כך תדעו שיש לכם דלקת חניכיים – ואיך תתמודדו

אין ספק שמדובר באחד המצבים הרפואיים המעצבנים ביותר: "דלקת חניכיים מתרחשת בעקבות תגובת הגוף לנוכחות ריבוי פלאק", אומרת הדס גולדנברג, יו"ר איגוד השינניות בישראל "ולרוב היא מתאפיינת בהופעת דימום, ריח רע מהפה וכאבים". אז מה עושים? הנה כל ההמלצות

Istock 1356771196888888

דלקת חניכיים היא סוג של מחלת חניכיים המתרחשת כאשר יותר מדי רובד חיידקים מצטבר על השיניים. עוד לפני שמרגישים את ההשלכות, הבעיה העיקרית היא קצב ההתפתחות: כאשר דלקת חניכיים מתחילה לראשונה, ייתכן שלא נרגיש כאב. אבל כאשר זה מחמיר – כבר מאוד קשה להתעלם.

חשוב לזכור שדלקת חניכיים היא השלב המוקדם של מחלת חניכיים. אם זה לא מטופל, זה יכול להפוך לצורה חמורה יותר של מחלת חניכיים שעלולה לפגוע בעצם מתחת לחניכיים ובסופו של דבר להוביל לאובדן שיניים. אז מה עושים?

הדס גולדנברג, יו"ר איגוד השינניות בישראל, מספרת ש"דלקת חניכיים מתאפיינת לרוב בדימום בעת צחצוח שיניים ובעת אכילת מזון קשה כגון תפוח. במקרים מתקדמים, עלול גם להופיע דימום ספונטני, נפיחות בחניכיים ומראה רקמת החניכיים יהיה מבריק ואדום. בנוסף, במקרים כאלה מאוד ייתכן ריח רע מהפה ואף כאבים".

לפי ההמלצות של הדס, "שגרת פה בריא ללא דלקת חניכיים מחייבת שמירה יומיומית של צחצוח שיניים נכון וטוב, עם מברשת מתאימה ולא פחות מ 2 דקות בכל פעם: בוקר וערב לפני השינה. בנוסף, יש להקפיד על ניקוי בין השיניים עם חוט דנטלי, קיסם דנטלי או מברשות מיוחדות".

Istock 9714541768888

יש לכם דלקת בחניכיים? לא להילחץ!

הדבר הראשון שצריך לעשות כדי להתמודד עם דלקת קיימת בחניכיים הוא "להגיע לשיננית על מנת לבצע הסרת אבנית ופלאק, שהוא רובד חיידקים, וכדי לאפשר ריפוי של החניכיים מהדלקת", מסבירה גולדנברג.

"בנוסף, השיננית תתאים את הטיפול הנכון למטופל עם דלקת חניכיים. דלקת חניכיים מתרחשת בעקבות תגובת הגוף לנוכחות ריבוי פלאק - שהוא כאמור רובד של חיידקים - על השיניים בסמיכות לחניכיים, על כן יש להסיר אותו על מנת לאפשר ריפוי".

זה הזמן לבדוק: באיזה משחת שיניים אתם משתמשים?

הטיפול המיידי בדלקת בחניכיים הוא רק השלב הראשון. במבט קדימה, עלינו לפעול נכון כדי למנוע מהדלקת לחזור. למרבה המזל, גם כאן יש להדס המלצות מאוד ספציפיות: "קודם כל, חשוב להשתמש במשחת שיניים המכילה מרכיבים אנטי דלקתיים או מותאמת לצרכי המטופל, לפי המלצת הרופא או השיננית".

משחת השיניים של קולגייט לדוגמא מחזקת את החניכיים ומביאה להקלה מיידית ומתמשכת לשיניים רגישות. בנוסף, היא מצוידת בפורמולת ה- Pro-Argin שמוכחת קלינית כיעילה בחסימה של התעלות המובילות לעצבים הרגישים.

"כמו כן, יש להקפיד על שטיפת פה לפי הצורך והכי חשוב על ביקורת תקופתית אצל השיננית אחת לשישה חודשים או אפילו כל 3-4 חודשים, בהתאם למצב, להחלטת השיננית. בין היתר, שיננית מתאימה את שגרת בריאות הפה למטופל באופן מדויק למצבו ולכן מעורבותה נדרשת".

אז מה למדנו כדי לא לסבול מדלקת בחניכיים? קלי קלות: תצחצחו שיניים פעמיים ביום להסרת רובד הפלאק, תעשו את זה מקו החניכיים כלפי מטה ותשתמשו במברשת שיניים מתאימה.

חוץ מזה, תקפידו על ניקוי עם אביזרים מותאמים בין השיניים (חוט דנטלי או קיסם דנטלי), על גריפת הלשון מרובד חיידקים ובמידת הצורך גם על שטיפת פה ייעודית לדלקות חניכיים – גם כן עם אחד המוצרים המעולים של קולגייט. בקיצור, הבנתם: דלקת בחניכיים היא לא גזירה משמיים.