10 דברים שתוכלו לעשות כדי לשפר פלאים את בריאות החניכיים שלכם

בריאות החניכיים היא אחד הדברים החשובים ביותר לרווחה הכללית שלנו. אז איך ניגשים לנושא הרגיש? מצחצחים נכון את השיניים, מקפידים על היגיינה כללית בחלל הפה, מבקרים בקביעות אצל שיננית ורופא וכמובן עוברים לאורח חיים בריא יותר. כך תעשו זאת נכון

בריאות החניכיים
בריאות החניכיים | צילום: אייסטוק

1. צחצחו שיניים פעמיים ביום

נתחיל מהדברים הפשוטים: חיוני לשמור על היגיינת הפה ועושים את זה הכי טוב כאשר מצחצחים שיניים לפחות פעמיים ביום, בבוקר ובערב. על ידי צחצוח פעם אחת בבוקר ופעם בלילה, ניתן להסיר ביעילות רובד וחלקיקי מזון המצטברים על השיניים והחניכיים. עכשיו אפשר להתקדם.

2. הקפידו שכל צחצוח שיניים יימשך לפחות 2 דקות

שימו לב: מומלץ שהצחצוח יימשך לפחות 2 דקות, על מנת לנקות ביעילות את כל אזורי הפה. בנוסף, משך הצחצוח מאפשר מספיק זמן לנקות ביסודיות כל משטח שן ולהגיע לאזורים הקשים לגישה. אז אל תתעצלו, תסתכלו על השעון ותספרו 120 שניות. זה קריטי. אה, וגם תראו דוגמא אישית לילדים.

3. השתמשו במברשת שיניים מתאימה

בחירת מברשת השיניים יכולה להשפיע על בריאות הפה. מצד אחד, לעתים קרובות מומלצת מברשת שיניים עם זיפים רכים מכיוון שהיא פחות תפגע בחניכיים ובאמייל השן. מצד שני, הגודל והצורה של המברשת צריכים לאפשר לה להשתלב בנוחות בפה ולהגיע בקלות לכל האזורים – אז יש גם אלמנט של התאמה אישית.

7777777777

4. בחרו נכון את משחת השיניים

משחת שיניים של קולגייט מכילה פלואוריד ומסייעת לחיזוק אמייל השיניים ולהפחתת הסיכון לעששת ומחלות חניכיים. כמו כן, לקולגייט יש משחות שיניים שנועדו לסייע בבעיות ספציפיות כגון רגישות, שליטה באבנית או הלבנה.

קולגייט Sensetive למשל היא משחה להקלה מיידית ומתמשכת לשיניים רגישות, עם פורמולה שמוכחת קלינית כחוסמת את התעלות המובילות לעצבים הרגישים. בשימוש קבוע, היא מספקת הגנה מתמשכת ומסייעת לחזק את החניכיים ובכך מטפלת בגורם מרכזי לרגישות.

היתרון העיקרי הוא שמדובר במשחת שיניים שמיוצרת על ידי מותג גדול ומוכר. מבחינתכם, זה אומר שבקולגייט תמיד מקפידים לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר של רופאי השיניים בעולם ולכן הם סוגרים לנו את הפינה. כן, גם בתוך חלל הפה.

5. היעזרו בחוט דנטאלי או קיסם לשיניים

שימוש קבוע בחוט דנטלי או בקיסם יכול לעזור להסיר חלקיקי מזון ורובד בין השיניים שאליהם מברשת שיניים לא יכולה להגיע. זה מסייע במניעת הצטברות פלאק, שעלולה להוביל למחלת חניכיים.

6. בקרו אצל השיננית כל 3-6 חודשים

בדיקות שיניים סדירות חיוניות לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים. במהלך ביקורים אלו, רופא השיניים והשיננית יכולים לבצע ניקוי מקצועי להסרת רובד (אבנית) שהתקשה ולבדוק אם יש סימנים מוקדמים של מחלת חניכיים או עששת.

