תעשו חשבון: שילמתם מס שבח בשש השנים האחרונות? כמעט בוודאות מגיע לכם החזר מס

לא מעט אנשים מוכרים מקרקעין ומקבלים את שומת המס לתשלום של רשויות המס כגזרה משמיים. לפי רואה חשבון יניב כהן, במקרים רבים ניתן לקבל בחזרה ממס הכנסה חלק גדול ממס השבח ששולם, כל עוד מטפלים בהחזר הנ"ל בתוך שש שנים מיום ביצוע המכירה.

Pn Bdr

מוגש מטעם : יניב כהן רואה חשבון

כאשר מתבצעת עסקת מקרקעין, במידה ואין פטור כזה או אחר הקיים בחוק, הצד המוכר בעסקה מחויב בתשלום מס שבח בעת המכירה. המס מחושב כאחוז מסוים מתוך "הרווח", קרי העלייה במחיר הנכס ממועד רכישתו ועד למכירתו.

כאשר מבצעים מכירה של מקרקעין, מתקבלת שומת מס שבח לתשלום על ידי רשות המיסים, שקובעת כמה מס שבח צריך לשלם. עם זאת, רו"ח יניב כהן סבור כי כמעט בכל המקרים ששולם מס שבח ניתן לקבל בחזרה ממס הכנסה חלק גדול ממס השבח ששולם. לא פעם, מדובר בסכומים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

רופא הוא לא עורך דין, ועורך דין הוא לא רואה חשבון

רו"ח יניב כהן נמצא לא מעט שנים בתחום של ייעוץ ותכנון מס. משרדו נפתח בשנת 2008, ומאז צבר ניסיון רב וייחודי בנושא מיסים, בפרט בתחום של מיסוי מקרקעין ומיסוי ניירות ערך. לפי רו"ח כהן, כדי למצות באמת את זכויות המס שלנו בעסקאות מקרקעין, חייב לפנות לרואה חשבון אשר מתמחה במיסוי מקרקעין לטובת קבלת החזרי מס שבח ששולמו ביתר, וזאת בנוסף לטיפול המשפטי המבוצע  על ידי עורך הדין.

רו"ח כהן: "בעסקת מקרקעין, עורכי הדין מתעסקים בעיקר בהיבט של העברת הזכויות המשפטיות והקנייניות בין הקונה למוכר. עם זאת, במרבית המקרים, עורכי הדין לא מתעמקים בנושא של מיסוי העסקה. כמו כן,  כאשר עורך הדין מדווח למיסוי מקרקעין על עסקת מקרקעין, מיסוי מקרקעין לא יודעים האם היו לנו הפסדים בשוק ההון, היו לנו נקודות מס משנים קודמות שבהן לא השתמשנו, וכן שכן לא מציעים אפשרות לפיצול של הרווח בין שני בני הזוג במידה וניתן, בכדי להקטין את המס לתשלום.

עורכי הדין מתעסקים בפרוצדורה בלבד: הייתה עסקה> דווח בזמן > שולם המס> הועברו הזכויות. נחזור על המשפט: ׳עורך הדין הוא לא רואה חשבון, וטוב שכך׳. עורכי הדין שמטפלים בעסקאות, לא פעם מקבלים את שומת המס של מס שבח כגזרת גורל, שאין מה לעשות לגביהן. עם זאת, רואי חשבון כמוני, שמתמחים בתחום של מס שבח, יודעים לבדוק בכל המקומות שצריך לבדוק בהם, ולהציע כל מיני הצעות. למשל, מס לינארי מוטב, פריסה של השבח לאורך חיי הנכס, פיצול של השבח בין בני הזוג, שימוש בנקודות זיכוי משנים קודמות, קיזוז מול הפסדי הון מפעילות בשוק ההון ועוד. משרדנו מצליח להשיג ללקוחותינו החזרי מס של עשרות ומאות אלפי שקלים".

צילום: צילום: יח''צ

הפסיכולוגיה של מס שבח

יניב כהן מגדיר את משרדו כמשרד רואי חשבון דיגיטלי . "אנחנו מנגישים ללקוח את כל הטופסולוגיה בצורה חכמה ומתקדמת", אומר רו"ח כהן. "על ידי פיתוח הטמעת נהלים ברורים ומדויקים, הלקוחות שלנו לא צריכים להסתבך עם הדיווחים השונים למס הכנסה, ואף אחד מעולם לא מקבל קנסות על פיגורים. מעבר לכך, אנחנו לא צריכים להתעסק בשמעטס כמו: מילוי שוברי מע"מ, דיווח ותשלום פנקסי בדואר, גביה שוטפת ועוד, אנחנו משקיעים את כל האנרגיה והיצירתיות שלנו במציאת פתרונות חכמים ללקוחות שלנו", אומר כהן.

