מנופים, רחפנים ורובוטים שעושים טיח: הטכנולוגיות החדשניות של הסטארטאפים בקהילת קונטק, שעומדים לשנות לגמרי את ענף הבנייה

כבר 5 שנים שקונטק בונים קהילת סטארטאפים עולמית, חלוצה בתחומה, המסייעת להקמת וייסוד סטארטאפים מתקדמים בענף הבנייה. לאחרונה, זכתה קונטק במכרז של מדינת ישראל לניהול המיזם לחמש שנים נוספות. לרגל הזכייה, סקרנו את פעילות קונטק וכמה סטארטאפים מובילים ובולטים שעוד תשמעו עליהם:

Tubrsf

שוויה של תעשיית הבנייה העולמית מוערך כיום בכ- 10 טריליון דולר בשנה. בישראל מהווה ענף זה כ-10% מהתל"ג, בהערכה של כ - 90 מיליארד ש"ח. ענף הבנייה והתשתיות נמצא בתחילתה של מהפכה. שנים רבות סבל ענף הבנייה ממחסור בחדשנות.

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אומר: "בבדיקה שערכנו לפני כ-5 שנים נוכחנו לדעת שאין מרכז עולמי בולט בטכנולוגיות בניה ולכן הערכנו שישראל יכולה להפוך לנושאת הדגל העולמית בנושא טכנולוגיות בניה ותשתית. יש בישראל גם פעילות רבה בענפים אלו וגם יכולת פיתוח ויזמות טכנולוגית מפותחת. ואכן הצלחנו ב-5 השנים האחרונות, ע״י הקמת קונטק ((ConTech - קהילה טכנולוגית שנולדה בשיתוף פעולה בין התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, משרד הבינוי והשיכון ומשרד הכלכלה להביא לגידול במספר הסטארט אפים בתחום מכ-15 לכ-200, מכל תחומי הבנייה והנדל"ן – תכנון, בנייה, מלט, יסודות ואף ניהול הפרויקט.

אנחנו מקווים ומעריכים שחלק מהמיזמים החדשים יגיעו גם להצלחות מסחריות ויתרמו להמשך הפעילות בתחום. זה המקום להודות לידידי ניר ינושבסקי, סגן נשיא ההתאחדות, שמהווה לי שותף מוכשר ונאמן להקמת וקידום קונטק, וכן לידידי המהנדס צחי פלאטו שמיטיב לנהל את קונטק ולהפוך אותה לגורם המרכזי בתחום - בארץ ואולי אף בעולם"

לאחרונה זכתה קונטק שוב במכרז שפרסמה המדינה, לניהול של קהילות טכנולוגיות בתחומים שונים. קונטק ניגשה למכרז לניהול קהילת בנייה חכמה, מטעם משרד הכלכלה בשיתוף רשות החדשות ומשרד השיכון, וזכתה בו, כך שקונטק היא המתפעלת את הקהילה לחמש השנים הבאות.

למעשה קונטק ימשיכו במה שעשו עד עכשיו בהצלחה: ארגון אירועים, האקתונים, מיט אפים, שולחנות עגולים, אירועים בינלאומיים, דמו דייז ועוד.

החזון של הקהילה, אומר צחי פלאטו מנכ"ל קונטק, הוא להפוך את ישראל למוקד עולמי של טכנולוגיות בנייה, או בשם הרשמי: קונסטרקשן־טק. "זה לא משהו שנראה רק עוד עשר שנים. המהפכה הזו כבר מתרחשת. ומזל שזה קורה. אוכלוסיית ישראל תכפיל את עצמה בשנים הקרובות, ואם נמשיך בשיטת שאנחנו עובדים איתן היום שום דבר לא יקרה. יש פה פוטנציאל מאוד גדול והזדמנות אדירה לכל התעשייה הזאת לעשות שינוי משמעותי".

שי שכטר, מנהלת קהילה בקונטק, מספרת כי קונטק הוקמה לפני כארבע וחצי שנים מתוך הבנה שהיום לעשות מקום אחד המרכז את כל נושא הטכנולוגיות בענף הבנייה והנדל"ן. "המטרה שלנו כאן היא לעשות כמה שיותר לסטארטאפים כלפי חוץ ולהביא את התעשייה, את החוץ לסטארטאפים.

