינרי״.

למה בכלל ללמוד צילום?

דרור: ״צילום היום זו השפה הכי מדוברת בעולם, השפה היחידה בעולם שאינה מצריכה תרגום. הצילום שינה לי את החיים, ואני ראיתי כל כך הרבה אנשים שנחשפו לצילום והחיים שלהם השתפרו בזכות כך. הרי מה בעצם ההבדל בין צלם מקצועי לצלם חובב? זה לא שצלם מקצועי הוא בהכרח טוב יותר, ממש לא. צלם חובב לפעמים מחזיק באמתחתו ציוד צילום שצלמים מקצועיים יכולים לחלום עליו. צלם חובב הוא מי שלמעשה בוחר לצלם בזמן שנוח לו, ולצלם רק מה שהוא אוהב. צלם מקצועי לעומת זאת יוצר לפי השראה של מישהו אחר, הוא מקבל בריף (החזון של הלקוח) והופך אותו לתמונה דו ממדית, זה דורש סט כלים שונה, מיומנויות אחרות ואתיקה מקצועית שצריך ללמוד. צילום זה אהבה: המון אנשים חווים תשוקה אדירה לדבר הזה, ואני סבור שדרך החשיפה לעולם הצילום דרכי, מתאהבים בתחום לגמרי. מעבר לכך, לא מעט חבר׳ה שלמדו אצלי, המשיכו לאחר מכן להיות צלמים מקצועיים וחלקם אף פתחו סטודיו משלהם״.

לפרטים על קורסים בסטודיו של דרור כץ, ניתן להיכנס לאתר  או לעמוד הפייסבוק . אפשר לראות גם כמה תמונות מרהיבות בעמוד האינסטגרם של הסטודיו.

לוגו של דרור כץ
צילום: צילום: דרור כץ