הורים גרושים בתקופת המלחמה - כך תעשו את זה נכון

Img 20230822 Wa00281
דנה חאג' יחיא, עו״ד. | צילום: שרון אלדר

החיים שלנו מורכבים ומרובים באתגרים, אך בתקופות מלחמה, מצב המדינה והמשק נפגעים בצורה משמעותית ורובינו חווים חוסר וודאות מוחלטת לגבי ההתנהלות בימים אלו, מה שהופך את ההתמודדות לקשה יותר.

הורים גרושים רבים מוצאים עצמם מתמודדים עם שאלות מורכבות שנוצרו בגלל המצב, שאלות כמו מה עושים אם אחד ההורים מתגורר באזור קצת יותר מסוכן מההורה השני, מה קורה עם זמני השהות במידה ואחד ההורים נמצא במילואים ועוד, הן רק חלק מהדילמות בהם נמצאים זוגות גרושים ובדרך כלל, אלו בעיות שאין להן מענה בהסכם הגירושין או בפסק הדין שניתן, כי רובם לא מתייחסים למצב של מלחמה והסדרי הראייה בזמן זה.

שוחחנו עם עורכת הדין דנה חאג' יחיא ויחד הכנו מדריך מפורט שיעשה לכם סדר בכל מה שחשוב שתדעו על גירושים בתקופת מלחמה.

Img 20230822 Wa00291
דנה חאג' יחיא, עו״ד. | צילום: שרון אלדר

מזונות בתקופת מלחמה
בתקופת מלחמה, תשלומי המזונות ממשיכים להיות משולמים כסדרם. גם במצב בו הגרוש יצא לשירות מילואים או שהכנסותיו נפגעו בצורה משמעותית, עדין צריך לשלם את מלוא סכום המזונות שנקבע בהסכם הגירושין. ניתן להגיע להבנות משותפות בנוגע לאופן התשלום או לדחייתו למועד מסוים, אך אם לא תצליחו להגיע להסכם עליכם לשלם את מלוא סכום המזונות בזמן.

האם ניתן למנוע את שליחת הילד לבית הורה שגר באזור מסוכן יותר מהשני?
בעיקרון, אין הנחייה שמאפשרת למנוע את שליחת הילדים לבית הורה שגר באזור שלדעתכם נחשב כמסוכן, לכן במידה ואחד ההורים לא מוכן לשלוח את הילדים ומתעקש על זה ובכך מפר את הסדרי הראיה, ניתן להיעזר במשטרת ישראל שיטפלו בנושא. רם בכל זאת תרצו לנסות ולמנוע את העברת הילדים, תוכלו לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה מתאימה והוא יבחר אם לדון בבקשה ויכריע.

שינוי הסדרי הראיה בעקבות צו מילואים
במידה ואחד מההורים נקרא למילואים ולא התאפשר לו לקיים את הסדרי הראיה כפי שנקבעו בהסכם הגירושין, אין לו שום זכות נוספת מעבר להסכם ולכן הוא לא ייהנה מזמן נוסף עם הילדים כשיסיים את המילואים כפיצוי על הזמן שהפסיד. במידה ותרצו להגיע להבנה משותפת אחד עם השנייה, תוכלו להתחשב במצב ולבצע שינויים מסוימים בניכם בהסדר הראיה, זו אינה חובה אך זה יכול להקל על המצב עבורו ואף חשוב יותר, עבור הילדים.

דיונים בבית המשפט בתקופת מלחמה
נכון להיום, בהודעה רשמית שהוציאה הרשות השופטת, בתי המשפט נכנסו למתכונת חירום (תקנות סדרי דין במצב חירום מיוחד,  התשנ"א 1991) לפיה יתקיימו דיונים בהליכים למתן סעדים דחופים בלבד. בקשות לביטול ומינוי אפוטרופסות במקרים דחופים, כמו למשל מוות. בקשה למזונות זמניים, בקשה לסעד דחוף בעניין מזונות או בעניין הבטחת קשר של קטין עם כל אחד מהוריו, תובענה דחופה לגירושין ועוד הם חלק מהנושאים בהם בתי המשפט ידונו בזמן זה.

במידה ואתם לא מצליחים להגיע להסדר אחד עם השנייה ותרצו להגיש בקשה לבית המשפט להחלטה בנושא מסוים, מה שתוכלו לעשות זה להגיש בקשה לצו דחוף, אך חשוב שתדעו שלא תמיד התשובה תתקבל באופן מיידי לכן תצטרכו להיעזר בסבלנות. בתי המשפט רשאים להפעיל שיקול דעת ולקבוע שלא יקיימו דיון בנוגע להליך מסוים המפורט בתקנות או להיפך, לקיים דיון בנוגע להליך שלא נמנה בתקנות.

עורכת הדין דנה חאג' יחיא- גירושים בצורה נכונה ומכבדת
כשמדובר בגירושין בתקופת מלחמה, ייעוץ משפטי נכון הוא מרכיב מרכזי שיספק לכם וודאות בכל השאלות הנלוות ויעזור לכם לעבור את התקופה בצורה הנכונה ביותר.

עורכת הדין דנה חאג' יחיא, מתמחה בדיני משפחה, מייצגת נשים וגברים בהליכי גירושין בכל בתי הדין הדתיים (רבני ,שרעי). בין היתר, עוסקת בעריכת ייפויי כוח מתמשכים, צוואות וירושות.

עו"ד דנה חאג' יחיא תשמח לעמוד לשירותכם בהחלטות החשובות בחייכם ולספק לכם את המעטפת המשפטית הנדרשת.

ליצירת קשר עם עורכת הדין דנה חאג’ יחיא - https://danahag.co.il/

דנה חאג' יחיא, עו״ד.

נייד: 052-9405930

פקס: 09-7996883

דוא"ל: danah.lawoffice@gmail.com

באדיבות מאצ’פוינט תקשורת שיווקית.