המשק משתנה, וזה בדיוק הזמן להעלות משכורות

ההון האנושי המשאב החשוב ביותר שעומד לרשות כל עסק ולפיכך יש צורך להשקיע בו – הן על מנת לשמרו והן על מנת להגביר את שביעות הרצון והגדלת פריון הארגון

הגיע הזמן להעלות משכורות
הגיע הזמן להעלות משכורות | צילום: freepik

בשנים האחרונות נתקלים בעלי עסקים רבים בשיעור נטישה גבוה יחסית של עובדים, לצד קושי לגייס עובדים חדשים וטובים העומדים בפרמטרים נדרשים וגבוהים. אחת הסיבות המרכזיות למצב הזה הוא אי הבנה לגבי השינויים במשכורות במשק והצורך להעלות משכורות גם בעסק עצמו. לכך מצטרפת האינפלציה הדוהרת בחודשים האחרונים, וכך יש להגיע למסקנה שהזמן להעלות משכורות הוא ממש בימים אלו. יחד עם זאת, מדובר במהלך בעל השלכות לא מבוטלות על התקציב ולכן יש לבצע אותו בצורה חכמה, ביחד עם יועץ עסקי, על מנת לשמר רווחיות טובה ואף להעלות אותה.

שינויים במשכורות במשק

מי שיסתכל על המשכורת הממוצעת במשק הישראלי בשנתיים – שלוש האחרונות יראה עלייה משמעותית ומתמדת. כמו תמיד, "הקטר" שמושך את המשק בכיוון הזה הוא ענף ההייטק שמזה שנים רבות מציע את המשכורות הגבוהות ביותר, שמשפיעות על השכר הממוצע כלפי מעלה. אכן, ענף זה ידוע כמציע משכורות גבוהות יחסית ולא פעם באופן משמעותי לעומת מגזרים אחרים, ובשנים האחרונות עקב תנופת השקעות נוצר מאבק בין החברות בתחום על עובדים טובים, מוכשרים ומיומנים. המאבק הזה התבטא גם בהצעות מפתות מאוד למשכורות גבוהות מצד החברות, וזאת לצד תנאים סוציאליים ותנאים מצוינים של סביבת העבודה.

ואולם, מה שרבים מבעלי העסקים עדיין לא הפנימו, הוא שענף ההיטק אינו בועה הסגורה בפני עצמה, המשפיעה על המשק מבחינה סטטיסטית או מבחינת הכנסות ממיסוי בלבד. למעשה, הקטר המוביל במשק הישראלי בהחלט משפיע על הקרונות. יש להביא בחשבון שבענף הזה לא עובדים רק מתכנתים לסוגיהם, בעלי תואר כזה או אחר במחשבים. אלו חברות גדולות לכל דבר שיש להן פעילות שוטפת נרחבת, ומכאן צורך במעטפת מקצועית שלמה של אנשי כספים ולוגיסטיקה, אנשי שיווק ומזכירות, מרמת המנהלים ועד לנהגים. עובדים אלו מגיעים כמובן מהמגזרים האחרים של המשק.

חברות ההייטק הישראליות נמצאו מאז ומתמיד בזיקה חזקה למה שנעשה בכלכלות המתקדמות והמובילות בעולם, בדגש על ארה"ב, ושם כמו תמיד מפנימים ומטמיעים קצת לפני המשק הישראלי גישות נכונות להתנהלות עסקית. אחת מהן היא ההבנה לגבי היותו של ההון האנושי המשאב החשוב ביותר שעומד לרשות כל עסק, חברה וארגון, ולפיכך יש צורך להשקיע בו – הן על מנת לשמרו והן על מנת להגביר את שביעות הרצון, את ההזדהות עם הערכים והמטרות של הארגון, והן כדי להגדיל את הפריון. גם כאן משכו חברות ההיטק את שאר המשק קדימה, והן שאחראיות למשל במידה רבה על פריחת התחום של סדנאות, קורסים וימי גיבוש לצוותים.

וכפי שבתחום זה הפנימו גם מגזרים אחרים את הצורך ליישר קו מול ההייטק, כך הדבר נדרש גם בתחום המשכורות. מדובר באמת בכורח המציאות, שכן העובדים במשק בהחלט ערים למשכורות המפתות בתחומי העיסוק השונים בהייטק, ואנו בהחלט עדים לבריחה או נדידה של מוחות וכוח אדם טוב מכל התחומים אל הענף המוביל. כפועל יוצא מכך, בחברות רבות הבינו בשנים האחרונות שאחד הכלים המרכזיים למאבק בנדידה, הוא כמובן להעלות את המשכורות לעובדיהן ולהשאירם בבית. כפועל יוצא מכך, השכר במשק המשיך להציג עלייה מרשימה, שאינה נובעת רק מההייטק שמושך את הרכבת אלא מעוד קרונות רבים המיישרים קו עם הכיוון והמהירות – כפי יכולתם.