חברה בולטת בקהילת קונטק היא חברת Samson Logic המביאה עימה עידן חדש באספקה, אחסנה וצריכה של חומרי בנייה. בעזרת המערכת, חומרי הבנייה מסופקים לאתרי הבנייה על גבי מארזים חכמים בהתאם לקצב התקדמות האתר, מסודרים לפי שלבי העבודה ולפי אזורי העבודה.

כלומר: במקום להעביר לאתרי הבנייה מוטות ברזל המפוזרים ברחבי האתר עד לשימוש בהם, האתר מקבל "בלוק" של ברזל מוכן, בדיוק על פי התכנון ועל פי תאריך התקדמות הבנייה, בצורה מודולרית.

שימוש במערכת המארזים החכמים של סמסון לוג'יק, תורם רבות לאתרי הבנייה וחוסך זמן עגורן, זמן עבודה, מפחית את תפוסת השטח ומקטין את פחת חומרי הבנייה. כל זאת, תוך הגברת הבטיחות, הסדר והיעילות בכל שרשרת האספקה.

"החברה שלנו באה לשים סוף לאלתורים ולבעיות הבטיחות והיעילות באתרי הבנייה", מספר היזם שי פרופס, מנכ"ל ומייסד שותף בחברה. "השאיפה שלנו היא שכל אתרי הבנייה ישתמשו במארזים שלנו, חיישנים יעקבו אחרי חומרי הבנייה ויוכלו לתת תמונה מלאה של מה שקורה בשטח, ולא נראה יותר חומרים שוכבים בבלגן. קונטק מלווים את החברה מראשיתה. פגשנו את המנטורים הטובים בתחום, הקהילה נתנה לנו טיפים, ופתחה לנו קשרים ודלתות לכל הפרטנרים האפשריים".

מקצוע הסובל רבות מתאונות בטיחות ותנאי עבודה קשים הוא מקצוע המנופאי. עובדי המנוף נדרשים לטפס קומות רבות, לעבוד שם בשעות ארוכות וללא תנאים נאותים. גם מקרי בטיחות רבים, בהם נפילת חפצים כבדים באתר, קשורים לתחום זה.

בדיוק לשם כך הקים ליאור אביטן את חברת אולטרוויז (Ultrawis) . אביטן, שהגיע מתחום התעופה הצבאית, לקח פטנטים וידע מתחום קסדות טייסי קרב וראיית לילה של מסוקים והתאים אותם לענף הבנייה. כך, אולטרוויז מפתחת טכנולוגיה המאפשרת להפעיל מנופים מהקרקע ולנהל את אתר הבנייה בצורה חכמה אשר הפכו למעשה את תא המנופאי לקוקפיט קרקעי משוכלל. המערכת שפותחה משלבת חיישנים, בינה מלאכותית, עיבוד תמונה ומציאות מדומה.

אביטן, מייסד ומנכ"ל החברה מספר: "הפיילוטים שאנחנו עושים היום באתרי בנייה שונים בארץ מראים שזו קפיצת מדרגה. אנחנו בשלב הפיילוט השני של המערכת עם אחת מחברות הבנייה הגדולות, והיעילות מגיעה ל־120 אחוז יותר מאשר מנוף רגיל. השאיפה שלנו היא שכל המנופאים בארץ ובעולם יעבדו מהקרקע. מנהלי האתר יכולים לראות מה קורה בכל חלקי האתר בזמן אמת ולשפר משמעותית את הביצועים לא רק של המנופאי אלא של כל צוות הבנייה"

ל רק מנופים אפשר להפעיל מהקרקע, אלא גם רחפנים. מנמ אפליקשנס (Manam Applications) מקבוצת מנמ מהנדסים הוקמה בשנת 2014 כדי לספק פיתרונות תוכנה חכמים לתחום סקירת כבישים, גשרים, מנהרות ומבני דרך. החברה זיהתה כי קיימת בעיה משמעותית בתחום סקירת הגשרים, הכרוכה בעבודה מסוכנת כמו סנפלינג ועצירת התנועה בכביש, ולכן פיתחה טכנולוגיה מבוססת רחפנים, המבצעת סקירה מלאה של כל הגשר ותוואי השטח כאשר האדם נמצא על הקרקע ומקבל אליו את ההדמיות למחשב.

