מה כולל תהליך של ייעוץ עסקי

לפני שנכנסים לתהליך ובוחרים את היועץ העסקי שלכם, חשוב שתבינו ממה למעשה מורכב הייעוץ העסקי

אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: פריפיק

תהליך של ייעוץ עסקי מורכב מהיבטים רבים ועשוי להוביל את העסק לשינוי משמעותי לטובה, כאשר השורה התחתונה מכוונת להגדלה של הרווחיות ואף להגדלת המחזור. ואולם, כדי להגיע ליעדים וכדי שיהיו משמעותיים ומבוססים, התהליך צריך להתבצע באופן נכון ועם הדגשים המתאימים. לכן, לפני שנכנסים לתהליך ובוחרים את היועץ העסקי שלכם, חשוב שתבינו ממה למעשה מורכב הייעוץ העסקי.

הבדלים בין עסקים בתהליכי ייעוץ עסקי

יש להבין כי תהליך ייעוץ עסקי הינו חשוב ואף חיוני לעסקים המצויים בשלבים שונים של חייהם, החל בשלבי ההקמה וההרצה הראשוניים, דרך תקופות של האטה או צמיחה, ועד לשינויים שמתכוונים לבצע כמו רכישת מתחרה, פתיחת סניף חדש, הכנסת שותף, הכנסת מוצר או שירות חדש וכיוצא בזאת. מעבר לכך, התהליך מומלץ לכל עסק אחת לשנה או שנתיים על מנת להיות עם היד על הדופק וכדי להיערך נכון לעתיד.

על כן, הייעוץ העסקי עשוי להשתנות בתכניו בין עסקים בהתאם לתחומי הפעילות, מצב העסק, היעדים, היקף הפעילות ועוד. בנוסף, הוא עשוי להשתנות בהתאם לאיכויות הייחודיות של היועץ העסקי על פי ניסיונו מהשטח, ניסיונו בייעוץ לעסקים, השכלתו הכלכלית וכדומה. מעבר לכך, התהליך עשוי להיות קצר יחסית ולהסתכם בכמה פגישות בודדות, או להגיע עד לתקופות ארוכות יחסית, למרות שהתוצאה המשמעותית ניכרת בדרך כלל לאחר תקופה קצרה. עם זאת, לצד ההבדלים בתכנים הספציפיים של הייעוץ העסקי, ניתן בהחלט להצביע על מספר תחומים והיבטים מרכזיים שלו, החוזרים בעבודה עם כל עסק או חברה.

התמקדות בתחום הפיננסי בתהליך ייעוץ עסקי

למעשה, השורה התחתונה של תהליך ייעוץ עסקי היא כלכלית, כך שגם אם קיימים הבדלים בסיבות לפנייה, ביעדים המוצבים ובדרכים להשגת, המטרה היא בסופו של דבר הגדלת הרווחיות ואף הגדלת המחזור. מלבד זאת, כמעט כל היבט ופעולה הכרוכים בייעוץ עסקי מערבים פן פיננסי בצורה עקיפה או ישירה, בין אם מתייחסים להתקשרויות עם ספקים, למצבת כוח האדם, לתמחור השירותים והמוצרים, לקמפיינים שיווקיים וכדומה. לפיכך, קיימת חשיבות גדולה להשכלה הכלכלית של היועץ העסקי, ועל כל פנים לפן הפיננסי יש מקום מרכזי בתהליך.

כך למשל, אחת המטרות הראשוניות של יועץ עסקי היא לעשות סדר בהתנהלות הכלכלית, כפי שהיא מתבטאת למשל בהלוואות והתחייבויות האחרות, בדוחות של רואה החשבון, בהוצאות הייצור והתקורות, ברווחיות המוצרים וכן הלאה. לא פעם, עסקים אינם מקפידים על התנהלות כלכלית סדורה ונכונה, בין אם עקב היעדר ידע פיננסי מספק, בין אם שלא מקדישים את הזמן הראוי לניהול ההיבט הפיננסי בעסק, ובין אם שמסתמכים יותר מדי על הדוחות של רואה החשבון.

בדיוק מסיבה זו היועץ העסקי מספק תמונה מקצועית, אובייקטיבית וברורה של המצב הפיננסי, ובמידת הצורך גם בונה דוחות כלכליים משלו, המתייחסים אל מה שקורה בעסק בזמן אמת, כוללים הוצאות והתחייבויות של מופיעות בדוח רווח והפסד של רואה החשבון, ונתונים שבאמת נחוצים להתנהלות השוטפת ולקבלת החלטות, המוצגים באופן מובן וברור עם הסברים בגובה העיניים. אכן, היועץ העסקי מסביר את כלל הפרטים ומשמעותם, וכמו כן מסייע בהבנת חשיבות של תזרים המזומנים וניהולו הנכון, בבניית הדוח ובמילוי.

