"שוות יותר": המיזם שעשוי לבטל את פערי השכר המגדריים ע"י התאגדות חכמה

פערי השכר בין גברים לנשים פוגעים לא רק ביכולת ההשתכרות של נשים באופן ישיר, אלא גם בזכויות הסוציאליות שלהן, הפנסיה שלהן ואף במעמד החברתי שלהן. מיזם "שוות יותר" מבקש לנפץ את תקרת הזכוכית ולקדם שוויון מגדרי צודק בעזרת כלי טכנולוגי חכם ופורץ דרך

מוגש מטעם: גל גורודיסקי

אחת השאלות המעניינות בתחומים של סוציולוגיה ומשפט היא "מדוע נשים מרוויחות פחות מגברים". אולם נדמה שמרוב עיסוק בשאלת ה-"למה", לא נוצרה שום התקדמות לפתרון אמיתי לבעיה. מיזם "שוות יותר" בהובלת עו"ד גל גורודיסקי שואף לעשות בדיוק את זה, ולפתור בעיה חברתית ארוכת שנים.

מיזם 'שוות יותר' מציע כלי טכנולוגי חדשני, שעשוי לעשות מהפכה בקהילות וארגונים, ובפרט בארגוני עובדים, ובאופן שבו מאוגדות המורות במערכת החינוך.

הכלי נועד לפתור את מה שמכונה בכלכלה ובמשפט 'בעיית הנציג', אולם בטרם נציג את הפתרון לבעיית הנציג, צריך להציג את הבעיה:

"לפני קצת יותר משנה וחצי, הצגנו את הכלי הטכנולוגי שלנו בכנס של ועדי עובדים", אומר עו"ד גורודיסקי. "בשלב מסוים ניגש לדוכן אחד מראשי הוועדים הגדולים. הסברתי לו שהשימוש בכלי הטכנולוגי שלנו יאפשר לו לדעת מה חושבים ורוצים כל החברים בארגון לגבי כל נושא, ובכל רגע נתון. הוא השיב בזלזול: 'אז למה נבחרתי? לא מעניין אותי מה העובדים רוצים. אני יושב ראש הועד ואני יודע את העבודה. אוי ואבוי אם אצטרך להתחשב ברצון העובדים'. הדברים הללו ממחישים את בעיית הנציג בעולם התעסוקה. נציגי העובדים מנותקים כל כך מן הרצון הקולקטיבי של העובדים, שהם פשוט שכחו שאותו רצון הוא בדיוק מה שהם אמורים לשרת. בעיית הנציג מצביעה על כשל שוק, במצבים בהם האינטרס של הנציג שונה מהאינטרס של הציבור אותו הוא מייצג", אומר עו"ד גורודיסקי.

צילום: יח״צ

טכנולוגיה בשירות הקולקטיב

"הכלי הטכנולוגי שאנחנו פיתחנו מאפשר לחלץ את הרצון הקולקטיבי בעזרת משאל טכנולוגי רציף פשוט וחכם, בו כולם מציעים וכולם מצביעים. במקום דמוקרטיה בשיטת של נציגים נבחרי ציבור, אנו מציעים מודל טכנולוגי שקרוב יותר למה שמכונה 'דמוקרטיה ישירה', בדומה לזו שהייתה נהוגה בימי יוון העתיקה, אבל בעל יכולת להצביע על הרצון הקולקטיבי של קהילות גדולות, ללא מגבלת היקף".

המורות תחילה

הכלי יכול לשמש פתרון להתנהלות אוטונומית של ארגוני עובדים מכל הסוגים. גל מספר לנו מדוע דווקא התאגדות של מורות בישראל, הוא המקום הכי טוב להתחיל בו.

"ראשית, מורות בישראל על פניו מיוצגות על ידי ארגון המורים והסתדרות המורים, אולם הייצוג שלהן לא נעשה בהתאם לאינטרסים שלהן כעובדות ושל ציבור ההורים. איך אני יודע זאת? כי במשך שנים ארוכות נגוע ענף החינוך באפליה מגדרית. השכר הנמוך בענף החינוך גורם לכך שרוב עובדות ההוראה הן נשים. התופעה מכונה ׳בידול מגדרי׳. ארגוני המורים לא השכילו לפתור בעיה זאת במשך עשרות שנים.

בשנה שעברה, נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת ורדה וירט לבנה, קראה לנשים להגיש תביעות ייצוגיות בגין פערי שכר. קריאה חריגה זאת, הגיעה על רקע העובדה, שבעיית האפליה המגדרית היא בתופעה פוגענית וחמורה שעד היום לא נמצא לה פתרון על ידי ארגוני העובדים הקיימים. כלומר, נשיאת בית הדין לעבודה בעצמה, איבדה אמון ביכולת של ארגוני העובדים לשנות את המצב הקיים ולנקוט צעדים אפקטיביים להגנה  על זכויות נשים ועל שוויון. על רקע אזלת ידם של ארגוני העובדים הקיימים למיגור האפליה, היכולת של תביעה אישית או מאבק פרטי לשינוי חסר סיכוי. רוב הנשים חושבות שמצבן טוב יותר משל אחרות, ולכן גם אם הן יודעות שיש אפליה, הן סבורות באופן אישי שאין להן עילה אישית או הצדקה לתביעה משפטית. בכך נשמרת ההגמוניה הגברית במוקדי הכוח.

סיבה נוספת שחשוב להתחיל בייצוג של מורות, וכאן העיקר, היא שהמורות מייצגות את שתיים מהחולשות המרכזיות של החברה: החולשה המגדרית והחולשה החינוכית. הצלחת המורות במאבק על תנאי ההעסקה שלהן, יביא גם לשוויון מגדרי בתעסוקה, וגם חינוך טוב יותר לילדים. שיפור החינוך יגרום לצמצום הבערות שלנו כחברה ביחס לנושאים כמו חינוך ושוויון. לכן החינוך לצמצום פערים מגדריים ויישום המסר לגבי המורות, הוא נקודת המוצא לדרך היחידה להשגת מטרות אלה בטווח הארוך".

ארגון מבוזר וחכם

"השוני בין התאגדות באמצעות הכלי הטכנולוגי לבין ההתאגדות המסורתית הוא שהארגון יכול  להתנהל 'כקהילה אוטונומית מבוזרת'", אומר עו"ד גורודיסקי. "הכלי הטכנולוגי מאפשר לייצר ארגון עובדות ארצי, המתנהל באופן אוטונומי ללא מנהיג, ולמרות זאת יוכל לבצע באופן אפקטיבי את מטרתו - לבער ולהשמיד את פערי השכר המגדריים בקצב מהיר ובטווח זמן סביר. הטכנולוגיה תאפשר לקהילת המורות להתנהל באופן אוטונומי, לשתף את כל חברות הארגון בתהליך קבלת ההחלטות, ולהגיע לרצון הקולקטיבי האמיתי של המורות".

 

הרצון הקולקטיבי הוא הדרך הקהילתית הנכונה - זאת לא רק טכנולוגיה, זאת אידיאולוגיה, והיא מתחילה ממש כאן. לפרטים נוספים בקרו בעמוד הפייסבוק או באתר