יאן מזרחי חושף את כל מה שאתם צריכים לדעת על אוסטאופתיה

כשמגיעים אל הקליניקה של האוסטאופת יאן מזרחי, ד"ר לאוסטאופתיה,  פוגשים הרבה מטופלים עם מגוון בעיות רפואיות - פריצת דיסק, כאבי גב, כאבי צוואר, כתף קפואה, דורבן, מיגרנות ,נשים שסובלות מסימפיוליזיס, ועוד שלל בעיות נוירולוגיות ואורטופדיות, שהרפואה הקונבנציונלית בחלק מהמקרים לא יודעת כיצד לפתור ויודעת להציע בעיקר משככי כאבים או ניתוחים ובחלק מהמקרים, לא מספקת פתרון אמיתי לבעיה

יאן מזרחי
יאן מזרחי, ד"ר לאוסטאופתיה | צילום: באדיבות המצולם

אל אוסטאופתיה בכלל ואל יאן מזרחי נחשפתי לראשונה כשסבלתי מכתף קפואה. למעשה הוא הראשון גם שאבחן את הבעיה. עד שהגעתי אליו, האבחנה הרפואית שהיתה בידיי היתה שיש לי דלקת בכתף. הטיפול שהציעו לי היה כדורים, וסדרת טיפולי פיזיותרפיה. לצערי, שום דבר לא עזר והבעיה שלי רק החמירה.  הכאבים התחזקו עד למצב שבו לא יכולתי לישון בלילה, וטווחי התנועה שלי הצטמצמו עד למצב שלא יכולתי לעשות פעולות בסיסיות כמו להתלבש לבד.

האורתופד אמר שזה יעבור לבד, שצריך סבלנות כי זה ייקח זמן, והסביר שזה יכול לקחת גם שנה וחצי ויותר. ואז פגשתי את יאן מזרחי. אחרי סדרה של בערך 10 טיפולים, עם תרגילים שהתבקשתי לבצע ברמה יומיומית, חל שיפור משמעותי והכאב כמעט ונעלם.

יאן מזרחי על קצה המזלג

את מסלול הדוקטורט שלו עבר יאן מזרחי בצרפת באוניברסיטת COP והקים את המרכז האוסטאופתי הגדול במרסיי, Centre d’ostéopathie Marseille. מרכז שסיפק בין היתר גם רפואת חירום. המרכז עבד בשיתוף פעולה עם מחלקות המיון של  בתי החולים במרסיי,  Hôpital saint Joseph, hôpital Ambroise pare, clinique Saint Martin  ובתי חולים נוספים, שהיו מפנים אל המרפאה מטופלים שלא זוהו אצלם בעיות פתולוגיות. למרכז הגיעו בעיקר פצועים אחרי תאונות דרכים. אחת הפציעות השכיחות שבהם טיפלו במרפאה היתה טיפול מיידי בפגיעות צוואר (צליפת שוט).

לפני 4 שנים עלה לארץ,הקים וניהל את מחלקת הכאב בשר"פ , ולפני כשנה יצא לדרך עצמאית והקים מרכז אוסטאופתי באזור השרון המתמחה בכל סוגי הכאב, בטיפול במבוגרים, תינוקות ובילדים ובנשים בהריון.

מה זה אוסטאופתיה?

כששואלים את יאן מזרחי מה זה אוסטאופתיה הוא מסביר "אוסטאופת הוא כמו המכונאי של הגוף. אוסטאופת בעצם דואג להחזיר את התפקוד והיציבות התקינים של הגוף, וכך בעצם עוזר לגוף לרפא את עצמו." אוסטאופת משתמש במגוון טכניקות ידניות במהלך הטיפול. "

"הרפואה הקונבנציונלית מתאימה לטיפול בבעיות פתולוגיות" מסביר יאן, "אולם חלק נרחב מהבעיות שהמטופלים סובלים מהן, הם בעיות מכניות, שמעידות על כך שהגוף לא במצב פיזיולוגי תקין. וכאן האוסטאופת נכנס לפעולה. במקרה כזה, טיפול בכדורים או זריקות, או אפילו ניתוחים, לא תמיד יפתור את הבעיה. אלא בעיקר יטפל בסימפטום של הבעיה".

"מגיעים אלי הרבה מטופלים שנמצאים שניה לפני ניתוח. אחת המטופלות שהגיעה אלי, עמדה לעבור ניתוח מורכב בשתי הברכיים שלה. הם הגיעו אלי בניסיון אחרון להימנע מהניתוח. בסדרת טיפולים אחת, פתרנו את הבעיה מהשורש, והמטופלת לא היתה צריכה לעבור ניתוח".

"במקרה אחר הגיע אליי מטופל שסבל מתסמונת בל, שזה מצב שבו האדם סובל משיתוק של השרירים של הפנים. במקרה של המטופל הזה, השיתוק גרם לכך שהוא לא יכל לסגור את העין. לרפואה הקונבנציונלית אין פתרון למצב כזה, ולכן במקרה שלו הרופאים המליצו על ניתוח לסגירת העין. באמצעות טיפול ברקמות החזרנו את הפעילות של מערכת השרירים בפנים , והמטופל לא היה צריך לעבור את הניתוח שהיה סוגר לו את העין לכל החיים."

