עו"ד דורון לוי: "חוקי שוק ההון עוזרים למשקיעים לקבל החלטות מושכלות יותר"

עורך דין דורון לוי, מומחה לשוק ההון ודיני ניירות ערך, מסביר את מושגי המפתח. וגם: האם קריפטו יכול להיחשב נייר ערך?

Jwkqoz
עו"ד דורון לוי | צילום: שי בן סניור

שוק ההון הוא מערכת מורכבת של שווקים ומוסדות המאפשרים לאנשים להשקיע כסף בחברות. ניירות ערך הם כלי פיננסי המשמשים להשקעה בשוק ההון. הם מייצגים בעלות על נכס או זכות כלשהי, כגון מניות, אג"ח, אופציות ועוד. דיני ניירות ערך הם מערכת חוקים המפקחת על שוק ההון ומגנה על משקיעים. החוקים האלה נועדו להבטיח שמשקיעים יקבלו מידע מהימן על ניירות הערך בהם הם משקיעים וכי לא ייעשו בהם מניפולציות.

כדי להבין בצורה אופטימלית את ההיבט המשפטי של שוק ההון שוחחנו עם עו"ד דורון לוי. עורך דין דורון לוי הוא שותף בכיר במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', שם הוא משמש כראש מחלקות מיסוי ותביעות ייצוגיות. בנוסף לכל אלו, עו"ד דורון לוי הוא מומחה לשוק ההון ולדיני ניירות ערך. בשל כך הוא מספק ייעוץ משפטי שוטף לחברות ציבוריות, לתאגידים, לבתי השקעות ולמנהלי נכסים. בין לקוחותיו נמנים תאגידי ענק מהגדולים והמובילים בשוק הישראלי והעולמי.

היסטוריה עתיקה

למי שלא מכיר בכלל את התחום, מהו שוק ההון?

"באופן כללי ניתן לומר כי שוק ההון עוסק במנגנונים המשפטיים שנועדו להגן על המשקיעים בניירות ערך. ניירות ערך יכולים להיות מניות, אגרות חוב וכדומה".

העיסוק בכך החל במאה ה-20?

"לא, עוד הרבה קודם. ההיסטוריה של כל נושא חברות, מניות ואגרות חוב היא היסטוריה עתיקה שהתחילה במאה ה-17 באנגליה. היה צורך בכך כיוון שעסקים מיצו את היכולת שלהם לגייס הון עצמאי והיו צריכים לקבל תוספת הון ממשקיעים נוספים. מכאן נולד הנושא של חברה ציבורית וגיוס הון מהציבור".

איך מוגדרת חברה ציבורית?
"חברה ציבורית היא חברה שמציעה לציבור לרכוש את ניירות הערך שלה. בדרך כלל מדובר על מניות אבל יש סוגים שונים של ניירות ערך. אולם, חברה ציבורית יכולה להיחשב גם חברה שנקראת חברה מדווחת שאיננה ציבורית שהנפיקה רק אגרות חוב לציבור. בשני המקרים חלים עליה חובות גילוי ונאותות כמו חברה ציבורית".

3yrurx
עו"ד דורון לוי | צילום: שי בן סניור

כיצד מתבצעת מכירת ניירות ערך לציבור?

"חברה יכולה למכור ניירות ערך לאדם אחד בלי להיחשב חברה ציבורית. עד כמות של 35 איש היא יכולה למכור בלי שום מגבלה. כאשר היא עוברת את הכמות הזו ומציעה את המניות שלה, את הניירות ערך שלה, לקבוצה יותר גדולה מ-35 אנשים, היא נכנסת לתחום של הצעה לציבור וחלים עליה חובות הגילוי והנאותות. במקרה כזה היא חייבת  לפרסם תשקיף".

מהו תשקיף?

"התשקיף מיועד לתאר את כל המבנה העסקי של החברה, לפרט את הנכסים שלה, את ההתחייבויות שלה, את הסיכונים שלה. אם התשקיף מכיל פרט מטעה או פרטים מטעים ולא נכונים, החברה, בעלי המניות שלה והחתמים, עלולים להיתבע ולשלם פיצויים למחזיקי ניירות הערך".

עולם חדש ושמו קריפטו

אחד האתגרים בשוק ההון הוא שמדובר בשוק דינמי ומשתנה. המחשה לכך קיבלנו עם הכניסה לשוק של המטבעות הדיגיטליים דוגמת ביטקוין ואת'ריום. עו"ד דורון לוי נדרש גם לסוגייה הזו ומסביר את את הקשר בין שוק ההון לקריפטו. "מטבע קריפטו זה יצור חדש שנולד בסוף שנות ה-90, תחילת שנות ה-2000", הסביר. "המצאה שבעצם נועדה לעשות דה-סנטרליזציה של המערכת הפיננסית. במובן הזה שקיימת מערכת מחשבים, רשת מחשבים, שבעצם דואגת לוודא ולאמת בצורה מבוזרת עסקאות שונות. מטבעות כאלה יכולים להיחשב גם ניירות ערך".

האם אפשר להנפיק לציבור מטבעות קריפטו?

"אין שום מניעה שחברה תנפיק מטבע דיגיטלי, המקנה למי שמחזיק את המטבע הדיגיטלי הזה אחוז מסוים מהרווחים שלה. במקרה הזה ברור שאותו מטבע דיגיטלי ייחשב כנייר ערך, מה שנקרא בארצות הברית security ויחולו עליו הדינים של ניירות ערך".

עו"ד דורון לוי סיכם: "ההשלכות של החוקים האלה על שוק ההון ועל משקיעים הן רבות. החוקים תורמים לשקיפות ומחייבים חברות ציבוריות לחשוף מידע מהימן על פעילותן הכלכלית, מה שמאפשר למשקיעים לקבל החלטות מושכלות יותר".