האם אימון כושר בשיטת ems הוא מסוכן? מה אומרות חוות הדעת והביקורות?

מחקרים הוכיחו – פעילות גופנית מאריכה חיים, מפחיתה סיכונים למחלות ומסייעת לשיקום מפציעות מסוכנות. התוצאות מדברות בעד עצמן וחוות הדעת מראות כי אימון בשיטת EMS יכול לסייע בכל אלו

אימון כושר גופני בשיטת ems
אימון כושר גופני בשיטת ems | צילום: EMS CLUB ISRAEL

ככל שהשנים חולפות נראה שאנו עובדים קשה יותר וכמעט ולא נותר לנו זמן להשקיע במה שבאמת חשוב- בעצמנו ובקרובים לנו. כתוצאה מכלל הלחצים שאנו שרויים בהם בחיי היומיום, אנשים רבים חווים כאבים פיזיים ונפשיים כאחד, אשר עלולים להיות מסוכנים. אחת הדרכים היעילות ביותר להפחתה של לחץ ועליה בתחושות שחרור היא פעילות גופנית.  גם אם אתם לא חובבים גדולים של פעילות גופנים ואינכם מגדולי הספורטאים שקמו למדינתנו,  ניתן למצוא דרכים יעילות ומהנות להגיע לתוצאות, אחד מהם הוא אימון כושר בשיטת EMS.

מהו אימון בשיטת EMS?

אימון בשיטת EMS הוא כל דבר מלבד שגרתי ובהחלט נבדל ממתחריו באופי ובתוצאות אשר מספק. במהלך האימון ניתן לשרוף עד 1,000 קלוריות בכ-20 דקות שבועיות בלבד. אימון EMS (Electric Muscle Stimulation) משתמש בגירוי חשמלי של השריר להשגת מטרות גופניות שונות.

האימון פותח תחילה עבור אסטרונאוטים השוהים בחלל כאשר נאס״א (סוכנות החלל האמריקנית) חיפשה דרך לשמור על כושרם הגופני בתנאים המאתגרים של היעדר כוח הכבידה בחלל. בהעדר כוח כבידה האסטרונאוטים עלולים לדלדל את מסת השריר באופן הדרגתי, דבר אשר במשימות מיוחדות בחלל מהווה חלק מכריע בתפקודם.

איך זה עובד?

אימון בשיטת EMS מבוסס על תדר חשמלי נמוך המגרה את השרירים באופן חיצוני ובעוצמת גירוי משתנה המותאמת לצרכיו האישיים וכושרו של המתאמן. כל זאת על מנת לחזק את עוצמת הכיווץ של השרירים שניתנים לגירוי בשני אופנים: סטטי (איזומטרי) בתנוחות שונות ודינאמי לטווח תנועה ספציפי (ROM).

האימון מתבצע יחד עם מאמן אישי צמוד השולט בעוצמת הגירוי ומתאים אותה למטרותיו ויכולותיו של המתאמן. האחרון מאמץ השרירים הרצויים תוך כדי גרייה חיצונית מוגברת עליהם באמצעות זרם חשמלי המועבר ממכשיר ה-EMS לווסט ייעודי אותו לובש המתאמן במהלך האימון. תחת הווסט ישנו ביגוד אישי מותאם אותו לובש המתאמן ובסופו נלקח לביתו.

מה שהופך את האימון לבטוח, במיוחד בתקופת הקורונה, הוא היעדר מגעכ מוחלט בין המאמן למתאמן ומכשיר ה-EMS ושמירה על מרחק אופטימלי ביניהם. לעיתים, נעשה שימוש בעזרים חיצוניים ליצירת גירוי מכאני, כגון משקולות, לצד הפעלת תדר חיצוני לגירוי נוסף, ובכך מועצמת האפקטיביות של האימון.

פעילות גופנית והשפעתה על בריאות הנפש

דיכאון מהווה את אחת הבעיות המרכזיות והנפוצות ביותר בעולם כיום. רק לאחרונה התפרסם כי מספר החולים המקבלים תרופות נוגדי דיכאון זינק משנת 2012 ועד שנת 2016 בכחמישה עשר אחוזים. כאשר אדם נמצא בדיכאון, סביר שיחוש כי אין לו חשק לבצע מטלות, אין לו סיפוק מחיי השגרה ואף רוצה לברוח מתחת לשמיכה ולחכות עד יעבור זעם.

חשוב לדעת כי קיימות דרכים מרובות לשפר משמעותית את התחושות הללו. אחת מהדרכים המוכרות והמומלצות פעילות גופנית. שנים האחרונות מחקרים רבים מדברים על קשר הגומלין המיוחד שקיים בין אימון כושר גופני לתחושות של שמחה, הירגעות והנאה.

פעילות ספורטיבית גורמת להפרשת חומרים שונים בגופנו כגון אנדורפינים וסרטונין במוח. המוליכים העצביים הללו משרים תחושות כמו רוגע ושלווה ותורמים להקלה מידית בעומס הרגשי. כאשר אדם חש דיכאון, לעיתים מאוד קשה לו לקום מהספה ו"להרים את עצמו"; פעילויות ארוכות יכולות להיתפס כמפחידות ולאיים. מה יכול לסייע? להתחיל באימונים קצרים וממוקדים המעלים את הדופק והמרץ ומשפיעים מיד על תחושת החיוניות שלנו. אימון כושר בשיטת EMS אורך כ- 20 דקות ויכול לסייע בשיפור תחושת הגוף ומצב הרוח האישי. אם אין לכם חשק לפגוש הרבה אנשים, אל דאגה - זה רק אתם והמאמן לבד.

