מונוויז'ן - טיפול שמאפשר לבני 40 פלוס להוריד את התלות במשקפיים

אם אתם בני 40 ומעלה רוב הסיכויים שאתם מפתחים מצב שנקרא 'פרסביופיה' (זוקן ראייה). זה אמנם תהליך טבעי שמשפיע על כולנו, אבל חלק מהסובלים מפרסביופיה יתקשו לראות בבירור ללא משקפיים, במיוחד מקרוב.

מונוויז'ן, פרסביופיה, זוקן ראייה

ניתוח מונוויז'ן נותן מענה לפרסביופיה ומאפשר שיפור של הראייה והפחתת התלות במשקפיים.

מערכת הראייה שלנו היא פלא המאפשרת לנו לקרוא, לנהוג, לראות את הקרובים לנו וליצור זיכרונות חדשים. למרות שאנחנו מקבלים את הראייה שלנו כמובנת מאליה, כל תמונה שאנחנו רואים דורשת תיאום מושלם בין העין, המח ושרירי הראייה.

החל מסוף שנות ה-30 שלנו, חלק מהמרכיבים שאנחנו צריכים כדי ליצור 'תמונה מושלמת' מתחילים להתעייף. קשה להתעלם מהתהליך הזה, שגורם לכך שכבר מגיל 40 אותיות על גבי מסך המחשב, הפלאפון והעיתון יראו יותר ויותר מטושטשות, למשל.
זו רק דוגמה אחת לתהליך ההזדקנות הטבעי של העין הנקרא 'פרסביופיה'.

למה העין מזדקנת?

כאמור, העין שלנו היא מערכת מורכבת ומדויקת להפליא. אחד המרכיבים החשובים ביותר בה הוא העדשה: מבנה עגלגל וגמיש שעוזר לעין שלנו למקד את התמונה שהיא רואה. ככל שאנחנו מתבגרים הגמישות של העדשה יורדת והיכולת שלה למקד תמונות ממרחקים שונים נפגעת. כתוצאה מהזדקנות והתקשחות העדשה, אנחנו רואים פחות ברור מקרוב ו/או מרחוק, נאלצים לקנות משקפיים ולהמשיך ולשנות בהן את המספר ככל שאנחנו מזדקנים.

מה עושים עם ירידה בראייה בגיל המבוגר?

ביקור אצל רופא עיניים מומחה יוכל לעזור לקבוע אם הירידה בראייה נובעת מפרסביופיה או ממצב אחר. חשוב לציין שיכולות להיות סיבות רבות לירידה בראייה בגיל המבוגר. למרות שפרסביופיה היא סיבה מובילה לכך, הראייה בגיל המבוגר יכולה להיפגע גם ממצבים אחרים כגון גלאוקומה, קטרקט, סוכרת וניוון מקולרי. מצבים אלה דורשים טיפול קפדני ומהיר והם אינם חלק מתהליך ההזדקנות הטבעי של העין.

אם אכן יימצא שפרסביופיה היא הסיבה לקשיי הראייה שלך סביר שיומלץ לך להשתמש במשקפי ראייה, בעדשות מגע או לבצע ניתוח מונוויז'ן.

איך משפרים ירידה בראייה בפרסביופיה?

"נכון להיום, אנחנו לא יודעים להאט או למנוע את תהליך ההזדקנות של העדשה והעין. למרות זאת, יש לנו פתרונות טובים מאוד שיכולים לעזור לך לראות מצוין גם בעשור הרביעי ועד גיל 120." מסביר ד"ר אורן גולן, רופא עיניים בכיר ברשת המרכזים הרפואיים 'עיניים' ובמרכז הרפואי תל אביב ע"ש איכילוב. ד"ר גולן מסביר שמשקפיים הם פתרון קל ומיידי שרבים מסובלי הפרסביופיה משתמשים בו בשלבים הראשונים של התהליך. "אני נתקל בהמון אנשים שלא אוהבים להיות תלויים במשקפיים- קל לשכוח אותם, לאבד אותם וצריך להמשיך להתאים את המספר כל העת- מה שמביא אותם לחפש פתרון אחר".

