רוצים להדביר לקראת הקיץ ויש לכם ילדים קטנים בבית? כך תעשו את זה נכון

בואו נודה בזה, אין דבר מטריד יותר עבורנו מאשר לראות ג'וקים, עכבישים או מכרסמים בתוך הבית – רק המחשבה על זה עושה לנו הרגשה מבחילה. מעבר לזה, מזיקים עלולים לגרום לבעיות בריאותיות כמו אסטמה ואלרגיות, ולהרחיב את אוכלוסייתם של חיידקים ושאר מחוללי המחלות. לכן, כאשר אנו רואים מזיקים בבית, הנטייה הראשונית שלנו היא להזמין הדברה עם החומרים הכי חזקים שיש. אבל רגע לפני שאנו מבקשים לרסס ללא רחמים, צריך לקחת נשימה עמוקה ולחשוב שוב.

Qadamz

ילדים קטנים, פעוטות ותינוקות רגישים במיוחד לחומרי ההדברה משום שמערכת החיסון שלהם עדיין מתפתחת, וחייבים להגן על בריאותם.

מה עושים? – בוחרים בפתרון שמשלב בין הדברה יעילה לבין חומרים בטיחותיים, שלא יסכנו את בריאות הילדים. פנינו לשלומי נסימוב , מנכ"ל 'מדביר הצפון' ובעל ניסיון של 30 שנה בתחום ההדברה , כדי לקבל פרטים לגבי הדברה שתחסל את המזיקים מבלי לפגוע בבריאות ילדיכם :

מה הקשר לילדים?

לכאורה אין קשר בין רצוננו להשמיד את המזיקים המגעילים שפולשים למרחב המחייה שלנו לבין בריאותם של ילדינו.

אבל כשחושבים על זה, פעוטות עדיין זוחלים, וחשופים יותר לחומרים שמצויים על גבי הרצפה ובאים במגע עם עורם העדין, וכמובן שהם וגם תינוקות נוטים לשים כל דבר בפה, כידוע.

לא זו בלבד, אלא שילדים נושמים בקצב מהיר יותר ממבוגרים, ועל כן חשופים יותר לחומרים רעילים שחודרים דרך דרכי הנשימה, ופני העור שלהם גדולים ביחס למשקל הגוף – מה שמגביר את השפעתם של רעלים באמצעות המגע.

אם לא די בכך, הרי שאצל ילדים ותינוקות מערכת העצבים עוד נמצאת בהתפתחות מואצת, ולכן גם פגיעה, וכן איברי הכבד והכליות עדיין לא בשלים, מה שאומר שקצב פירוק הרעלים בגופם אטי יותר.

למרבה המזל, ישנן דרכים לווסת את התפשטותם של המזיקים, וקיימות אלטרנטיבות וחומרי הדברה שאינם רעילים לבני אדם, מה שמאפשר להגן על בריאותם של ילדינו.

הצעד הראשון במלחמה במזיקים – מניעה

ככל שנקפיד על התנהלות מונעת במאבק מול המזיקים – נמנע לא רק את התרבותם בביתנו, אלא גם את הצורך להשתמש במינונים גדולים של חומרי הדברה רעילים.

נסימוב מציין, "חשוב להבין שמזיקים, בדיוק כמונו,  זקוקים למים, מזון ומחסה כדי לשרוד.

המסקנה היא פשוטה: אם הם לא ימצאו את זה בבית שלנו, הם ילכו למקום אחר. "

הנה מספר צעדי מניעה פשוטים ויעילים, שהקפדה עליהם יכולה בפני עצמה להפחית את מספר המזיקים בבית:

  • איסוף כל פירורי המזון ושאריותיו: אם היו חסרות לנו עד כה סיבות לשמור על הבית נקי מפירורים ושאריות מזון, עכשיו זה ברור: בית נטול שאריות מיותרות של אוכל יהיה גם פחות אטרקטיבי למזיקים למיניהם.
  • שמירה על רצפה ומשטחים יבשים: שמירת משטח העבודה במטבח, השולחנות, הכיורים והרצפות במצב נקי ויבש לאחר כל ארוחה – יכולה להרחיק חלק משמעותי מהמזיקים, שמחפשים מי שתייה.
  • ניקיון מתחת למכשירים ורהיטים כבדים: אמנם אנחנו לא רואים את שאריות המזון והלכלוך שמצטבר מתחת למקרר, לתנור או לספה, אבל המזיקים יכולים בהחלט להגיע גם לשם.