ואולם, ישנם בעלי עסקים שטרם הפנימו זאת, ולא מבינים מדוע עובדים עוזבים אותם. ובכן, הם עוזבים לא רק להייטק אלא למקומות אחרים שבהם כבר הבינו שהעלאת משכורות היא צו השעה. יתר על כן, בעלי עסקים אלו גם מתקשים לגייס עובדים חדשים וטובים, בעלי ניסיון וכישורים המתאימים לדרישותיהם. והסיבה פשוטה: התנאים שהיו סבירים ואף טובים לעובד העומד בקריטריונים עד לפני שנתיים – שלוש, כבר לא מספיקים היום. ומול האפשרויות העומדות בפניו, העובד יבחר באופן טבעי באלו שמשאירות לו בכיס יותר בסוף החודש.

יש לציין כי בתקופה האחרונה, עקב האינפלציה שמייד ידובר בה, אנו עדים לירידה מסוימת בהתקדמות המהירה של עולם ההייטק. חלק ממקורות המימון והמשקיעים הפכו ליותר חשדניים ושמרניים, חברות מתקשות לגייס מימון ולשמור על הכיוון של התרחבות וצמיחה, ומכאן שהעלייה במשכורות נבלמת במידה מסוימת בחודשים האחרונים. יחד עם זאת, בהשוואה למצב שלפני שנתיים שלוש, אין ספק שהמשכורות גבוהות בהרבה – גם בהייטק וגם בענפים רבים אחרים, ולפיכך הצעד המתבקש לשימור עובדים קיימים ולגיוס עובדים חדשים, הוא להעלות משכורות קיימות ולהציע משכורות גבוהות יותר למשרות חדשות.

האינפלציה בדהירה

סיבה שנייה לצורך להעלות משכורות דווקא בזמן הזה היא האינפלציה שהחלה לדהור בחודשים האחרונים, עקב המלחמה באוקראינה, עליית מחירי הנפט והחשמל, גרורות של משבר הקורונה וסיבות נוספות. נכון להיום מדובר בישראל על אינפלציה בסדר גודל של כ- 4% בשנה, והמשמעות שלה מבחינת הכסף של העובד פשוטה מאוד, גם אם כואבת: יש לו פחות. אכן, אינפלציה משמעה שהכסף מאבד מערכו, כוח הקנייה שלו פוחת, וכך הדבר לגבי המשכורות של עובדים בכל רמת שכר.

בתקופה הזו של עליית מחירים ההוצאות המשפחתיות גדלות באופן הכרחי, ולכן העובד מסתכל בסוף החודש על מה שנשאר ומגלה שנשאר לו פחות. ומכיוון שכך, הוא פוקח עיניים ומתחיל לבחון האם יש אפשרות שיישאר לו יותר, האם יש מקומות שמציעים משכורת יותר גבוהה, ומכיוון שהמשכורות במשק אכן עלו – הוא בסופו של דבר ימצא. נכון, אין זה פשוט לעזוב מקום עבודה, אך במציאות הנוכחית יש עובדים רבים שיגלו כי זהו הכרח המציאות על מנת לשמור את הראש מעל למים ו/או כדי לשמר את רמת החיים בה הורגלה משפחתם.

במילים אחרות, אם המשכורות שעלו בשוק היוו עד כה גורם פיתוי לעובדי העסק, הרי שכיום הפיתוי כבר עובר לכיוון של הכרח. ובאותו האופן, אם העלאת משכורות הייתה צעד חכם ומתבקש עד כה לשימור עובדים ולגיוס חדשים, הרי שכיום כבר מדובר יותר בהכרח.

העלאת משכורות בצורה חכמה

העלאת משכורות היא צעד בעל השלכות כלכליות מהותיות על העסק. בתקופה זו של אינפלציה, גם ההוצאות של העסק גדלות במישורי הייצור, אספקת השירותים והתקורות, וכאשר מוסיפים לכך גם העלאת משכורות יהיו כמובן השלכות על הרווחיות ועל התזרים. על כן, את ההעלאה לא מבצעים מהיום למחר ולא ככיבוי שריפות, אלא באופן מחושב, זהיר ונכון. בין היתר, יש לבחון את הנעשה במשק ובתחומים הקורצים לעובדים, למפות את כוח האדם בעסק, המשרות והתרומות, לבדוק את טווח העלאת המשכורות האפשרי, לבחון את ההשפעה על הרווחיות, לבנות תקציב מסודר עם כל השינויים הנדרשים, לבצע תמחור מחודש במידת הצורך תוך התייחסות לפרמטרים רבים, לבחון אפשרויות להתייעלות והקטנת הוצאות, לעבוד עם תוכנית עסקית מסודרת שמגדירה יעדים ריאליים בהתאם לנתונים החדשים, ועוד.

מדובר ביותר מ- "צעד" קטן. זהו תהליך המשפיע על העסק מהיבטים רבים ובעל השלכות פיננסיות משמעותיות שיש לבחון אותן ולתת להן פתרונות ומענה המצעיד את העסק קדימה. מסיבה זו חשוב מאוד לפנות ליועץ עסקי ולבצע תהליך מקצועי ונכון לבניית תוכנית עסקית. בתוכנית זאת יש לבדוק את ההשפעה של העלאת המשכורות על הרווחיות העתידית ולהתכונן פיננסית למהלך זה.