בשנת 2015 החלה החברה לפעול מחוץ לגבולות ישראל ואף ביצעה פרויקטי סקירה של כבישים וגשרים עבור הבנק העולמי בניגריה, אנגולה וכן עבור ערים בארץ ובעולם.

גלעד שלוש, מנכ"ל מנמ אפליקשנס מסר: "הייתה לנו הזכות לקחת חלק בפרויקט משמעותי עבור משרד התחבורה של מדינת נבאדה לבדיקת גשר קשת-הבטון הגבוה בעולם, ואחד מהישגי הבנייה המרשימים בעולם. תודות לטכנולוגיה המתקדמת שלנו והשימוש המושכל ברחפנים, הצלחנו לסיים פרויקט גדול ומורכב ברבע מהזמן, בחיסכון כספי ניכר עבור הלקוח ובהצלחה מרובה. ישנה כיום התעניינות מרובה מצד לקוחות בארה"ב, ישראל וכעת גם ביפן"

חברה נוספת שעושה שימוש ברחפנים, בין שאר הטכנולוגיות, היא חברת דאטומייט (Datumate - Construction Data Analytics ). החברה היא חברת סטארט אפ ישראלית בוגרת שפיתחה פלטפורמה לניהול ובקרה של פרוייקטי תשתית, על ידי שימוש בטכנולוגיות ענן, רחפנים ועיבוד תמונה.

דאטומייט נוסדה מתוך חזון להפוך תהליכים ניהוליים והנדסיים בעולמות בניית התשתיות, המנוהלים מסורתית בצורה ידנית מרובת ניירת, למעקב אוטומטי, דיגיטלי שיתופי ומהיר אחר התקדמות בצמוד לתכנון. פלטפורמת דאטומייט מאפשרת לחברות יזמיות, קבלנים לבניית תשתיות, חברות ניהול פרויקטים הנדסיים וחברות פיקוח, לנטר אתרי בנייה בזמן אמת. הפלטפורמה מאפשרת לקבל מודל "תאום-דיגיטלי" מדויק של כל אתר הבנייה תוך פחות מ -24 שעות, לבצע תחזיות ולהפחית עלויות של עבודות מקצועיות (מדידה ומיפוי, חישובי כמויות, פיקוח, בקרת איכות, הנדסת ביצוע, ניהול לו"ז וכו') בעשרות אחוזים ובכך לייעל דרמטית את תהליכי ביצוע הפרויקט, לצמצם איחורים בלוחות זמנים, להקטין חריגות בתקציב ולבקר איכות ביצוע.

המנכ"ל טד מאירזון מספר: "העבודה ושיתוף הפעולה עם קונטק בשנים האחרונות עזר בחשיפת הטכנולוגיה ופלטפורמת החברה לחברות שונות בתחום הבניה בארץ ובעולם. חשיפה זו הובילה אף לשיתופי פעולה ושימוש בפלטפורמת DatuBIM ע"י מספר חברות כמו דויטשה באן (Deutsche Bahn) - ענקית הרכבות הגרמנית, משרד הבינוי והשיכון וחברות נוספות".

 

גם רובוטים הם חלק מקהילת קונטק. חברת סיברובוטיקס (Civ Robotics) למשל מבצעת אוטומציה של מלאכת המודד במהלך ניהול וביצוע של פרויקטי תשתית ברחבי הארץ. המייסדים, תום ישורון (מנכ״ל) וליאב מולר (סמנכ״ל מוצר), הינם מהנדסים אזרחיים בהכשרתם שהכירו במהלך לימודיהם בטכניון וזיהו את הצורך.

כיום בכל פרוייקט בנייה המודדים אחראים לסמן לקבלני המשנה השונים את מיקום הקואורדינאטות בהם יש להתקין או לבנות את האלמנט הנדרש, למשל בחוות סולאריות בהם מסמנים את עמודי הקונסטרוקציה התומכים בפאנלים או בסלילת כבישים בהם מסמנים את השוליים, קווי הנתיבים ועוד. בפרוייקטי תשתית מסוג זה מסמנים מאות ואף אלפי נקודות כל יום. מלאכה זו איטית, דורשת כח אדם מיומן ועולה כאחוז מעלות הפרוייקט.

