הודיה והב פורטת על מיתרי הרומנטיקה

מעטים הם הדברים שמייצרים אווירה רומנטית ועדינה כמו נגינה בנֵבֶל. אם תאזינו לנגינה של הודיה והב, גם אתם תרגישו צורך להחזיק ידיים ואולי אף להזיל דמעה

הודיה והב

הנבל הוא כלי נגינה מיוחד מאין כמותו. מצד אחד, מסופר כי דוד המלך היה פורט על לירה, שהוא נבל קשתי ומקורו ביוון העתיקה (מה שמכונה גם "כינור דוד") כדי לשפר את מצב רוחו של שאול. מצד שני, למרות שהנבל על גלגוליו השונים הוא כלי נגינה עתיק מאוד ונראה כאילו היה כאן מאז ומתמיד, רק לאחרונה מתחילה להתרחב המודעות לכלי המדהים הזה. בלא מעט אירועים וחתונות ניתן לראות נגני כינור, אולם המראה של נבל באירועים פחות רווח. הסיבה לכך כנראה היא שמדובר בכלי נגינה שנתפס כיוקרתי מאד, ולכן הוא לרוב לא הבחירה המיידית של חתני השמחה. לכן מי שבוחר להזמין נבל לאירוע שלו, מעיד לא מעט עליו ועל האווירה שהוא מבקש להביע באירוע שלו: נבל הוא הבחירה האלגנטית, היוקרתית והרומנטית ללא כל ספק. צליליו של הנבל הם לא סתם יפים; הם ממש קסומים. שוחחנו עם נגנית הנבל הודיה והב, כדי להבין מה סוד הקסם של הכלי המיוחד הזה.

הודיה והב
צילום: צילום: ארז עוזיר

הודיה והב - התחילה מפסנתר

"בילדותי למדתי פסנתר, וכל חיי ניגנתי בפסנתר", אומרת הודיה. "כשהתבגרתי הלכתי למסלול של הכשרת מורים בלוינסקי. במסגרת הלימודים, היו שיעורי אימפרוביזציה: המרצה ביקשה ממני לאלתר בפסנתר ולהתחבר לאיזה כלי נגינה שתמיד חלמתי לנגן ולא עשיתי זאת. לא היה לי מושג באותו רגע, כי הייתי כל כך בראש של הפסנתר. כל המשתתפות ניגשו בזה אחר זה, ורק אני נשארתי אחרונה וממש בלי אף מחשבה על כלי חלומותיי, למרות שתמיד הייתי הראשונה שניגשת לאלתר, וזה החלק האהוב עליי במוזיקה. פתאום מישהי שאלה אותי 'מה לא היית רוצה לנגן בסקסופון? חליל צד? כינור? ומה עם נבל?', ועד אותו רגע לא חשבתי על זה אפילו. החלטתי שאני הולכת לאלתר את הכלי הזה על הפסנתר, וזה היה האילתור של חיי. באותו יום כבר בדקתי באינטרנט על מורה לנבל, קבעתי שיעור אצל המורה גיתית בועזסון, ומשם בעצם הכל התחיל ונמשך במרץ עד היום, והיד לגמרי נטויה. עזבתי את הלימודים, והלכתי ללמוד ביצוע בנבל באקדמיה למוזיקה בירושלים. כיום אני כבר יותר מ-7 שנים מנגנת בנבל, ואני מרגישה שמצאתי כלי מדהים שאני מאוד מחוברת אליו.

[youtube_embed youtube_id='https://youtu.be/W1cKVymfrvw']

הנבל והפסנתר הם כלים מאוד חופפים. אני קוראת לנבל "פסנתר ערום" ולכן הרקע שלי בפסנתר עזר לי מאוד. הייתה לי עבודה קשה על הטכניקה אבל כל המוזיקליות, קצב וקריאת תווים היו טבועים בי עמוק בזכות מורתי ג'ני קוצ'וק, שאצלה למדתי פסנתר כל חיי.

הודיה והב
צילום: צילום: שלמה מלט

נבל מהסרטים

"יצא לי לנגן בנבל בהמון חתונות, אירועים עסקיים, מופעים, כנסים וכן באירועים מיוחדים" אומרת הודיה. "למשל, ניגנתי בחתונה במצפה רמון של הבעלים של וולדורף אסטוריה, ובאירועים שבו נכחו שגריר בריטניה בישראל, נשיא המדינה, ראשי ערים, זמרים מפורסמים וכן בחגיגת יום הולדת 40 בכותל המערבי למשפחה מקסימה מארצות הברית.

זכורה לי חתונה אחת בה אח של החתן הזמין אותי לנגן בחתונה. כשהגעתי לאולם ביקשו ממני לעמוד בצד, שהכלה לא תראה אותי כי זו הפתעה בשבילה. זה היה חלום בשבילה שיהיה לה נבל בחתונה ואז כשהיא הגיעה וראתה אותי היא פשוט התחילה לבכות מהתרגשות! לזה לא ציפיתי. אחר כך היא באה אליי ואמרה לי שכל החתונה הייתה לה אחרת בזכותי. אין הרגשה ממלאת מזו.

באירוע אחר שהוזמנתי אליו, שהתקיים ממש מול הכותל המערבי, פנה אליי בחור שרוצה להציע לחברה שלו נישואין והוא מעוניין שברגע ההצעה ינגנו נבל וחליל עם השיר 'ירושלים של זהב'. כמובן שהכנתי עם החלילנית שלי את השיר, ואז כשהם נכנסו לאולם והתחלנו לנגן והרגשתי מוצפת. כשהיא אמרה "כן", לא הצלחתי לראות את המיתרים מבעד לדמעות בעיניים שלי. פשוט ניגנתי ובכיתי כמו ילדה קטנה. הרגשתי כאילו אני חלק מבניית בית חדש בישראל ממש".

הודיה והב
צילום: צילום: שלמה מלט

לרוב אני מנגנת בפני אנשים ממעמד גבוה, אריסטוקרטי יחסית, אבל לא רק. לאחר שניגנתי בלא מעט אירועים, אני יכולה בהחלט לומר שנבל מוסיף המון לאירוע: הוא נותן אווירה קסומה, יוקרתית. הנבל עצמו גם נראה מרשים מאוד מבחינה ויזואלית: יש בו משהו שגורם לאנשים לעצור, להסתכל עליו ולחייך. הרבה פעמים, אני נתקלת באנשים שמעולם לא ראו אפילו נבל מקרוב במציאות, וזה יוצר אצלם המון רושם ועניין.

הנבל שאני מנגנת עליו הוא נבל פדאלים של 47 מיתרים שמיובא מצרפת. יש לי נבל נוסף עם 26 מיתרים תוצרת הארץ "woodsong" בו אני מלמדת ילדים קטנים נבל. יש לו צליל כזה מתוק וקסום ואני אוהבת לקחת אותו איתי לנגן בטבע. החלום שלי הוא לנגן בקהילות יהודיות בחו"ל בנבל וכינור. בארץ כל המוסיקה היהודית יותר נגיש ובחו"ל למצוא נגנים יהודיים שמנגנים בכלים יהודיים מוזיקה יהודית קשה יותר למצוא".

אם גם אתם רוצים לעשות את האירוע המושלם, צרו קשר עם הודיה והב דרך אתר הבית שלה . ניתן להציץ גם בעמוד הפייסבוק של הודיה, ובערוץ היוטיוב שלה.