לכן חייבים לנקות ולפנות כל מקור מזון שעלול להוות מוקד משיכה למזיקים הארורים.

  • אחסון של המזון במכלים אטומים או במקרר בלבד: אם לא רוצים שמגירות המזווה יהפכו למקור משיכה למזיקים הדוחים, מוכרחים לשמור על אטימות כלי האחסנה או להניח את אריזות המזון הפתוחות במקרר.
  • תיקון הדליפות: דליפות מותירות רטיבות שמושכת מקקים, ושאר מזיקים שיכולים לשחות, ולכן אסור להזניח או לדחות את התיקון, אלא לגשת למלאכה מיד.
  • שמירה על סדר והימנעות מעומס יתר בבית: ערמות של עיתונים וקרטונים עלולים לספק למזיקים מקום מחיה והסתתרות ראויים.

אם לא יהיה למקקים ושאר המזיקים היכן להסתתר – הם עשויים לבחור להם במקום אחר.

  • האכלת חיות המחמד בבוקר: לבעלי חיות המחמד שבינינו, חשוב להקפיד על האכלתן בשעות הבוקר, ולהימנע בכל מקרה מהשארת מזון למשך הלילה, שמא יהפוך למוקד עלייה לרגל למקקים, חולדות ושאר מזיקים.
  • איטום סדקים ופתחים חשופים: חשוב לוודא שאין פתחים או סדקים שבהם מזיקים עלולים להיכנס, באזורים שמאחורי כיורים, סביב חלונות או בתוך ארונות.

במידה ומגלים פתח או סדק – יש לאטום אותם באופן מידי, על מנת למנוע מהמזיקים להסתתר בתוכם.

התנהלות נכונה לקראת הדברת הבית

אם יושמו כל טכניקות המניעה, ועדיין רואים מזיקים מסתובבים חופשי, אין מנוס מלבצע הדברה בבית.

הנה מספר דרכים אחראיות בהן נוכל לנקוט, על מנת למזער את הסיכון שילדינו נחשפים אליו כתוצאה מההדברה:

  • ליידע את המדביר: "הילדים סובלים מאלרגיה או מחלה שאובחנו? "נסימוב מוסיף, "מומלץ לספר עליהן למדביר לפני תחילת ההדברה, על מנת למנוע שימוש בחומרים שעלולים לסכן אותם."
  • להכין את הבית: על מנת לאפשר הדברה יעילה יותר, מומלץ לפנות את בגדי הילדים, הצעצועים ושאר חפציהם מהרצפה ומהשטח המיועד להדברה.
  • לקבל מידע אודות התהליך: לפני תחילת ההדברה, מומלץ לברר מול המדביר כמה זמן רצוי להיעדר מהמקום עד שהחומרים יתנדפו, מהם סוגי הכימיקלים בהם נעשה שימוש וכיצד ניתן למזער את השפעתם על ילדינו.
  • לוודא שהמדביר מורשה: " לא נעים מת מזמן – אל תהססו לבקש מהמדביר את רישיונו, על מנת לוודא שמדובר באיש מקצוע מוסמך ואחראי. " מסכם נסימוב.

בשורה התחתונה, כשיש ילדים שלומם ובריאותם חייבות לעמוד בראש סדר העדיפויות.

עם זאת, ברור שגם קיומם של מזיקים לא מהווה מצב רצוי או בריא במיוחד!

לכן, הפתרון הוא שילוב בין הדברה בעלת יעילות מוכחת, לבין כללי הזהירות החיוניים, לרבות התנהלות מונעת ובחירה מושכלת בחומרי הדברה בטיחותיים ברמת רעילות נמוכה, כדי להגן על היקר לנו מכל.