אורח חיים ספורטיבי מסייע לדיכאון וכאבים פיזיים בקרב נשים בתקופה שלאחר הלידה

על פי נתוני משרד הבריאות, בין 10 ל- 15 אחוז מהיולדות סובלות מתסמין דיכאון סביב תקופת הלידה, וישנם נשים רבות שחוות דיכאון סביב תקופת הלידה אך לא מגיעות לאבחנה ועל כן לא מטופלות. בנוסף, לאחר הלידה האישה נדרשת בתקופת התאוששות פיזית ונפשית להחזרת כל מערכות הגוף לתפקודם המלא.

מומחים רבים מדברים על חשיבות חיזוק רצפת האגן, המפרקים ורקמות הגוף בתקופה שלאחר הלידה. אימון בשיטת EMS עובד בצורה יסודית והדרגתית על את שרירי הליבה השונים בגוף ובכך להפחתה משמעותית בסוגי מכאובים שונים כגון כאבי גב, ברכיים וכן חיזוק שרירי רצפת אגן אצל נשים.  עבור נשים רבות, חזרה לשגרה לאחר לידה הינה תהליך ארוך ולא פשוט.

לאימון אישי ישנם יתרונות רבים בכל הנוגע לדבר, ביניהם: שימת דגש על הפרטים הקטנים, התחושות האישיות והתמקדות בעקרונות נכונים לתרגול. אימון כושר בשיטת EMS יכול לסייע לשיפור מצב הרוח והתמודדות עם קשיים רגשיים. לכל אורך האימון ישנה ביקורת בונה ("פידבק") מצד המאמן על כל פעולה ובכך ממזער את הסיכונים הקיימים לאחר לידה.

לעיתים מלווה תחושת הערכה עצמית נמוכה לאחר לידה, לאור שינוי פיזי של גוף היולדת, הלחץ ועומס המטלות שאם מתמודדות עמם בפתאומיות. האימון הגופני יכול לתרום לתחושת ההערכה העצמית של היולדת, על ידי שילוב של חיטוב פיזי כתוצאה מהספורט ותחושת הצלחה ומסוגלות באימון עצמו.

ספורט ובריאות גופנית

אמנם חיטוב הוא חלק נכבד מההחלטה להתחיל ולעשות אימוני כושר גופני, אך ההשפעות החשובות באמת של ספורט על הגוף שלנו נצפו דווקא בבריאות הגופנית בהשפעה על מחלות. אימון גופני מוכח כאמצעי נהדר לטיפול במחלות כמו סכרת, יתר לחץ דם, אוסטאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם), כולסטרול, שומנים בדם ומחלות לב. העדר פעילות גופנית זוהה על ידי ארגוני הבריאות העולמים כגורם הסיכון הרביעי המוביל לתמותה גלובלית, כאשר המסוכן ביותר הוא מקרי סרטן השד וסרטן המעי הגס הגלובליים בשיעור של כ -21% -25%  אשר מושפעים מפעילות גופנית נמוכה.

מידה לא מותאמת של אימונים גופניים עלולה לגרום לתגובה הפוכה בגופנו ואף לפגוע בגוף, לכן חשוב לבצע אימוני כושר בדרך מאוזנת ומותאמת אישית למצב שבו נמצא המתאמן. אימון כושר בשיטת EMS מספק את האיזון הדרוש לכל מתאמן, זאת מכיוון שמותאם באופן אישי לכל אחד ואחת ובמהלכו אין לחץ ועומסים מסוכנים על המפרקים ומערכת השלד בהשוואה לאימון משקולות, אלא גירוי חשמלי של השריר בלבד.

לכן, האימון מוגדר כ"עדין" על אף האינטנסיביות אליה יכול להגיע, ומפחית לאפס-פציעות מסוכנות ללא חשש לסובלים מבעיות גב ועוד.

נפצעת? הדרך המהפכנית להשגת תוצאות ושיקום

בין אם אתה ספורטאי שנפצע במהלך אימון, תחרות, או אדם מן השורה שחווה פגיעה מסוכנת, חשוב שתדע כי יש חשיבות מכרעת לשיקום פיזי של האזור לאחר הטראומה. השיקום צריך להיות הדרגתי, מאוזן ומותאם לצרכי המשתקם. בנוסף לחיזוק האזור הפגוע ויצירת תשתית מקצועית לחזרה הדרגתית לתפקוד, במהלך האימון הגופני מופרשים כמויות גבוהות של אנדורפינים אשר מסייעים לגוף בשיכוך טבעי של כאבים ומסייעים להתמודדות עם הפציעה.

רונן, מתאמן קבוע בשיטת EMS  ברשת EMS CLUB, נפצע במהלך התקלות עם מחבלים בשירותו הצבאי והוגדר כקטוע יד. רונן סבל מבעיות רפואיות לאחר פציעתו ולא מצא דרך מאוזנת לטפל בהם, לדבריו "אחרי הפציעה, השרירים התחילו להידלדל ולהיות רפויים, לא הצלחתי למצוא פתרון הולם, מאחר ולא יכולתי להרים את המשקל שיפתח את השריר בצורה נכונה". בתחילה, כאשר רונן החל לחפש פתרון, שמע ביקורות שונות על אימון מיוחד בשיטת EMS, אשר עושה שימוש בגירוי חשמלי של השריר. הוא החליט לנסות, מכיוון שאין באימון שימוש במשקולות, וניתן לראות תוצאות מבלי להעמיס על המפרקים. כיום, לאחר מספר חודשי אימון, רונן רואה תוצאות נפלאות בפציעתו ומדווח כי מרגיש נפלא.