Pro Evolution Soccer 2011

אחרי תקופה של פיגור מתמיד אחרי סדרת FIFA, עשתה השנה קונאמי מאמץ עילאי בכדי להחזיר לעצמה את הכתר. התוצאות נראות בשטח – PES 2011 הוא משחק כדורגל טוב משמעותית מקודמיו

Pro Evolution Soccer 2011
Pro Evolution Soccer 2011 | צילום: יח"צ

כל כך הרבה מילים נכתבו כבר על התנגשות הטיטאנים, על בית הלל ובית שמאי, על יורק ולנקסטר, על מכבי והפועל - סדרת PES וסדרת פיפ"א. FIFA מייצגת את "הממסד". הסדרה הוותיקה שהתחילה בשנת 95 ומוציאה משחק שנתי (ולעיתים שניים), אך לקתה בסטגנציה מתקדמת שהרחיקה ממנה רבים ממעריציה.

 

אל תוך הוואקום הזה גדלה PES של קונאמי - האופציה הצעירה, השונה והבועטת. היא התחילה עם קבוצות מומצאות (שלא לומר מזויפות) ושחקנים מדומים, וגדלה עד שהפכה לקונצנזוס: PES מגניב וטוב, FIFA משעמם ולא מציאותי. כך נקבעו סדרי עולם: היו ששמרו נאמנות למשטר הישן, אבל קונאמי הכתה את EA שוק על ירך ברחבי העולם לאורך יותר מחצי העשור.

 

ב-2009 נפל דבר: FIFA זרקו את המנוע הישן וחידשו את המשחק ללא הכר. המשחק הפך למשובח, ובצירוף לעושר הנתונים (המון ליגות עם נתוני אמת) חזר לתחרות בענק. בתזמון מושלם, היה זה תורה של סדרת Pro Evolution Soccer לקפוא על שמריה, והיא פשוט לא סיפקה את הסחורה.

מנסים לעשות מהפך

גם בקונאמי הבינו שכנראה הגיע הזמן לשינוי. והחליטו לטפל בבעיות שאותן העלו השחקנים מהיסוד. זה מתחיל באספקטים הויזואליים: PES 2011 מספק את חווית הגרפיקה הטובה ביותר שקיבלנו מהסדרה עד היום. המודלים של השחקנים המוכרים נראים טוב, אם כי קצב המשחק הפך להיות מעט איטי יותר (לא בהכרח דבר רע). ההבדלים בגרפיקה בין הכותר הזה וקדמו ניכרים וחיובים עד מאוד, אפשר לומר שזו הגרסה שמעבירה את הסדרה לדור הבא של הקונסולות.

 

כמה חבל שאוירת המשחק לא השתנתה מספיק. האצטדיונים יפים אבל הקהל? כמאמר רוי קין, "חובבי קונצרטים ואוכלי שרימפסים" (בתרגום חופשי). אין ממש אוירה, אין התרגשות או רחש בזמן התקפה (אפילו במנג'ר כבר יש כזה!) והפרשנות, למרות שינויים פרסונליים שהפכו אותה ליותר מתאימה למהלך המשחק, נותרה עלובה ביחס למתחרים.

 

קונאמי הוסיפו שיטה חדשה למסירות, בעזרתה אפשר לכוון את המסירה למקום הרצוי בכל 360 המעלות.  לאחר מכן מופיע בר העוצמה (עלה אל ראש השחקן מתחתית המסך, בהחלט שיפור) שמאפשר לבחור את עוצמת הבעיטה. מהתנסותי עם השיטה היא מצריכה לימוד ויכולה להיות מעט מתסכלת בכדי להשיג את שילוב הכיוון עם העוצמה הרצויה.

 

בכלל נושא העוצמות הוא נושא "רגיש" תרתי משמע - השגת העוצמה המדויקת של הבעיטה (ובמיוחד כשנושא הזווית מעורב) הפכה להיות דבר לא טריויאלי.  אמנם לפרקים הקבוצה התמסרה כאילו מדובר בהפועל גבעת הרקפות, אך השיטה כן מאפשרת לשלוח כדורי עומק ולהראות "חוכמת משחק" (במקום כדורי העומק הפשוטים שהיו קודם). אישית, לא ממש הסתדרתי עם השיטה החדשה, אבל תנו לי עוד כמה ימים ונראה לאן נגיע.

