המדע כבר קבע - כך הכי נכון לעצב את הבית

בסיום יום העבודה כל מה שאנחנו רוצים זה להגיע הביתה ולהירגע קצת. לנקות את לחצי היום יום, לבלות יחד עם האנשים שאנחנו הכי אוהבים ולהתפנק: מול הטלוויזיה, במקלחת נעימה, בארוחה טובה וסתם בשיחה קלילה. אלו מאיתנו שלא מצליחים ליהנות דווקא בבית ושממשיכים להיות לחוצים, מתעייפים מהר מאד. מעבר לכך שישנם גורמים אובייקטיביים שמוסיפים לחץ בחיים, הנראות של הבית יכולה להשפיע עלינו וכיצד נרגיש בו.

אדריכלות ועיצוב פנים מדעי

המדע בחן וקבע מה גורם לנו להרגיש טוב ומה גורם לנו להרגיש עייפות. מהיום אנחנו יכולים להגיד שאנחנו לא אשמים בתשישות שלנו, זה פשוט העיצוב של הבית שלנו שגורם לנו לאי נוחות. אלו מאיתנו אשר מעדיפים שלא לחפש את המקורות הבעייתיים אלא לשנות את המצב, ייהנו מכתבה זו ומהטיפים שקיבלנו מאלין ניבין, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב מדעי.

עיצוב הבית בהתאם לחוקי הטבע

"העיניים שלנו מושפעות מהמרחב ולעיצוב יש כוח אדיר והשפעה על התחושה שלנו" מסבירה ניבין. שמירה על כללים נכונים ושינוי המרחב יכולים לשנות לחלוטין את מצב הרוח שלנו, העייפות ואפילו את מידת הלחץ. "לא כל בית דורש שיפוץ גדול ולפעמים גם שינוי קטן וחכם יפתיע אותנו" אומרת ניבין ומוסיפה טיפים פרקטיים לעיצוב הבית.

סדר

העיניים שלנו סורקות את החלל כל הזמן ומחפשות מקום לנוח בו. בתים מבולגנים גורמים ליתר סריקות ומקשים עלינו להירגע ולנוח. סביבה מבולגנת תהיה מעייפת יותר לעומת זו המסודרת. בלגן הוא לא בהכרח חוסר סדר. עומס של חפצים, אוספים רבים ועודף צבעים, יכולים כולם להיתפס אצלנו כאי סד ולהוביל לתופעות של חוסר נינוחות.

הטיפ: הוספת מקומות אחסון כולל ארגזי מצעים, מגירות ומדפים ישנו מיד את תפיסת המרחב.

מינימליסטיות

הבית מכיל לא רק רהיטים אלא שלל חפצים שקרובים לליבנו ומזכרות שאספנו עם השנים. כל אלה יכולים לתת לנו עונג רגעי אך הבעיה היא שעם השנים, כמות החפצים גדלה ואם כולם מוצגים במרחב, אנחנו לא באמת נהנים מהייחודיות של כל אחד מהחפצים. אין זה אומר שאין להשאיר שום דבר בבית אלא שיש דרך נכונה להציג את מה שחשוב לנו ולשם כך ניתן הטיפ הבא.

הטיפ: בכל חלל אפשר לשלב שניים או שלושה חפצים אישיים. כדאי לסדר אותם במשולש כך שהפריט הקטן ביותר יהיה מקדימה. בצורה זו כל דבר יקבל מקום מכובד ואנחנו נוכל באמת לראות וליהנות ממנו.

עיצוב פנים מדעי
צילום: לב צימבלר

תאורה טבעית

אנחנו זקוקים לאור טבעי. השמש מזינה אותנו בוויטמין D כשאנחנו בחוץ וכשאנחנו בבית התאורה משפיעה על הקצב הביולוגי שלנו. סגירת התריסים בשעות הצהריים יכולה לעזור לבריחה מהשמש והאור החזק, אך היא גורמת לשיבוש בייצור המלנין שמשפיע על השינה שלנו. כתוצאה מכך אנו עלולים להרגיש עייפים יותר וחלקנו יתקשו להירדם.

הטיפ: שילוב בין וילון אטום לווילון חצי אטום יעשה את העבודה. אם הבחירה היא בווילון אחד בלבד יש להעדיף את זה שחצי אטום. בצורה זו נוכל ליהנות מהצל בבית אך עדיין יחדור אור טבעי אל הבית וישפר את התחושה שלנו.

צבעים

"הצבע משפיע על הגוף שלנו" מסבירה ניבין ומוסיפה: "ישנם צבעים שגורמים לנו להיות רעבים וישנם צבעים שיגרמו לנו לערנות רבה. אנחנו יכולים להסתכל על לוח הצבעים, אך חשוב לדעת כי הצבע משפיע עלינו למשך כשנתיים. לאחר זמן זה הגוף שלנו כבר מתרגל לחלל והתגובות חלשות יותר".

הטיפ: יש לבחור בצבעים שמתאימים לחלל ושגורמים לנו להרגשה טובה. כדי להימנע מתהליך של "התרגלות" של המוח כדאי לחדש ולרענן פריטים בבית אחת לשנתיים. אלו לא חייבים להיות שינויים גדולים ולפעמים מספיקה הוספת כריות חדשות על הספות כדי להעניק לנו תחושה נעימה.

התייחסות לקירות

מצד אחד דיברנו על חשיבות המינימליזם. מצד שני, העיניים שמחפשות אחר גירויים רוצות לסרוק את המרחב ולעצור במקום שמעניין אותן. קירות ריקים ללא צבע, ציור וללא שום פרט יקשו על העיניים להתמקד ויובילו גם כן לעייפות רבה, אי נוחות ואפילו למחלות.

הטיפ: נגיעות קטנות יכולות לעשות הבדל גדול. מומלץ לעמוד מול כל קיר בבית, לבחון אם יש על מה להסתכל או האם העין ממשיכה לחפש אחר מקום מעניין להתרכז בו. אם אין שום נקודת עניין, כדאי להוסיף תמונה גדולה, טפט או אוסף של תמונות קטנות משפחתיות.