עו"ד מירי יעקב גביש: "אנשים לא מודעים לחשיבות של כתיבת צוואה כבר בגיל צעיר"

עיסוק בצוואות וירושות נדמה לרבים מאיתנו כנחלתם של בני הגיל השלישי בלבד, לא תחום השייך לצעירים ובני גיל העמידה . המציאות לעומת זאת, מוכיחה כי ישנה חשיבות גבוהה לעריכת צוואה כבר בשלב מוקדם יחסית על מנת לאפשר שליטה מלאה על חלוקת הירושה לפי רצון הבעלים. עו"ד ונוטריון מירי יעקב גביש, המתמחה בתחום צוואות, צווי ירושה ומקרקעין מציגה נתונים מהשטח ומתריעה בפני עיכוב בכתיבת צוואות

Whatsapp Image 2023 03 16 At 1

צוואה זו לא מילה גסה

אמנם קיימת עליה ברמת המודעות לעריכת צוואות מוקדמת על מנת למנוע סכסוכי ירושה ולהסדיר את ענייני חלוקת העזבון. שיעור הגירושין הגבוה בישראל מהווה פקטור משמעותי בניסוח צוואה מוקדם, זאת על מנת למנוע מצב בו בן/ת זוג לשעבר או בן/ת זוג בתהליך גירושין יירשו חלקים מהעיזבון שלא כרצון המנוח/ה. לפי דברי עו"ד מירי יעקב גביש בראיון עמה, רמת המודעות עוד לוקה בחסר.

"צעירים רבים חיים עדיין בתפיסה שיחיו לנצח". כך עו"ד מירי, "מהמקום שלי כאשת מקצוע החשופה לפרשיות ירושה כואבות, אני רוצה ליידע את הציבור כי ניתן למנוע תסבוכות משפטיות רבות הכרוכות בהרבה עוגמת נפש, באמצעות עריכת צוואה מסודרת בשלב מוקדם של החיים".

"שאלתי אותה: 'כתבת כבר צוואה?' היא הסתכלה עלי נדהמת: 'אני רק בת 45'!"

עו"ד יעקב גביש: "לאחרונה פנתה אלי לקוחה הנמצאת בהליכי גירושין בנושא של מכירת הדירה המשותפת. בתהליך ההיכרות עם הסיפור המשפחתי שלה נחשפתי להיותה פרודה מספר שנים ואם לשני ילדים. שאלתי אותה: 'כתבת כבר צוואה?' היא הסתכלה עלי נדהמת כאילו כריתי לה באותו רגע קבר: 'אני רק בת 45'!

זה נכון, היא אמנם בשיא חייה, אבל מי מוכן לקחת סיכון בכל הנוגע לדאגה על עתיד ילדיו? הקורונה הראתה לנו שדברים לא צפויים קורים בכל גיל. צו ירושה על פי חוק מורה על חלוקה של חלק משמעותי מהעיזבון גם לבן זוג פרוד בתנאי שלא נערכה צוואה המציגה תנאי חלוקה שונים.

למניעת מצבים סוריאליסטים אלו יש לפנות לעו"ד מומחה לענייני צוואות לעריכת צוואה שיבטיח את רצונכם ושיגן על רכושכם מפני יורשים בלתי רצויים.

Whatsapp Image 2023 03 16 At 1
צילום: קאנבה פרו

שילוב דיסציפלינות שונות כמעטפת אופטימלית לטיפול בתיקים משפטיים בתחום הצוואות

עו"ד מירי יעקב גביש מתמחה בתחום הצוואות והירושות במקביל לתחום המקרקעין. הידע הנרחב וההבנה המעמיקה בדיסציפלינות המשיקות זו לזו במקרים רבים, מאפשרים לה לתת מענה מקיף יותר בעריכת צוואות באופן מקצועי תוך התייחסות להשלכות הקשורות בקשר ישיר לעולם המקרקעין.

"אני מציעה ללקוחותיי יתרון מקצועי משמעותי בתחום הצוואות והירושות בשימוש בידע מעולם המקרקעין למניעת בעיות עתידיות בחלוקת עזבון הכולל נכסים מתחום המקרקעין כולל מזעור של חבות המס באמצעות תכנון מס מותאם ובכך למעשה אנחנו חוסכים מאות אלפי שקלים ליורשים של לקוחותינו". כך אומרת עו"ד יעקב-גביש.

לוחמת צדק

אומרים שטחנות הצדק טוחנות לאט. עו"ד מירי יעקב גביש מנפצת את המיתוס הזה כשהיא מנהלת טחנה עצמאית יעילה מאוד במשרדה, משרד עו"ד לענייני צוואות וירושות, מקרקעין ודין צבאי.

איך התחלת את דרכך המקצועית?

"כבר בגיל צעיר מאוד נמשכתי ללחום את מלחמת הצדק" היא משתפת אותנו. "בגיל 16 נרשמתי ללימודי משפטים מטעם העתודה הצבאית למשפטים, מתוך אמונה תמימה בכוח שלי להפוך את העולם למקום טוב יותר. אחרי הלימודים התגייסתי לפרקליטות הצבאית. בהמשך צברתי נסיון במשך כמה שנים כשכירה בתחום המקרקעין, האזרחי והצבאי וב-2006 פתחתי את המשרד שלי".