החברה משתפת פעולה עם 3 קבלנים מובילים בארה״ב אשר משתמשים ב-CivDot באופן יום יומי וצופים להרחיב את השימוש במערכת בפרוייקטים נוספים.

חברת סיברובוטיקס היתה במחזור השני של קונטק בשלהי 2018 כאשר ישורון ומולר עוד היו בשלב מחקר השוק והבנת צרכי הלקוחות. התוכנית ומנהליה הפגישו את המייסדים עם שחקני מפתח בתעשיית הבנייה הישראלית ששמחו לשתף מניסיונם העשיר ובכך לאפשר לחברה למקד את הצורך והפתרון. לדברי מולר, "קונטקט וצחי פלטו שעומד בראשה נתנו לנו רוח גבית לקידום המיזם ואפשרו לנו לבצע את הצעד הראשון שלנו בדרך להגשמת החזון".

עוד מרכיב שמייקר, מסרבל ומאריך את העבודה באתרי בנייה הוא יישום חומרי גמר. חברת אוקיבו (Okibo) מפתחת רובוט אוטונומי ליישום חומרי גמר על קירות ותקרות באתרי בנייה.

המוצר הראשון של החברה הוא רובוט המבצע גימור של לוחות גבס: התזת חומר גמר ("שפכטל"), שיוף הקיר וצביעה והכל ללא מגע אדם. הטכנולוגיה הייחודית של החברה מבוססת על זיהוי ומידול משטחי העבודה בזמן אמת ותכנון מסלול עבודה רובוטי. החברה נמצאת בשלב פיתוח מתקדם ונכון להיום הרובוטים של החברה נמצאים בניסוי אצל קבלנים מובילים באירופה.

אוקיבו הוקמה ב-2018 ע"י גיא גרמן ונדב שורוק וכיום מונה 10 עובדים. החברה ממומנת על ידי משקיעים פרטיים (חברות מענף הבנייה מישראל וכן משקיע בינלאומי גדול) והרשות לחדשנות.

"מדובר בעבודה שצריכה להיות מדויקת, איכותית ואחידה. קשה לעשות אותה בגבהים ועל תקרות", מסביר נדב שורוק, שותף בחברה עם  גיא גרמן. "המטרה שלנו היא לפתור שורה של בעיות: מחסור וזמינות של עובדים, רמת דיוק, בטיחות בעבודה ודיגיטליזציה".

החיבור עם קונטק, מספר שורוק, נעשה כבר בימים הראשונים של הקמת החברה. "נפגשנו עם הצוות שעזר לנו להבין את האקו־סיסטם של התחום וחיבר אותנו לקבלנים ומשקיעים. צירפו אותנו לאירועים שבהם נחשפנו, בארץ ובחו"ל. ברגע זה אנחנו עובדים עם מודל חדש באתר בנייה בגרמניה".

ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: ענף הבנייה עובר מהפכה משמעותית בשנים האחרונות ובטח בעשור הקרוב - מהפכה טכנולוגית שתגרום לשינוי מהותי בבטיחות, באיכות, בפריון, תקצר את לוחות הזמנים ותפחית את הסיכון של כל העוסקים בענף.

לקבלני הביצוע תפקיד מהותי בתהליך: מעזרה לסטרטאפים באפיון פיילוטים, הנגשה, ידע ויישום בפועל של טכנולוגיות קיימות, וכלה בשימוש כ "אנג'לים" ומשקיעים פיננסים בסטרטאפים, מכיוון שלהם יש את הידע המקצועי הנדרש כדי לאתר את הסטארטאפ הנכון לשוק.

אני צופה כי בשנים הקרובות נראה את הטכנולוגיה נכנסת יותר ויותר לתחומים האלה והדור הבא של קבלני הבניין יעבוד באטמוספירה אחרת לגמרי, בזכות החזון של נשיאות ההתאחדות והמדינה שהקימו את קונטק, וסייעו לדחוף למימוש של החזון של שותפי לדרך חיים פייגלין ושלי. צחי פלאטו וצוות קונטק מובילים את הלפיד הטכנולוגי בענף הבנייה בישראל ובעולם בצורה מדהימה ומעוררת השראה, בניצוחו של חיים פייגלין שהאמין ודחף את הפרויקט עוד מראשיתו, ומהווה גורם משמעותי בהצלחתו ושותף מעולה, ברמה המקצועית והאישית, לדרך".