רוצים לחזק את הנפש מבפנים? הכירו את המטפל שמאמן במיומנויות לחוסן נפשי

חיזוק החוסן הנפשי שלנו הוא אחד הדברים החשובים ביותר על מנת להתמודד עם הקשיים שהחיים מזמנים לנו. הכירו את אופיר ברנשטם, מלווה ומנחה תהליכים אישיים באמצעות לימוד ואימון במיומנות לחוסן נפשי

זמן צפייה: 07:58

מהו הרקע שהוביל אותך לעסוק בתחום?

״אני גדלתי ברקע מאוד טיפולי, אמא שלי מטפלת אלטרנטיבית כבר הרבה שנים ותמיד הייתי בחיפוש אחר התפתחות אישית. לפני יותר מעשור נחשפתי לספר ׳לאהוב את מה שיש׳ של ביירון קייטי, והוא חשף אותי לעולם חדש, להתמודדות עם הדבר הכי חשוב בעצם, עם החשיבה שלנו, כל מה שמוביל את הפעולות שלנו בחיים. משם הדרך הייתה נורא קצרה להתחיל ללמוד ולהתמקצע כי גיליתי משהו שפשוט עובד. למדתי בשני בתי הספר הכי גדולים בארץ שמרכזים את השיטה, השלמתי את כל התהליכים של ההסמכה והיום אני פשוט מטפל בזה, עובד עם אנשים״.  

איך נראה תהליך איתך? 

״בפגישה הראשונה פורסים את הבעיה, מה מציק לך ומה המטרות שלך בחיים, לאן אתה רוצה לנוע ומה מונע ממך לנוע לשם. אנחנו פורסים את המחשבות, הרגשות, דברים שאולי מעכבים את ההתפתחות ואת הצעדים לקראת מה שחשוב, בעזרת טכניקה נורא פשוטה ועוד כלים מבוססים מיינדפולנס, אנחנו פשוט לומדים כלים חדשים להתמודדות עם המופעים הפנימיים האלה, בשביל להמשיך לצעוד אל עבר מה שחשוב לאותו מטופל״. 

הטיפול שלך מבוסס על שיטת ׳ACT׳ ו-׳THE WORK׳, ספר לנו עליהם

״ACT היא ׳הקוד הפתוח׳ של עולם הפסיכולוגיה. עוד מראשית שנות ה-90 ישנה קהילה שלמה של אנשי טיפול שממשיכה לפתח ולשכלל אותה. מה שטוב בה שהיא נבדקה מחקרית והיא כל הזמן נמדדת ביעילותה על אוכלוסיות שונות, מה שנותן לנו, המטפלים, כלים שממש עובדים. 

׳The Work׳ היא שיטת עבודה שהביאה לעולם ביירון קייטי, שחוותה משבר מאוד עמוק בשנות ה-40 שלה, מתוך המשבר חוותה סוג של התעוררות והבינה שהמחשבות שלה הן לא היא. היא מצאה איזושהי דרך פשוטה, ממש פרוטוקול המובנה משאלות בשביל לחקור את החשיבה המלחיצה שלנו, בשביל ליצור איזשהו מרווח בינינו לבין החשיבה שלנו. השיטה הזו גם היא נחקרה ונמצאה מאוד יעילה בהתמודדות עם דיכאון, שחיקה בעבודה ועוד המון בעיות הקשורות למתח שבחשיבה״.  

מהי הייחודיות של השיטות האלו?

״יש כמה דברים ייחודיים; קודם כל מדובר בשיטה דיאלוגית. לי בתור המטפל, אין יותר מידע מאשר זה שיש למטופל שלי, הכל בגובה העיניים. אני אוהב להשתמש במטפורת ההר, לדמיין ששנינו מתפסים כל אחד על ההר של החיים שלו, אתה על ההר שלך ואני על ההר שלי, ומההר שלי אני יכול להסתכל על הדרך שלך ולראות פחות או יותר לאן היא מובילה, לאן כדאי ללכת, מה המכשולים שיש בדרך, אבל זה לא אומר שאני סיימתי את הטיפוס. גם אני בתור בן אדם עדיין מטפס אל עבר חיים בעלי משמעות ועדיין מתמודד עם מכשולים בדרך. פשוט יש לי קצת יותר כלים שבמקרה גם עובדים, ומאפשרים לי לכוון אותך אל עבר המטרות שלך. אז השיטה היא מאוד בגובה העיניים וכזו היא יוצאת מנקודת הנחה שלך יש את כל התשובות, אני לא צריך ללמד אותך אותן, אתה רק צריך את האפשרות להתבונן עמוק פנימה ולמצוא, זה מאוד ייחודי לדעתי משיטות אחרות״. 