כלומר, היועץ העסקי מכוון לכך שבעל העסק יידע בדיוק היכן הוא נמצא מבחינה פיננסית, שילמד להסיק מסקנות מהדוחות ושיקבל כלים להתנהלות מקצועית להמשך הדרך. בתוך כך, לאור הנתונים היועץ העסקי מצביע על בעיות המצריכות תיקון, כגון מוצרים לא מספיק רווחיים, התקשרויות לא מיטביות עם ספקים, ניצול לא מיטבי של כוח אדם ומשרות, תמחור נמוך מדי, הוצאות ייצור או תפעול גבוהות מדי וכן הלאה. היועץ העסקי מצביע על הבעיות שהתגלו ונותן המלצות לשיפור, כגון מחזור או סגירת הלוואות, צמצום או הגדלה של משרות, ביצוע תמחור מחודש ומקצועי, כניסה למו"מ עם ספקים, העברת חלק מהשירותים למיקור חוץ וכדומה.

התמקדות בתחום השיווק והמכירות בתהליך ייעוץ עסקי

לצד הפן הפיננסי, תהליך ייעוץ עסקי עוסק בעוד מגוון תחומים נוספים, ובהם בולט מקומו של מערך השיווק והמכירות. אכן, בעסקים רבים בישראל לא מכירים את מכלול אפשרויות הפרסום והשיווק הקיימות ו/או אינן מנצלים אותן נכון. היועץ העסקי מביע ניסיון רב והיכרות מצוינת עם עולם השיווק, כאשר מטרות היא לבנות מספר אפיקים שיווקים העובדים יחדיו במקביל, להבדיל מהתבססות על ערוץ אחד.

למשל, היועץ העסקי יציג את האפשרות של השתתפות בפגישות נטוורקינג, ליצירת קשרים המבשילים לכדי שיתופי פעולה והגעת לקוחות חדשים, ואף יתמוך במהלכים הדרושים כדי לבנות ולהשתתף בפגישות כאלו. באותו האופן, הוא יסייע בבניית שיתופי פעולה עם עסקים מתחומים מקבילים ודומים, בדרך שאינה כרוכה בעלויות, משתלמת עבורכם ומגדילה את מערך הלקוחות. זאת בנוסף לכל הקשור לשיווק דרך המדיה הדיגיטלית (אתר האינטרנט, הרשתות החברתיות וכדומה), כולל הפניות לאנשי מקצוע רציניים בתחום השיווק הדיגיטלי שמביאים תוצאות.

היועץ העסקי גם יסקור את תהליכי המכירה בעסק, ויוודא כי הם מבוצעים באופן מקצועי ונכון. במידת הצורך, הוא יכווין וידריך את אנשי המכירות בעסק לגבי קידום סגירת עסקות והימנעות מטעויות.

התמקדות בפן הניהול בתהליך ייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי מורכב גם מהתמקדות בניהול העסק עצמו. כידוע, היכולות והכישורים של ההנהלה, הביצועים והאיכויות שלה, משפיעים על כלל המחלקות, הדרגים והעובדים בעסק, ותמיד יש מקום ללמידה ושיפור. למשל, בעסקים רבים קיימות הגדרות לא ברורות לגבי תפקידי בעל העסק/השותפים, ו/או של מנהלי תחומים ועובדיהם, מה שמייצר כפל תפקידים, חוסר יעילות, אי הבנות וחיכוכים, ומוביל לפגיעה באווירה בעסק, בשירות ללקוח וברווחיות.

לפיכך, בתהליך ייעוץ עסקי בוחנים את ההתנהלות השוטפת, מלמעלה עד למטה, ולאור הבדיקה בוחנים הגדרות יותר מדויקות של תפקידים, תחומי פעילות ואחריות. כמו כן, היועץ העסקי עשוי להציע כלים לשיפור ניהול העובדים, כגון האצלת סמכויות, ניהול זמן, שיפור כישורי מנהיגות והובלה, מידת המעורבות והדוגמא האישית של המנהל, יכולות ניהוליות רכות מול אסרטיביות, העלאת מוטיבציה של העובדים באמצעות תמריצים, ועוד.

הכל מגיע בסופו של דבר אל התוכנית העסקית

יש להבין כי ייעוץ עסקי מבוסס על תהליך מובנה, מוגדר ומסודר בן מספר שלבים מובחנים, וממש לא מדובר בהמלצות ותובנות שפשוט נזרקות לחלל האוויר. על כן, כלל הנתונים, הנקודות והבעיות שדובר עליהם לעיל ועוד רבים נוספים, נמזגים אל תוכנית עסקית מפורטת וברורה. זוהי תוכנית הנותנת הגדרה ברורה למטרות ויעדים, ומתווה את הדרך להשגתם באופן הדרגתי ובטוח לאור לוחות זמנים ידועים, תוך מתן פתרונות לבעיות ונקודות תורפה שהתגלו בשלבים הקודמים.

את התוכנית העסקית בונה היועץ העסקי בשיתוף פעולה מלא עם בעל העסק, ולאחר מכן הוא ממשיך ללוות את יישומה לאורך זמן תוך ניטור ומעקב אחר התוצאות בפועל אל מול הצפי של התוכנית. במידת הצורך, היועץ העסקי מסייע בחידוד היבטים שונים של התוכנית העסקית או בביצוע שינויים, ומעבר לכך הוא עומד לרשות בעל עסק על מנת לעזור בהתלבטויות, לייעץ, לסייע בקבלת החלטות משמעותיות וכדי לענות על שאלות.

 

המאמר נכתב על-ידי ירון לוי, בעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" ומומחה במתן ליווי למגוון רחב של עסקים