השיטה הייחודית של "אלן קאר": מפסיקים לעשן ביום אחד 

אחד התסכולים הגדולים ביותר בקרב מעשנים הינו חוסר היכולת להיגמל מעישון בצורה מוחלטת. הזמנו לאולפן את מרב, מנהלת מחלקת ההדרכה בחברת ''אלן קאר'', המתמחה בגמילה מעישון, כדאי לשמוע ממנה איך ניתן להיגמל ביעילות

זמן צפייה: 14:15

אני מבין שאת בעצמך הצלחת להיגמל מעישון בזכות השיטה שלכם, ספרי לנו על כך. 

אז אני באמת התחלתי לעשן בגיל 14, ובגלל שהתחלתי בגיל צעיר האמנתי שזה התעצב כחלק מהאישיות שלי, כאילו להפסיק לעשן זה לוותר על שמחת החיים, או חלק מהאופי, או משהו שעושה לי טוב ומרגיע אותי. הייתי מעשנת כבדה, קופסא וחצי ביום. 

 

למה להרוג את עצמך?

אתה יודע שזה הורג אותך, אבל מצד שני אתה מרגיש שזה נותן המון תועלות ואתה נשען על זה בכל מיני דרכים. אני הגעתי לסדנא במקרה, דחפו אותי לשם, והייתי בטוחה שאם אני לא רוצה זה לא יצליח, כי תמיד אומרים חייבים רצון כדי שמשהו יעבוד. אחרי כמה שעות מהסדנא יצאתי ולא עישנתי, עברו מאז עשר שנים, והחלטתי שאני רוצה להקדיש את הקריירה שלי כדי לעזור לעוד מעשנים, ממקום שאני מבינה מה עובר עליהם כי הייתי שם, ואם אני הצלחתי אחרי קופסא וחצי ביום כולם יכולים. 

 

כולנו מודעים היטב לנזקי העישון, מדוע כל כך קשה להפסיק לעשן?

מבחינה רציונלית אין שום סיבה לעשן, זה לא רק הורג אלא גם יקר, מעשן ממוצע מוציא 12,000 שקל בשנה על סיגריות. זה מסריח, זה משעבד, סרטן, קמטים למי שזה מפריע לו. אבל מצד שני, יש את הסיבות למה כן לעשן? מעשנים נמצאים בקונפליקט רגשי עמוק, מצד אחד יש את כל החסרונות, ומצד שני הם מאמינים שהסיגריה מרגיעה אותם, עוזרת לריכוז, למתח, נותנת 'ברייקים' ביום עמוס. איך אפשר לשתות קפה או כוס יין בלי סיגריה? מבחינתם זו הקרבה מאוד גדולה להפסיק לעשן, הם צריכים לוותר על 'הקביים' שלו, על הכיף בחיים, מי רוצה לוותר על הכיף בחיים. הרציונל אומר אתה לא רוצה להיות מעשן עד סוף החיים, אבל מצד שני גם לעלות במשקל ולהיות לחוץ זה לא בריא, בעצם כל עוד מעשן נמצא בלי עזרה והקונפליקט קיים, מה שינצח זה הצד של הסיגריות, של התועלות, למרות שרציונלית הם יודעים שכדאי להפסיק. 

 

אז איך מתמודדים עם הקושי? איך מפסיקים לעשן?

אני אגיד קודם איך לא מפסיקים לעשן, זה טיפ יעיל לאנשים שרוצים לעזור לקרובים שלהם להפסיק ולא יודעים איך לעזור להם. לרוב באים למעשן ואומרים 'תפסיק, זה לא בריא, אתה הורג את עצמך'. מעשן שומע שעישון גורם לסרטן, מלחיץ נכון? ועדיין, הדבר הראשון שהוא עושה שהוא לחוץ זה להדליק סיגריה כדי להירגע. נזקים והפחדות לא עוזרים להפסיק לעשן אלא להפך, הם לא יצליחו להפסיק ככה, הם יודעים שזה לא בריא, אז לא להפחיד, לא לדבר על נזק ולא ללחוץ. מה כן לעשות? להתחיל לשים סימני שאלה, כל התועלות והתפקידים ששמים על הסיגריה - שזה מרגיע, עוזר לריכוז, עוזר ללחצים, לבוא ולבדוק האם זה נכון, אולי זה הפוך? 

להתחיל לשאול את השאלות, איך 80% מהמבוגרים שלא מעשנים מתמודדים עם לחץ? תעשיית הקפה מפנה את המסר השיווקי שלה רק ל 20%? כל הלא מעשנים לא שותים קפה? לא נהנים בבר? אני מסתכלת על לא מעשנים בבר, נראה שהם נהנים מאוד. 

 

מתי הזמן הנכון להפסיק לעשן?

הדבר הזה של לחכות לזמן טוב, להגיד לעצמך 'אני אנסה לנטרל כמה שיותר לחצים, כי הפסקת עישון זה מאוד מלחיץ, אז לא כדאי שיהיה לי עוד לחץ'. אבל קודם כל בחיים שלנו בישראל, אם נחכה לזמן שיהיה רגוע כנראה שנעשן עד גיל מאה. דבר אחר זה הרבה אנשים שמחכים ל-'זמן טוב', אבל איך נראה זמן טוב? למה הוא לא הגיע עד עכשיו? אנשים אומרים 'אני לא בשל', אבל מתי תהיה בשל? העניין הוא שבגלל שיש את הקונפליקט של העישון, אם אני אחכה להרגיש בשל זה לא יגיע, כי מתי תהיה בשל לוותר על משהו שאתה אוהב? אף פעם. העניין הוא לבוא עם הקונפליקט לעזרה ולשיטה שתבטל אותו. 