למי המפגשים הללו מתאימים? 

״המפגשים מתאימים להרבה אנשים אשר מתמודדים עם מתח שנובע מחשיבה, אם זה חשיבה של מחשבות שמלחיצות אותם, אם זה שיפוט וביקורת, כל מיני מחשבות שמונעות מהם להגשים את החיים שלהם באופן משמעותי, וגם לאלה שניסו המון טיפולים מסורתיים והרגישו שהם לא מקדמים אותם, לכן הם מחפשים משהו יותר ממוקד, יותר אקטיבי. מתאים לאנשים שחווים דיכאון, או סובלים מבעיות של אכילה רגשית או דימוי גוף, מתחים במערכות יחסים כמובן, ממש בכל דבר שמעורבת בו חשיבה, שזה כמעט הכל״. 

תוכל לשתף אותנו בדוגמאות בהן הובלת את המטופלים שלך לבצע שינוי בחייהם בעקבות הטיפולים? 

״אני יכול לספר על אישה צעירה שאיבדה את אחד ההורים שלה, שהיה מאוד משמעותי בחיים שלה והיה גורם מממן תקופה מאוד ארוכה. היא מצאה את עצמה בתקופת הקורונה מתמודדת גם עם אבל, גם עם מצב חדש שבו היא צריכה להתחיל לדאוג לעצמה ולכלכל את עצמה, כך שהיא פשוט שקעה בדיכאון עמוק. 

עם התקדמות המפגשים התחלנו קצת לעבד את הכאב וקצת להרחיב את היכולת שלנו לשאת את הבלתי נסבל במקום להימנע מהחיים, שזה מה שהיא עשתה תקופה ארוכה, לא יצאה מהבית לא נפגשה עם חברים. בתהליך הדרגתי, תוך עשרה מפגשים, שזה זמן די קצר, היא התחילה לראות את האור, לצאת יותר מהבית, מצאה עבודה חדשה, חזרה לכתוב בלוג שהיא מאוד אוהבת ועכשיו היא עושה ממש צעדים משמעותיים לקראת סדנה להעצמה. היא אימצה חיית מחמד, יוצאת יותר. 

אז יש כל מיני סיפורי הצלחה קטנים בהם אתה רואה אנשים שמתחילים להתמודד עם כל מה שקורה במקום לנסות להיפטר ממנו, פשוט מתחילים להגיב אליו אחרת״.  

חוץ מחיוך גדול כאשר אתה רואה את ההצלחות האלה, איך זה גורם לך להרגיש?

״זה מאוד מספק אותי, כי גם לי בתור בן אדם יש המון ספקות עצמיים וביקורת עצמית. אני לא תמיד יודע אם מה שאני עושה עובד, כי התהליך המשותף הוא סוג של ניסוי. אנחנו נכנסים לאיזושהי מעבדת ניסוי ובודקים מה עובד לך, מה לא עובד לך. קודם כל זה נותן לי איזושהי אסמכתא שאני במקום הנכון, שאני עושה את מה שאני אוהב, ושנית זה נותן לי רצון להמשיך לפעול ולגעת בעוד אנשים״.

אתה מקיים סדנאות לקהל הרחב, מהם הכלים המוענקים לקהל הצופים שלך במסגרתן? 

״הסדנאות שאני עושה הן בעיקר סביב שיטת העבודה של ביירון קייטי, בגלל שזה כלי כל כך נגיש ופשוט אז אנחנו לומדים לגעת בכל מיני נושאים. הסדנאות שלי מתמקדות באכילה רגשית, לדעת איך להתמודד עם האלמנט הרגשי שבאכילה, מה שמוביל את האכילה הלא מקדמת. כמו כן ישנן סדנאות נוספות על נושאי ליבה מאוד חשובים; התמודדות עם פחדים, הצלחה וכישלון, הרצון והצורך בקבלה והערכה, המון נושאי ליבה מאוד חשובים שדרך שיטת העבודה אנשים מקבלים כלים להתמודד עם החשיבה שלהם ולעבור איזושהי פריצת דרך, אפילו אם קטנה, בעזרת חמישה מפגשים״. 

אם גם אתם זקוקים לייעוץ וליווי הכוללים שיטת טיפול מוכחת לחיזוק החוסן הנפשי שלכם, פנו אל אופיר ברנשטם. 

 

אתר

טלפון: 052-345-1291