עלייתן של המכונות: העידן הבא בתחום ניהול השקעות בישראל

חברת פיורד טכנולוגיות (Fjord Robo-Advisor), בדרך לשנות את ענף ההשקעות בשוק ההון בישראל, באמצעות טכנולוגיית רובו-אדוויזינג בניהול תיקי השקעות וייעוץ השקעות. בכירים במגזר הפיננסי כבר הביעו אמון והצטרפו למיזם

זמן צפייה: 10:24

מוגש מטעם: Fjord

 

עד היום, כאשר אדם היה מעוניין להשקיע את כספו בשוק ההון, היו בפניו שתי אפשרויות. אפשרות אחת הייתה מסחר במניות באופן ישיר, אפשרות אשר מצריכה הבנה מקיפה בשוק ההון, השקעה, סבלנות והתמדה, ובכל זאת תמיד כרוכה בסיכון לא קטן, גם עבור המשקיע החרוץ והשקדן ביותר. אפשרות נוספת הייתה לפנות ליועץ השקעות או מנהל תיקים בבנק או בבית השקעות כזה או אחר. הבעיה באפשרות הזאת, היא שיועץ השקעות, מוכשר ככל שיהיה, עדיין מוגבל על ידי מגבלות הבינה האנושית, ולכן לא יכול להקיף את כל המידע הרלוונטי, ובוודאי שלא לשקף את המידע הזה בצורה יעילה למשקיעים. מעבר לכך, בתי ההשקעות המוסדיים והבנקים להשקעות, גובים מן הלקוחות שלהם דמי ניהול גבוהים על מנת לממן את עלויות המשרדים, את המשכורות של הצוות והמנהלים ועוד.

כנרת פרזון
כנרת פרזון | צילום: יח''צ

כיום פתוחה בפני ישראלים אשר מעוניינים להשקיע בשוק ההון אפשרות שלישית. חברת פיורד השקעות מאפשרת כיום לנהל חיסכון על בסיס טכנולוגיית רובו-אדוויזינג (Robo-Advising): ניהול תיק השקעות באמצעות תכנון אלגוריתם, המותאם לצרכיו ורצונותיו של המשקיע היחיד. מערכת ה-Robo Advisor של פיורד לא מוכרת וקונה נכסים באופן אוטונומי (כלומר, לא מדובר ב-Algo-Trading), אלא מחליפה את תפקידו של יועץ ההשקעות: 'הרובוט' של פיורד אוסף ומעבד כמויות מידע אדירות (Big Data) מ-15 הגופים המובילים בעולם למחקר ועיבוד מידע עבור שוק ההון (כגון מורנינגסטאר, Zacks, ARGUS וכדומה). המערכת מדרגת את אותם גופים על בסיס הצלחותיהם, כך שבמקום בניית תיק השקעות בהתבסס על הבנתו של מנהל השקעות אחד או מחלקת מחקר אחת, בעצם מקבלים שקלול חכם של אלפי המלצות, מן האנליסטים המובילים בעולם בו זמנית. הרובו-אדוויזור מאפשר למשקיע להשתמש בכל מידע הזה, כדי ליצור עבורו תיק שמתאים להון שלו ולרמת הסיכון בה הוא מעוניין, ולהגיב במצב מיידי לשינויים בשווקים.

כוחו של התיק שנבנה בעזרת בינה מלאכותית, הוא בפיזור וגיוון על פני אפיקי השקעה שונים כגון אג"ח, נדל"ן, קרנות חוב, משאבים טבעיים ועוד, בהתאם להעדפות המשקיע, כך שהוא מפוזר בחוכמה במגוון רחב של נכסים ברחבי העולם בתיק השקעות גלובלי, והכל באמצעות קרנות סל (EFT's), על מנת להתאים גם לחוסכים הקטנים, ולאפשר בניית תיק כזה החל מ-10,000 ₪ בלבד. כמו כן, המערכת מגדירה הוראות הגנה מתוחכמות למניעת הפסדים. מעבר לכך, המערכת מבצעת בקרה על חשבון ההשקעות של המשקיע, ומביאה עבורו מידע ועדכונים שוטפים על מצב חשבונו בכל רגע נתון.

בפיורד ניתן לפתוח תיק השקעות מבלי להגיע לסניף לחתום על מסמכים ולתת ייפוי כוח וכדומה. כל שצריך כדי לפתוח תיק, הוא למלא שאלון דיגיטלי חכם שיעזור לכם להרכיב את תיק ההשקעות שלכם, ובתוך כמה דקות יש לכם תיק השקעות מגוון ומפוזר בסכום שבו תבחרו.

שוק של חמישה טריליון דולר

פיורד השקעות נוסדה על ידי כנרת פרזון, שהיא גם מנכ"לית החברה. כנרת צברה ניסיון רב בעבודה בשוק ההון בגופים המוסדיים השונים, עד שהחליטה לפני שלוש שנים לצאת לדרך עצמאית ולהקים את פיורד, היות וזיהתה את הצורך לשירות הזה בשוק הישראלי.

"הפוטנציאל של הרובו-אדוויזינג אדיר", אומרת כנרת. "קודם כל, אנחנו מאפשרים לפתוח תיק השקעות החל מסכום של עשרת אלפים שקלים, בניגוד לבתי השקעות מסורתיים, שלא מדברים בכלל עם משקיעים מתחת לסכום של רבע מיליון שקלים. הרף הגבוה להשקעה היווה עד כה חסם כניסה רציני למשקיעים בסכומים קטנים שרצו תיק השקעות, ואנחנו בעצם הסרנו את החסם. בנוסף, התיק נזיל לחלוטין, כך שניתן למשוך את הכסף בכל עת. שלישית, השיטה של רובו-אדוויזינג מאפשרת לנו לגבות דמי ניהול נמוכים מאד של 0.5% שנתי מסכום התיק, היות ואין לנו את המנגנון הגדול של בתי ההשקעות שצריך לממן. בשורה התחתונה, אין שום סיבה שגם הקהל הצעיר והחוסכים ה"קטנים" לא יהנו מתיק השקעות פרימיום בדיוק כמו בעלי ההון הגדול".

2323ad
רונן טורם (ימין) ועוזי דנינו | צילום: יח''צ

"בעולם, השוק של ניהול תיקי השקעות ברובו-אדוויזינג מגלגל חמישה טריליון דולרים, סכומים פשוט אדירים. בישראל לעומת זאת, אנחנו הראשונים שהבאנו את הבשורה של רובו-אדוויזינג, ואני מאמינה שבסופו של דבר, בתי השקעות ירצו להתייעל ויחקו את המודל שלנו או לפחות חלקים ממנו. ממש כעת הצטרפו אלינו כמשקיעים וחברי דירקטוריון, רונן טורם (לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות מגדל שוק ההון), ועוזי דנינו (לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס), מה שמעיד על האמינות הגבוהה שלנו, ועל ההבנה של השוק שהמודל שלנו הוא מודל מנצח".

 

לאתר של פיורד (Fjord) לחצו כאן (השירות מפוקח על ידי הרשות לניירות ערך).