יאן מזרחי
יאן מזרחי בטיפול | צילום: באדיבות המצולם

אוסטאופתיה - אפילו לתינוקות

האוסטאופתיה מספקת פתרון לא רק בתחום הכאב. מזרחי מסביר שיש גם בעיות אצל תינוקות שיכולות להיפתר באמצעות אוסטאופתיה. "בצרפת אחרי הלידה התינוק עובר בדיקה אצל אוסטאופת. הלידה יכולה להיות אירוע טראומטי אצל התינוק. האוסטאופת עושה בדיקה לשלד של התינוק, ואם הוא מזהה בעיה, הוא מטפל בה עוד בבית החולים. טיפול בתינוקות הוא מיידי, ולרוב מסתכם בטיפול אחד או שניים. "

מזרחי מספר על זוג הורים שהגיע עם תינוק בן חודש שלא ישן טוב ולא אכל. "כל הבדיקות שעשו לו , לא איתרו את מקור הבעיה. כשהם הגיעו אלי, ראיתי שהתינוק מאד בסטרס, בהלם, אז התחלתי לבדוק עם ההורים אם היה משהו לא תקין במהלך ההריון, והתברר שבלידה עצמה היולדת עברה מה שנקרא "לחץ פונדאלי", כלומר המיילדת התיישבה על היולדת כדי להפעיל לחץ על הבטן במטרה לזרז את הלידה. הפעולה הזו, ששנויה במחלוקת ברחבי העולם, הפעילה לחץ מאד גדול על התינוק. הם לא ידעו שלהליך הזה היו השלכות. מה שקרה אצל התינוק הזה הוא שהשריר של הסרעפת שלו היה מכווץ. בטיפול שעשיתי לו שחררתי את השרירים המכווצים והבעיה נפתרה. למחרת קיבלתי מהם תמונה של התינוק ישן ורגוע פעם ראשונה בחיים שלו. "

עוד מקרה על טיפול בתינוקות שנזכר בו יאן: "פגשתי במקרה אישה שהגיעה אל אשתי למכון לעשות ציפורניים, עם התינוקת שלה, שסבלה מסתימה בתעלת הדמעות, מה שגרם לה להפרשות מרובות מהרגע שנולדה. הדלקת גרמה לכך שכשהתינוקת נרדמה, היא קמה עם עין סגורה.  רופא הילדים הסביר להורים  שעד גיל חצי שנה זה יעבור ועד אז מה שאפשר לעשות זה רק לנקות את העין. ביקשתי את רשותה לטפל בתינוקת. הבעיה נפתרה כבר למחרת".

פרופיל האינסטגרם  של יאן מלא בעוד שלל מכתבי תודה ועדויות של מטופלים שיאן מזרחי עזר להם, סיפורים על מטופלים שנמנעו מניתוחים מסובכים או נפתרו מכאבים ממושכים. לצד זאת, האוסטאופתיה בישראל אינו תחום טיפול מוכר. כשאני ביקשתי הפניה מהאורתופד שלי לטיפולים אוסטאופתים, הוא לא ידע בכלל במה מדובר.

את יאן מזרחי זה לא מפתיע. הוא מספר שלפני כשנתיים הוא העביר הרצאה במחלקה האורתופדית בבית חולים רמב"ם, וגם שם חלק מהם לא הכירו את התחום והופתעו לשמוע שיש מדינות בעולם שבהם אוסטאופת נחשב לקו ראשון יחד עם הרופאים, כלומר רופאים ואוסטאופתים הם למעשה היחידים שמוסמכים למשל בצרפת לתת דיאגנוזה רפואית.

יאן מזרחי בטיפול אוסטאופתי
יאן מזרחי בטיפול אוסטאופתי | צילום: באדיבות המצולם

הסמכת אוסטאופתים

בישראל העיסוק בתחום טרם הוסדר בחוק, ועל כן נוצר מצב בו כל אדם המעוניין בכך, יכול לעסוק באוסטאופתיה לאחר השלמת קורס מקצועי באורך של 3,500 שעות. בצרפת המצב שונה. למעשה ההכשרה שעובר אוסטאופת בצרפת היא מסלול הכשרה דומה למסלול ההכשרה של רופאים. השנה הראשונה בלימודים חופפת לשנה הראשונה ללימודי רפואה. אוסטאופת נדרש ללמוד את כל תחומי הרפואה, אנטומיה, דרמטולוגיה, גניקולוגיה, פיזיולוגיה של גוף האדם. במסגרת מסלול הלימודים בצרפת אוסטאופת מנתח גופות על מנת להכיר את האנטומיה של גוף האדם לעומק. מסלול הלימודים הראשון מקנה להם תואר בוגר באוסטאופתיה (B.Ost) , ויש הממשיכים לתואר מתקדם בתחום שנקרא דוקטור לאוסטאופתיה (D.O). התארים הללו מקובלים במדינות נוספות בעולם כגון אנגליה וארה"ב, שם נוסדה השיטה מאז 1874.

העיסוק באוסתאופתיה, כמו גם המון שיטות טיפול אלטרנטיביות נוספות כמו דיקור סיני,  טרם הוסדר בישראל, למרות שלשיטות אלו יש המון הצלחה בארץ וברחבי העולם. אם אתם סובלים מכאב כרוני, כדאי לזכור שיש שיטה שעשויה לפתור את הבעיה שלכם מהשורש, להאיץ את הטיפול בכאב ובמקרים מסויימים להימנע מניתוחים מיותרים. שווה לנסות. מקסימום, זה יצליח.

למידע נוסף על הקליניקה של יאן מזרחי

יוטיוב

אינסטגרם

טיקטוק