 

רישיונות בבקשה

ברמת התוכן, התווסף גביע הליברטדורס אל ליגת האלופות ומהווה הרחבה מבורכת לאוהבי הכדורגל הדרום אמריקאי. ה-Master League ומוד ה-Become a Legend ממשיכים איתנו משנה שעברה, ובמידה והקבוצה שבחרתם זכאית לכך - היא תשחק גם במפעלים המיוחדים. ראוי לציין שקבוצות הליברטדורס לא נכנסות למאסטר ליג בגין ענייני רישוי (ובכלל מאכזב שבשנת 2011 עדיין רמת הרישוי של PES עלובה למדי ולא מספקת).

 

הליגה האירופאית לא מתאפשרת למשחק כתחרות אלא רק כחלק מהמסטר ליג, עוד חוסר שמקורו אינו ברור. מאידך הוסיפו את מנגינות הפתיחה של הצ'מפיונס, אבל קבוצה שמסיימת בשלב הבתים במקום השלישי לא ממשיכה לליגה האירופית - מעצבן! יש גם מוד און-ליין למסטר ליג שלא נבחן לעומק, אבל מאפשר להתחרות מול שחקנים אחרים ולזכות בכסף PES. באמצעות נצחונות אפשר להרוויח כסף נוסף ולחזק את הסגל המקוון.

 

כמות העבירות שנעשית ע"י השחקנים (שלי בעיקר) היא עצומה. על כל נגיעה היריב נופל כמו אבן, והשופט מעניק צהובים כאילו היה השופט ההוא בגרמניה-קמרון ב-2002 (14 צהובים ואדום). קשה מאוד לתקל ללא עבירה, וכמות ההרחקות (בצהוב שני בעיקר) עולה בצורה משמעותית. כשמחברים את זה לשליטה המוגבלת יותר מקבלים מתכון לצרות. לסיכום המגרעות, השליטה פשוט עדינה מדי. יתכן שהעברות הן חריפות ולא הרגשתי, אך לטעמי הבעיה היא בתחושה, או בחוסרה ליתר דיוק. כיוון העוצמה, כיוון המסירה, הדקויות האלה של השליטה הופכים את PES לא למשחק קשה אלא למשחק מתסכל.

קפיצה גדולה – אבל לא מספיק

כשאתם ניגשים ל-PES 2011, פשוט תלמדו אותו כמשחק חדש. סכמת השליטה יכולה לספק תוצאות מבריקות אבל מתסכלת מבלי להתאמן בה בהתאם. כשהורדתי את רמת המשחק, ניתנה לי אפשרות סבירה להכנס יותר לעניינים וללמוד על השליטה בו. אציין כי לא הצלחתי לממש הכל ברמות הגבוהות, אבל כמו תמיד זה עניין של אימון. המשחק נראה טוב ומספק המון אופציות מעניינות שמקפיצות אותו קדימה. מצב הרישוי, רגישות היתר והחלפות האוטומטיות בהגנה גוררות אותו למטה ופוגעות בו קשה בתחרות.

 

לסיכום, מדובר בקפיצה גדולה קדימה ושדרוג ברוך שמחזיר את PES לליגה של הגדולים. מאידך, החוסרים והליקויים ידונו אותו למרכז הטבלה ולעוד עבודה בגרסאות הבאות. אין ספק שהתרשמות מ-PES צריכה להתקבל אחרי כמות מספקת של משחקים (גם לי עדיין לא ברור כמה באמת צריך). PES תמיד היה חזק במשחקיות וזו השתנתה ללא הכר ב-2011. ימים יגידו מתי תוכל קונאמי שוב לאיים על הכתר.

 

בעד

גרפיקה משופרת

שליטה ב-360 מעלות - מודל מסירות/כדרור עוצמה משופר

שיפור האינטליגנציה המלאכותית של השוערים

 

נגד

עקומת לימוד חדה (ללמוד את PES מחדש)

העדר רשיונות (הלו, כבר 2011!)

רגישות יתר (עוצמה, כיוון עבירות)

 

 

 ציון

81

בואו לדבר על זה בפורומים..
  פורום משחקי ספורט
  פורום פלייסטיישן

 

פלטפורמות ותאריכי יציאה

30/09/10

30/09/10

30/09/10

30/09/10

30/09/10