לפי רו"ח כהן, אנשים מפחדים לבדוק אם הם זכאים להחזרי מס בגין מס שבח ששולם בין היתר בגלל מחסום פסיכולוגי. "אנשים מאוד נרתעים מהתעסקות עם מס הכנסה", אומר רו"ח כהן.
"אנשים פוחדים להעיר את השדים, ובטוחים שאם הם ייפנו לרשויות המס לקבל החזרים, פתאום במס הכנסה יגלו שהם חייבים כספים שהם לא היו מודעים אליהם. אציין כי נושא חישוב החזרי מס השבח אצלי במשרד הוא מדוייק מאוד.כשהמשרד מטפל בתיק, עוד לפני שהדוחות מוגשים למס הכנסה המשרד מעדכן את הלקוח מה סכום החזר המס הצפוי להתקבל. כסף מתקבל לחשבונו של הלקוח עם סטיה של שקלים בודדים מהסכום שנאמר ללקוח. קושי פסיכולוגי נוסף שגורם לאנשים להימנע מהתעסקות עם מס שבח, הוא שבעסקאות של מכירה של נכסים ושטחים, בעיקר כאלה שהוחזקו במשך שנים ארוכות, יש לא פעם הרבה אינטריגות אישיות ברקע של העסקה: מדובר לא פעם בפתיחה של סכסוכי ירושה והצפה מחודשת של משקעים מהעבר. אנשים מעדיפים להימנע מן האפשרות של עימותים על רקע העסקאות האלה".

Ntg 9744
צילום: צילום: נתי גולד

"קושי פסיכולוגי נוסף נוגע להתמודדות עם הפסדים בשוק ההון", אומר רו"ח כהן. "שוק ההון בשנים האחרונות רושם עליות רבות, ומפתה הרבה אנשים להיכנס ולהשקיע. במציאות מעל ל-90% מהאנשים מפסידים בשוק ההון. לעיתים זה יכול להגיע לסכומי עתק, סכומי עתק כל כך שאנשים מעדיפים לא לשתף בזה אף אחד    אפילו לא את רואה החשבון אם יש להם. היות והם מעדיפים, לנסות לשכוח ולהדחיק חוויה זו. מה קורה עם ההפסדים הללו ? פשוט הולכים לפח … וזאת במקום לטפל נכון בפעילות בשוק ההון, ע"י בדיקה יסודית של טפסי 867 קבלת החזרים במידה ושולם ביתר, והכי חשוב הפחתה של הפסדים מניירות ערך כנגד רווח משבח מקרקעין והופ יש לך החזרים בגין מס השבח שכבר שילמת.

אתן דוגמא איך הדבר נראה בפועל: בשנת 2016 אדם חזר לארץ מאחת ממדינות סקנדינביה ונדרש ע"י מס הכנסה להגיש דו"חות אישיים לשנים 2015 ו-2016, וזאת בעקבות חברה לא פעילה שהיתה ברשותו. על אף שפניתי למס הכנסה בבקשה לביטול  הדרישה מהגשת הדו"חות, מס הכנסה עמד על כך שהוא חייב להגיש את הדוחות.

צילום: צילום: יח''צ

בירור מעמיק עם הלקוח העלה כי בתקופה הנ"ל היו לו במישור האישי הפסדים של מאות אלפי שקלים מניירות ערך. ביקשתי ממנו מעט ניירת (טפסי 867 לאותן שנים) עשיתי לו מעט סדר והגשתי את הדו"חות לשנים 2015 ו-2016 והופ… הוא מקבל ממס הכנסה החזר של מעל עשרים אלף שקל (וזה הכסף הקטן). העברתי לו לשנים הבאות הפסדים של מעל חצי מיליון ש"ח. בשנת 2020 הנ"ל מכר בית בסכום גדול מאוד, ושולם מס שבח של מעל מאה אלף ש"ח. ברור לי ולו שמחכה לו הפתעה מאוד יפה בצורה של החזר מס של מעל ל100 אלף ש"ח אחרי שנגיש את הדוח לשנת 2020. פשוט מאוד, ההפסד של מעל חצי מיליון שקל משנים 2015 ו-2016 יופחת מהרווח שהיה לו בשנת 2020 בגין מכירת הבית, והלקוח יקבל בחזרה ממס הכנסה מעל מאה אלף ש"ח".

 

לחצו על הקישור כדי להיכנס לאתר הבית של משרד רואה החשבון יניב כהן. המשרד נמצא ברחוב הרצל 17 קומה 5, אשקלון. טלפון המשרד הינו 074-704-5405. ניתן להיכנס גם לדף הפייסבוק של המשרד ולעמוד פייסבוק בנושא מס שבח במקרקעין
למידע נוסף ולעוד פרטים לחצו כאן