איך לבחור מדרסים אורתופדיים?

מדרסים הינם אביזרים אורתופדיים שנועדו לשימוש בתוך נעליים כדי לספק תמיכה, נוחות ויישור לכפות הרגליים. באמצעות שימוש קבוע במדרסים אורתופדיים ניתן לשפר את תפקוד כף הרגל, להקל על כאבים ולמנוע או לטפל במצבים שונים שיש בכפות הרגליים

מדרסים אילוסטרציה
מדרסים אילוסטרציה | צילום: פריפיק

למרות שמדובר על פתרון אורתופדי נוח ופשוט, אין זה פשוט להתאים את המדרסים הנכונים שכפות הרגליים זקוקות להן. בחירת סוג המדרסים המתאים תלויה בגורמים שונים כמו סוג כף הרגל, תנאי כף הרגל הספציפיים, אורח חיים וסוג ההנעלה שנמצא בשימוש. לכן פנייה לייעוץ עם איש מקצוע כמו יוסי אברהם שהוא מומחה במדרסים בהתאמה אישית, יכולה לעזור לקבוע אילו מדרסים יהיו המתאימים ביותר לצרכים האישיים.

מתי צריך להשתמש במדרסים אורתופדיים?
אם אתם חווים כאבים בכף הרגל, אי נוחות או עייפות במהלך פעילויות יומיומיות או לאחר עמידה או הליכה ממושכת, מדרסים יכולים לעזור להקל על התסמינים הללו. לעתים קרובות אנשים משתמשים במדרסים לצורך טיפול במצבים שונים שיש בכף הרגל כגון דלקת, כאבים בכריות כפות הרגליים, תפיחות קשות שמתרחשות בבסיס הבוהן או מצבים של כפות רגליים שטוחות. מדרסים אורתופדיים יכולים לעזור לתקן יישור לא תקין של כף הרגל, להפחית לחץ על אזורים רגישים ולתמוך במבנים מוחלשים או מתוחים.

גם ספורטאים ואנשים פעילים פיזית יכולים להשתמש במדרסים המיועדים לספורט או לפעילות גופנית. מדרסים אלה מציעים בלימת זעזועים משופרת, יציבות ובקרת תנועה, ובמקביל מפחיתים את הסיכון לפציעות הקשורות לספורט ומשפרים את הביצועים הספורטיביים. גם אנשים שעבודת היומיום שלהם כוללת עמידה ממושכת או הליכה רבה יכולים להיעזר במדרסים, כיוון שאלו מסייעים במניעת עייפות ושחיקה של כפות הרגליים ומעניקים נוחות לאורך כל היום.

סוגים של מדרסים
מדרסים מגיעים בצורות וגדלים שונים ועשויים מחומרים שונים, כשהמטרה שלהם היא לתת מענה לסוגי רגליים שונים ולפי צרכים ספציפיים. ניתן לסווג את סוגי המדרסים לשתי קטגוריות עיקריות:

מדרסים מוכנים: אלו הם מדרסים מוכנים מראש וזמינים בגדלים ובעיצובים סטנדרטיים וגנריים. ניתן למצוא אותם לעתים קרובות בבתי מרקחת או חנויות נעליים שונות. מדרסים כאלו מציעים מגוון יתרונות כולל תמיכה בקשת, ריפוד, בלימת זעזועים והקלה בלחץ. הם מתאימים לאנשים עם בעיות קלות בכף הרגל או למי שמחפש נוחות ותמיכה נוספת במהלך נעילת נעליים.
מדרסים בהתאמה אישית: מדרסים אלה תוכננו במיוחד כדי להתאים לקווי המתאר הייחודיים של כפות הרגליים של האדם הזקוק להם. הם נוצרים על סמך מרשם מותאם אישית של רופא פודיאטר או מומחה לאורתופדיה. מדרסים בהתאמה אישית מומלצים לאנשים עם בעיות מורכבות בכף הרגל, אנטומיה לא תקינה של כף הרגל, או כאלה שזקוקים לתמיכה מדויקת כתוצאה מבעיות שונות שיש להם בכפות הרגליים.

שימוש במדרסים אורתופדיים – מה המטרה בכך?
מדרסים מומלצים לעתים קרובות כדי להקל על כאבים הקשורים למצבים שונים של כף הרגל כגון דלקת כף הרגל, מנח לא תקין של כף הרגל וכו'. בנוסף, מדרסים יכולים לסייע בתיקון יישור לא תקין של כף הרגל, כגון תיקון זוויות פנימיות או חיצוניות אליהן כף הרגל פונה. יישור נכון של כף הרגל יכול למנוע עומס ולהפחית את הסיכון לפציעות.

קיימים מדרסים שנועדו לספק ריפוד מיטבי לכפות הרגליים, כיוון שמדרסים בעלי תכונות ריפוד מסוגלים לספוג זעזועים במהלך הליכה או ריצה, ומפחיתים את ההשפעה על כפות הרגליים והגפיים התחתונות. זה יכול לעזור להקל על אי נוחות בעקבים, כריות כף הרגל ובאזורים רגישים אחרים. ישנם מדרסים עם תמיכה בקשת העוזרים לשמור על צורת הקשת הטבעית של כף הרגל, ובכך מסייעים להפחית את העומס על הקשת ויתר האיברים שמסביב. זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור אנשים עם רגליים שטוחות או קשתות גבוהות.

אז כיצד לבחור את המדרסים האורתופדיים המתאימים?
על ידי מתן תמיכה וריפוד מתאים, מדרסים אורתופדיים יכולים לשפר את תפקוד כף הרגל ואת יכולת הניידות הכוללת של כל אדם. לשם כך יש לבחור את המדרסים המתאימים לכל אחד, כשההמלצה היא לבחור במדרסים מותאמים אישית שיאפשרו לטפל בבעיה הקיימת בכפות הרגליים.

דבר ראשון מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי לצורך התאמת המדרסים הנכונים. הערכה מקדימה ומקצועית תזהה את כל התנאים הבסיסיים של כף הרגל, ותעזור לקבוע את סוג התמיכה שהרגליים דורשות. יש לקחת בחשבון כי סוג הקשת ברגל משפיע באופן ישיר על המדרסים המתאימים לכף הרגל, ולכן כדאי לבדוק האם מדובר על קשת גבוהה, קשת רגילה או כף רגל שהיא שטוחה וללא קשת כלל.

בנוסף לכך, חשוב לבחור במדרסים אורתופדיים שיכולים לתת פתרון לבעיה שקיימת בכף הרגל. בין אם מדובר על כף רגל שיש בה דלקות חוזרות, עיוות/חוסר יישור בכפות הרגליים או כפות רגליים שסובלות באופן שוטף מחבלות וזעזועים כתוצאה מאורח חיים שגרתי – כמו ספורטאים לדוגמא. יחד עם זאת יש לבחור את המדרסים על פי סוג החומרים המועדפים, וכיום ניתן למצוא מדרסים אורתופדיים העשויים מג'ל, קצף, פלסטיק או מדרסים שעשויים מאתילן ויניל (EVA) הייעודיים לבלימת זעזועים חוזרת.