מונוויז'ן: ניתוח תיקון ראייה בגיל המבוגר

אז מה החלופות לתלות במשקפיים בגיל המבוגר? ד"ר גולן מספר ש"אין לרפואה פתרון מושלם לפרסביופיה, אבל יש לנו פתרון טוב מאוד: ניתוח המונוויז'ן (Monovision) שפותח במיוחד כדי לפצות על הראייה שנפגעת בתהליך ההזדקנות הטבעי של העין. למעשה, מדובר בניתוח דומה לניתוח רגיל להסרת משקפיים. גם ניתוח זה נעשה באמצעות לייזר, אבל יש בו כמה מאפיינים יחודיים: במהלך הניתוח אנחנו מתאימים את יכולת הראייה של אחת העיניים לטווח ראייה רחוק ואת יכולת הראייה של העין השנייה לטווח ראייה קרוב. לאחר הניתוח המוח שלנו יודע לבחור באיזו עין להשתמש בכל מצב"

איך מתבצע ניתוח מונוויז'ן?

"מהלך הניתוח משתנה מאדם לאדם אבל באופן כללי ניתן לומר שהוא סוג של ניתוח להסרת משקפיים בלייזר- שניהם נעשית בטכנולוגיית  INTRALASIK או PRK/LASEK. גם בניתוח מונוויז'ן אנחנו מעצבים את החלק הקדמי של העין - הקרנית, באמצעות לייזר. השינוי במבנה הקרנית מאפשר לקרנית לשבור את קרני האור שנכנסים לעין באופן שמפצה על הזדקנות העדשה. אנחנו עושים את התהליך הקצר הזה פעם אחת בכל עין- כאשר עין אחת אנחנו מתאימים לטווח ראייה קרוב ואת השנייה לרחוק".
ד"ר גולן מציין שניתוח מונוויז'ן הוא קצר, דורש הרדמה מקומית בלבד באמצעות טיפות עיניים ואינו מצריך אשפוז.

אחוזי שביעות רצון גבוהים מהניתוח

יש לציין שהניתוח מוריד את התלות במשקפיים לרוב שעות היום, אולם חלק מהאנשים ירגישו כן בצורך להרכיב משקפיים. בפעולות כגון נהיגה בשעות הלילה, העין המתוקנת לקרוב יכולה לגרום לסנוור מאורות של מכוניות חולפות. הרכבת משקפיים בשעות הנהיגה בלילה תפתור את הבעיה. פעולה נוספת, שיכולה להופיע אצל חלק מהאנשים, היא קריאה ממושכת וגם כאן משקפי קריאה יפתרו את הבעיה.

"דגש מיוחד יינתן למקצוע של המטופל" מספר ד"ר גולן "בעלי רישיונות מסחריים כגון נהגי משאית ומונית שמבלים הרבה זמן בדרכים ובנהיגת לילה צריכים להבין שרוב הסיכוי שיצטרכו להרכיב משקפיים בזמן הנהיגה על פי הקריטריונים של משרד הרישוי. בעלי מקצועות מלאכה שרוב שעות היום עוסקים בראיה לקרוב לדוגמא שענים או תופרים עוברים הדמיה של המונוויז׳ן במהלך בדיקת ההתאמה וכך מתאפשר להם לחוות ולהרגיש אם הניתוח מאפשר להם המשך תפקוד גם בעבודה מעין הדמייה של הראייה לאחר הניתוח. זה חלק מהדברים שאנחנו מדברים עליהם באופן שוטף עם המטופלים לפני ההחלטה על הניתוח"

למרות תופעות הלוואי מרבית המטופלים מדווחים שהם מרוצים מהניתוח. מחקר שבוצע על ידי ד"ר  שמואל לוינגר,  המנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים', מצא שהרוב הגדול של המטופלים שביצעו ניתוח מונוויז'ן היו מרוצים ממנו והשיגו את היעד העיקרי שלו.


בשיתוף המרכז הרפואי "
עיניים"