Mass Effect - PC

כבר נתקלנו לא פעם במשחקי Xbox שהגיעו למחשב האישי, ואיבדו בדרך הרבה ממה שעשה אותם למוצלחים. Mass Effect הוא מקרה שונה לחלוטין – גרסת ה-PC שלו מתעלה על המקור, ומציעה לחובבי ז'אנר משחקי התפקידים חוויה שהם פשוט לא יכולים לפספס<BR>

אחד ממשחקי התפקידים הטובים בכל הזמנים השתפר והפך להיות טוב יותר. זה מסוג הדברים ששומעים בדרך כלל על מכוניות או טלפונים סלולריים, לא על משחקים. ממתי משחקים משתפרים? לרוב ההיפך הוא הנכון - אבל לא במקרה של Bioware.

בסוף השנה שעברה יצא Mass Effect, משחק התפקידים החדש של Bioware, לקונסולת ה-Xbox 360. תוך שבועות ספורים הוא הוכרז כאחד המשחקים הטובים ביותר שפותחו עבור הקונסולה הזו אי-פעם. גם אנחנו אהבנו אותו מאוד, וחלקנו אפילו קנה Xbox 360 בגלל השמועות הזדוניות על הטרילוגיה שתפותח רק עבורה.

אז קניתי וקיטרתי, כמו רובכם. אבל תוך חודשיים כבר היה ברור ש-Mass Effect יצא גם למחשב האישי, ובניגוד להרבה משחקים אחרים שעשו לאחרונה את הדרך הזו, זה לקח לא מעט זמן - ויצא מוצלח יותר מהמקור.

חוויה משופרת

ברשותכם, לא אחזור על דברים שכבר נאמרו בביקורת של גרסת ה-Xbox המקורית, ואתייחס לאלמנטים שלא השתנו בקיצור נמרץ. העלילה זהה לגמרי למקור הקונסולי, ובשיא הקיצור מציעה לכם הזדמנות לשחק באופרת חלל רחבת יריעה, במהלכה תנסו להציל את היקום ממזימה קטלנית.

גרסת ה-PC היא ללא ספק מהדורה משופרת. למרות שאין שינוי מהותי בטקסטורות עצמן, על המחשב האישי זה פשוט נראה יותר טוב. בוצעו גם מספר שינויים, כשהבולט ביניהם הוא מערכת הקרב. ב-PC הקרבות משוחקים כבמשחק יריות מגוף-ראשון, עם עצירות רגעיות לניהול הצוות המסייע, זאת בניגוד לגרסת ה-Xbox, שם העצירה וההכוונה הן מחויבת המציאות.

השינוי הופך את המשחק לזורם יותר לטעמי. הוספה של אפשרות להגדרת מקשים חמים היא כשלעצמה שיפור עצום ומקלה משמעותית את השליטה. יתר על כן, רוב המחשבים המיועדים למשחקים חזקים מהקונסולה, ולכן חווית המשחק עליהם משובחת וחלקה (בניגוד למה שהתרחש על ה-Xbox לעיתים הרבה יותר מידי קרובות).

אחד הדברים המושכים ב-Mass Effect הוא העולם הווירטואלי שבו הוא מתרחש. העולם הזה מרגיש חי וקיים, מלא במידע שגורם לו להיראות אמיתי. במהלך ההרפתקה, תרצו לגלות כמה שיותר עליו. הופתעתי לגלות לא מעט קווסטים נוספים שלא ידעתי על קיומם, למרות שכבר שיחקתי בכותר הזה שעות רבות בגרסתו המקורית.

במשך כ-33 שעות משחק, שכללו את הקווסט הראשי וחלק נאה מהמשניים, נתקלתי רק בבאג אחד: בכניסה למעלית באחד הכוכבים, הדלת לא נסגרת והמעלית לא זזה. אם זה הכל - אז אשרינו. טעינת משחק שמור פותרת את הבעיה. יתר על כן, במחשב יהיה קל יותר לקלוט את עדכוני התוכן ש-Bioware מתכננת לשחרר (הראשון שבהם אמור להגיע בקרוב מאוד), כך שאורך החיים עולה באופן דרמטי.

ממשק ניהול מסורבל

כמובן שאי אפשר בלי קצת קיטורים: מערכת ניהול המצאי פשוט בלתי אפשרית. קשה מאוד לעקוב אחרי מה שיש לך ומה שאין לך, מה כדאי למכור ומה חייבים להשאיר. היות ובדומה ל-Knights of the Old Republic, בכל משימה אנו בוחרים שני עוזרים מתוך צוות גדול יותר, הצורך ללכת לארונות של הצוות על הספינה ולעדכן את הציוד הופך להיות מעיק למדי בהתחשב במערכת ניהול המצאי המסורבלת. אמנם השיטה הנוכחית לחלוקת הציוד טובה יותר מהדפדוף בקונסולה, אבל עדיין מדובר בכשל שיטתי למדי.

נקודה נוספת שחלקכם יאהב וחלקכם ישנא היא אורך המשחק. ההרפתקה הזו קצרה יחסית לז'אנר (30-40 שעות), והעובדה ש-Mass Effect מסתמן כטרילוגיה לא עוזרת, שכן זה יתפרש כניסיון לסחוט כסף מהשחקנים. אולי כדאי יותר להתייחס אליו כמעין כותר פעולה השואל אלמנטים ממשחקי תפקידים.

קנייה מומלצת

לסיכום, Mass Effect הוא לדעתי יצירת מופת. זהו משחק הנהנה מהפקה מקצועית, בדוק כהלכה, עם עלילה ברמה גבוהה, דיבוב איכותי וגרפיקה שאינה מביישת סרט קולנוע ממוצע. העובדה ש-Bioware השקיעו בהמרה הזו משפרת לעין ערוך את המשחק ונותנת לנו את ההזדמנות לשחק בו כמו שצריך, ללא מגבלות הקונסולות. יש כאן משהו לכולם, וכדאי שכולם ינסו אותו.

בעד
עולם חדש ומלא בתגליות
איכויות הפקה מצוינת, ללא באגים
סיפור מצוין ומעניין

נגד
מערכת ניהול המצאי מסורבלת מאוד לשימוש
בכל זאת – המשחק הזה יצא קודם לקונסולות
המשחק קצר למדי ביחס לז'אנר שאליו הוא משתייך

הציון הסופי: 94

פיתוח: Bioware
שיווק בעולם: Electronic Arts
שיווק בישראל: הד-ארצי מולטימדיה
זמין עבור: מחשב אישי, Xbox 360