שגרת הבריאות מחייבת טיפול שגרתי וקבוע אצל שיננית כל 3-6 חודשים, כדי להדריך וללמד את המטופל כיצד עליו לשמור על בריאות הפה בצורה הנכונה והמדויקת עבורו. חוץ מאשר הדרכה באביזרים המיועדים לשמירה על בריאות החניכיים, השיננית תוכל לזהות ולתת מענה במידה והיא מזהה דלקת וכמובן למנוע את החמרתה.

מבחינת בדיקות שגרתיות, התדירות המומלצת לביקור אצל רופא שיניים היא אחת לשנה - או בהתאם להנחיות.

7. שימו לב לסימנים המעידים על דלקת בחניכיים

בדרך כלל דלקת חניכיים אינה כואבת, כי היא פועלת לפי מנגנון התראה שקיים בגוף אך רק במצב חמור מאוד. החיסרון הוא שאנחנו עלולים לפספס את זה שהיא קיימת – עד שהכאב יופיע במלוא עוזו ולא נצליח לתפקד.

"נזקי דלקת חניכיים כרונית אינה מתבטאת רק במצבה הקשה באיבוד שיניים ורקמות החניכיים, אלא מהווה פוטנציאל לעורר מחלות נוספות בגוף, כולל נוכחות גבוהה של חיידקים בחלל הפה אשר יכולה לגרום לפיזורם דרך מערכת הדם לאיברים נוספים", מסבירה הדס גרינברג, יו"ר איגוד השינניות בישראל. "למעשה, החיידקים בחלל הפה יכולים לגרום למחלות חדשות או להחמיר מחלות קיימות שלכאורה אין קשר ביניהן לבין דלקת חניכיים כגון, דלקת קרום המוח, דלקת קרום הלב, סכרת ועוד. בהריון, דלקת בחניכיים קשורה עם לידה מוקדמת, עובר במשקל נמוך, רעלת הריון וסכרת הריון. בנוסף, כיום נמצא קשר בין דלקות חניכיים לאלצהיימר", היא מזהירה.

המסקנה היא שחשוב לשים לב לסימנים המעידים על דלקת בחניכיים, כגון דימום בעת צחצוח שיניים ובעת נגיסה במאכלים קשים כמו תפוח. בדלקת חמורה, סביר להניח שנראה גם דימום ספונטני ומראה מבריק ואדום של החניכיים. אם הסימנים האלה מוכרים לכם – פנו לבדיקה.

8. הפסיקו לעשן ולשתות אלכוהול

גם עישון וגם צריכת אלכוהול מופרזת עלולים להגביר את הסיכון למחלות חניכיים ולבעיות אחרות בבריאות הפה. מנגד, הפסקת עישון והפחתת צריכת אלכוהול יכולים לשפר משמעותית את בריאות הפה, אז לא באמת יש פה מה להתלבט.

9. עברו לתזונה בריאה

תזונה דלה בסוכר ועתירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים תורמת לבריאות הפה. לעומת זאת, מזונות עשירים בסוכר עלולים להוביל לעששת, שעלולה להזיק לחניכיים. אם אתם סובלים מריחות רעים מהפה, נסו להימנע ממאכלים בעלי חומציות גבוהה וכידוע גם מאכילת שום או בצל.

10. שתו הרבה מים

הדברים הקטנים עושים הבדל גדול – גם בבריאות החניכיים והשיניים. לדוגמא, צריכת מים סדירה מועילה לבריאות הפה. בין היתר, מים עוזרים לשטוף חלקיקי מזון וחומצות מדוללות המיוצרות על ידי חיידקים בפה ומפחיתים את הסיכון לעששת ומחלות חניכיים.

הכמות המומלצת היא 10-12 כוסות מים ביום ואפשר להתארגן על בקבוק נחמד שיבוא איתכם לכל מקום ויזכיר לכם לשתות. אחרי שמתרגלים, כבר קשה (וגם לא צריך) להפסיק.