 

איך עובדת השיטה של ''אלן קאר'' לגמילה מעישון?

בעצם יש לנו סדנה של בין 5-6 שעות, יום אחד, לא צריך עכשיו מיליון מפגשים, לקחת חופשים, לדאוג לסידורים. יש לנו חמישה סניפים ברחבי הארץ בחיפה, באר שבע, תל אביב, ירושלים ורחובות. מגיעים עם הקופסת סיגריות, יש כל שעה הפסקת סיגריה, זה אולי נשמע מצחיק שבסדנה לגמילה מעישון יש הפסקת סיגריה, אבל כמעשנים לשעבר אנחנו יודעים שאי אפשר לצפות ממעשן לשבת בחדר 6 שעות בלי סיגריה כי הוא לא יוכל להתרכז. אנחנו מרגישים איך בין הפסקה להפסקה משהו בגישה שלהם משתנה. מה שקורה בעצם זה שאנחנו הבנו שאם מעשן נכנס לגמילה עם הקונפליקט הזה ועדיין ממשיך לעשן ומרגיש שהוא אוהב את הסיגריה, אנחנו עוזבים את החסרונות בצד, לא מראים ריאות מפוחמות, לא משתמשים בהפחדות. במקום זה אנחנו לוקחים את הצד בקונפליקט של האהבה לסיגריה, את התועלות, ההתניות שנוצרו, ההקשרים של קפה-סיגריה, אלכוהול-סיגריה, שירותים-סיגריה. 

אני זוכרת שבאיזה שהוא שלב הרגשתי שהחיים שלי מפריעים לי לעשן, כאילו כל החיים זה הפסקה בין סיגריה לסיגריה. הסדנה שמה זרקור על הנושא הזה, ובודקת האם זה נותן לי את מה שבאמת חשבתי, ואתה יוצא מהסדנה כאשר אתה מבין שאפשר לשתות קפה ולהנות בלי הסיגריה, ואתה יכול להנות מאירוע ואתה נהנה יותר בלי הסיגריה. אתה מרגיש שאתה לא זקוק לסיגריה כדי להנות להתמודד או להתרכז, אלא אתה נהנה יותר, מתרכז יותר. זה משהו שמחייב ליווי, ואת הטכניקה המקצועית שמלמדים אצלנו, גם כלים של שינוי תפיסה ודמיון מודרך. במשפט אחד אתה נכנס עם הקופסא שלך שאתה אוהב סיגריות וגם שונא, ואתה יוצא שאתה לא רוצה לעשן יותר, לא מתגעגע לזה, ולא מקנא במעשנים אחרים, וזה גם המדד להצלחה. 

 

איך מצליחים להפסיק לעשן באמצעות מפגש אחד בלבד? האם כל אחד יכול לעמוד בהפסקה הזאת? 

לא רק שכל אחד יכול לעמוד בו, אלא זו הדרך היחידה להגמל מהתמכרויות. אני ניסיתי לצמצם,  ירדתי לשלוש סיגריות, מה שקרה בפועל זה שכל היום הסתכלתי בשעון וחיכיתי כל היום לסיגריה והיא הפכה ליקרה יותר, ביום אחרי פשוט מיציתי וחזרתי לעשן כפול. צריך להפסיק מתוך מקום שאני מבין שאני לא צריך את זה יותר, ואז לא צריך לצמצם אלא פשוט מפסיקים. 

 

מה מייחד את השיטה שלכם לעומת שיטות אחרות?

היתרון והייחוד הגדול הוא שאנחנו לא רק גורמים לך להפסיק לעשן, אלא אנחנו גורמים לך להפסיק לרצות לעשן. אתה יכול לא לעשן לבד, נשים יכולות לא לעשן בהריון, שומרי שבת לא מעשנים בשבת, אבל הם עדיין רוצים את הסיגריה ונשארים מעשנים בראש. אז היתרון הגדול הוא שאתה מפסיק לרצות לעשן, אתה לא רוצה לעשן יותר. חוץ מזה אצלנו כל המטפלים הם מעשנים לשעבר שהפסיקו עם השיטה, אז אנחנו מבינים את המעשן מבפנים, יש לנו רשת ביטחון. יש את הסדנה הראשית שבסופה רוב האנשים מפסיקים לעשן, אבל מי שזקוק לתמיכה וליווי יש לו סדנאות חיזוק קצרות שאפשר להגיע ללא הגבלה, יש תמיכה טלפונית כל יום, מפגשי זום בערב, קבוצת פייסבוק עם תכנים. אנחנו ממש עוטפים את הלקוח ככה שאיו סיכוי שהוא יפול. ויש לנו מסלול של אחריות לכל החיים, לא כי אני חושבת שזקוקים לזה, אבל מי יודע מה יוליד יום? אם חזרת לעשן בגלל משבר שקרה, אתה פשוט חוזר אלינו ומפסיק לעשן שוב. 

 

אין ספק כי גמילה בטוחה מעישון תעניק לכם חיים בריאים ואיכותיים יותר
רוצים להפסיק לעשן בקלות ובמהירות עם השיטה שעזרה למרב נירן? לחצו כאן עכשיו >>

אתר

פייסבוק 

טלפון: 03-621-2525