ומה לגבי החזון שלך לתיקון העולם?

"20 שנה במערכת המשפט הישראלית החליפה את התמימות בשפשוף ומקצועיות שהם חלק אינטגרלי מהמקצוע. יחד עם זאת, הרצון שלי לעזור לכמה שיותר אנשים להשיג את המטרות שלהם ולחסוך ללקוחות שלנו הרבה כסף ועוגמת נפש - מעולם לא גווע. השאיפה שלי היא לעזור ל-1,000 אנשים בכל שנה."

נקודות השקה בין החיים האישיים לתחום המשפט

מירי יעקב גביש, עו"ד מהשורה הראשונה היא אם ל-3 שאג'נדת העבודה שלה תואמת להפליא את האג'נדה החינוכית לפיה היא פועלת.

אז איך זה להיות אמא-עו"ד?

"קשה לי להכיל סיטואציות של שקרים, תככים או עיגולי פינות". מתוודה עו"ד מירי, "חוסר צדק ואי אמירת אמת הם מצבים בלתי אפשריים מבחינתי. מתוך כך אני מנחילה לילדיי ערכים של יושר, הגינות, התמדה ונחישות בכל דבר בו הם לוקחים חלק". המשנה החינוכית שלה מזכירה מאוד את הדרך בה היא פועלת במסגרת עבודתה כעו"ד - שם נמצא אותה הולכת עד הקצה כדי להשיג מטרות משפטיות בהן היא מאמינה.

Whatsapp Image 2023 03 16 At 1
צילום: קאנבה פרו

מהן הדרכים הקיימות בחוק לעריכת צוואה? 

קיימות מספר דרכים לעריכת צוואה קבילה מבחינת החוק:

כתיבת צוואה בכתב יד - על הצוואה להיות כתובה על ידי המצווה ולכלול את חתימת ידו ואת תאריך כתיבת הצוואה.
צוואה בפני עדים - צוואה בכתב הכוללת חתימת הצוואה מול שני עדים בגירים וכשירים. העדים יאשרו את העובדה שהיו עדים לחתימה על הצוואה בחתימתם בכתב ידם.
צוואה בפני נוטריון – צוואה בכתב הכוללת את חתימת המצווה בפני עו"ד שהוסמך גם כנוטריון. הנוטריון יאשר בחתימתו ובחותם שלו שהצוואה נחתמה בפניו.
צוואה בפני רשות - צוואה הנאמרת בעל פה בפני רשם בית המשפט/שופט/רשם לענייני ירושה/חבר בית דין דתי. ניתן גם להגיש צוואה זו בכתב לרשויות שצוינו לעיל.
צוואה בעל פה – רק בנסיבות מסוימות רשאי מצווה למסור צוואה בעל פה מול שני עדים. המסרים יירשמו בזיכרון דברים ויופקדו אצל הרשם לענייני ירושה.

היכן מתעוררות בעיות?

החוק בישראל דוגל בחופש הציווי וקובע כי כל אדם רשאי להחליט מה יעשה ברכושו לאחר מותו. סכסוכי ירושה נפוצים כוללים התנגדות לצוואה והגשת התנגדות למתן צו קיום צוואה, הגשת חוות דעת רפואית המוכיחה כי המצווה לא היה כשיר לעריכת צוואה, התנגדות למתן צו ירושה, סכסוכים שונים בין ילדי המנוח לאלמנתו. זאת בנוסף למקרים בהם המנוח לא הספיק להשאיר אחריו צוואה והוא מצוי כפי שפירטנו בהליכי גירושין, או שהתגרש והשאיר אחריו ילדים קטינים ומקרים רבים אחרים.

מניעה מראש של סכסוכים משפטיים על רקע ירושה 

על מנת לצמצם ככל האפשר את ההיתכנות העתידית להתפתחות סכסוכים משפטיים מומלץ לערוך צוואה מפורטת, לאחר התייעצות עם עו"ד מומחה לענייני ירושה, הכוללת נימוקים בהקשר לאופי חלוקת הרכוש, קבלת אישורים מתאימים ועוד.

משרד עו"ד מירי יעקב גביש לענייני צוואות וירושות

משרד עו"ד מירי גביש מתמחה בטיפול בתיקי צוואות וירושות בשילוב ידע מקצועי מעולם המקרקעין. עו"ד מירי יעקב גביש בעלת ותק מקצועי של למעלה מ-20 שנה מציעה שירות מקצועי אמין ויעיל וחתירה להשגת יעדים בנחישות בלתי מתפשרת. מאחורי משרדה של עו"ד יעקב גביש עבר משפטי עשיר של טיפול בלמעלה מ-3000 לקוחות בתחומי העיזבונות, המקרקעין, ייצוג בבתי משפט והדין הצבאי בדגש על הגינות ומתן מעטפת מקצועית מקיפה לכל לקוח. צוות המשרד של עו"ד גביש מונה היום 6 נשים שמקפידות על מתן שירות מן המעלה הראשונה.

3apjuo
עו''ד מירי יעקב גביש | צילום: יחצ