יורם קראוס - על העקרונות המשותפים בין טיפוס הרים לעולם העסקים

יורם קראוס מטפס על הרים מסביב לעולם מעל ל-20 שנה ומוצא עקרונות וערכים משותפים בין טיפוס ההרים, לבין ניהול פרויקטים וייזום חברות הזנק. קראוס, מייסד ומנכ"ל חברת SMS ניהול פרויקטים נחשב לאחד מאנשי המקצוע המבוקשים בעולם ניהול הפרויקטים ומקפיד לשלב בחברה אותה הוא מנהל, ערכים ועקרונות אותם למד ככובש פסגות הרים

מנהלים רבים, בייחוד אלו שמנהלים חברות גדולות ומובילות בתחומן, ידעו לספר על ההצלחה שלהם בשפה מטאפורית, אולם עבור יורם קראוס, מטפס הרים ומנכ"ל חברת SMS העוסקת בתחום ניהול פרויקטים ופיקוח הנדסי, המטאפורה היא מציאות יומיומית: כשם שהוא כובש פסגות מקצועיות בדמות פרויקטים הנדסיים מורכבים בארץ ובחו"ל, כך הוא גם כובש פסגות הרים של ממש, וכל קילומטר שהושג בקושי פיזי רב מתורגם אוטומטית לתובנה מושכלת על עולם העסקים. כינסנו לשיחה את יורם קראוס, כדי שיוכל לשתף אותנו במעט מן התובנות המפתיעות והמעניינות אותן אסף קראוס במהלך שנים של טיפוס הרים ובניית פרויקטים הנדסיים מורכבים.

תכנון מוקדם – המפתח להצלחה
"טיפוס הרים הוא תהליך מרתק בעיני. אתגר עצום שמאפשר ללמוד על עצמך, על הטבע, על אנשים ועל העולם. כמו במרבית האתגרים והתהליכים שאנחנו עוברים בחיים, אחד מחוקי היסוד הקריטיים בדרך להצלחה הוא יכולת התכנון. בדיוק באותו האופן בו יש לתכנן את הטיפוס על ההר באופן מעמיק ומיטבי, לתכנן את המסלול, הפתרונות האפשריים לקשיים שיצוצו בדרך, צירי הטיפוס השונים וכמובן הציוד, כך גם בתחום ניהול הפרויקטים ובפרט, בתחום הבניה, תהליך התכנון הוא אחד מהשלבים הקריטיים ביותר שיביאו את הפרוייקט להיות מוכן בזמן ובמסגרת התקציב המתוכננת. את העיקרון הזה הבנתי עוד בתקופת הניווטים בשירות הצבאי, כקצין ביחידות מבצעיות. בהמשך, תחום טיפוס ההרים רק חידד את התובנה הזו יותר, שכן בגובה 4,000 מטר ויותר, כל מכשול או מרכיב בלתי מתוכנן הופך למשמעותי הרבה יותר בתנאים הקיצוניים שעל ההר. האוויר דליל בחמצן, הטמפרטורה הרבה מתחת לאפס והעומס הפיזי והמנטאלי מגיעים לשיא. אם לא תכננת נכון את הטיפוס, לא תגיע להר ואף תעמיד את עצמך בסכנת חיים ממשית. ושוב, כך גם בתחום ניהול הפרויקטים, אם לא השקעת זמן ומשאבים בתהליך התכנון, לא תעמוד בתקציב שקבעת לעצמך ולא תגיע לפסגה".

"הדבר נכון גם לעולם ההייטק, כיזם ומייסד חברות הזנק, למדתי לאורך השנים את החשיבות המכרעת בתחום המחקר. חשוב מאוד להשקיע זמן רב, לעיתים חודשים ארוכים בתהליך המורכב של המחקר והתכנון המקדים לפיתוח, ולהשקיע משאבים רבים בהקמה ותפעול נכון של יחידת המחקר באירגון, כי ההצלחה טמונה ביכולת להכיר לעומק את סביבת המוצר, התנהגות הצרכנים ומקומו של המוצר הסופי באקו-סיסטם אליו הוא משתלב, במטרה להוביל".

יורם קראוס מטפס אל פסגות הרים מעל ל-20 שנה וכבש בין השאר את הפסגות הגבוהות ביותר באירופה, באפריקה ובפסיפיק. בשנים הקרובות מתכנן קראוס לטפס אל פסגת האוורסט ולהשלים את "מסלול שבע הפסגות", הכולל את הפסגות הגבוהות ביותר בשבע יבשות שונות מסביב לעולם.
קראוס מקפיד להטמיע בחייו המקצועיים ערכים ועקרונות אותם למד במהלך מסעות הטיפוס השונים שעבר והעמידו אותו באתגרים פיזיים ומנטאליים קיצוניים.

יכולת הסגלות ויצרתיות

במהלך טיפוס על הר, אתה מציב את עצמך מול אתגר דינמי ביותר הנתון לשינויים בלתי צפויים. ההר חי, הוא אינו דומם, בכל פעם ציר הטיפוס שונה, תנאי השלג, הקרחונים, מזג האוויר והראות, כל אלו מייצרים חווית טיפוס שמשתנה כל פעם אל מול עיני המטפס. טיפסתי לאורך השנים מספר פעמים על אותו ההר ופגשתי הר שונה לגמרי, זה מדהים. השינויים האלו עלולים להיות מסוכנים ביותר ולכן בכל טיפוס אתה מוצא את עצמך מבצע אדפטציות, משנה את ציר הטיפוס ובכל פעם אתה מתמודד עם תהליכים משתנים ואתה חייב להיות יצירתי ומסתגל ולהצליח להתאים את עצמך לתנאי הטיפוס ולמכשולים שמציבים לך אתגר חדש כמעט בכל רגע. אם לא תהיה יצירתי ולא תפגין יכולת הסתגלות למצבים חדשים – לא תגיע לפסגה. כך הדבר גם בניהול פרויקטים הנדסיים. גם לאחר תכנון מקיף ומעמיק, ישנם תנאים שתמיד עשויים להשתנות, הבלתי צפוי כמעט תמיד קורה, וכמי שאחראי על מסירת הפרויקט ללקוח בזמן במסגרת הזמנים והתקציב שנקבעו, אני חייב לדעת להסתגל למצבים חדשים ולהביא פתרונות יצירתיים לשביעות רצונו המלאה של הלקוח.

צילום: יורם קראוס

מנהל טוב אוסף סביבו צוות טוב
במהלך השיחה מקפיד יורם קראוס להזכיר מספר פעמים את החשיבות העליונה של בחירת צוות, ניהול צוות ועבודת צוות, כעקרונות חשובים וקריטיים לעמידה באתגרים, אם בטיפוס על הר ואם בבניית פרויקט מורכב. "לאורך השנים של טיפוס הרים למדתי שאחד הדברים החשובים ביותר להגעה לפסגה הוא הצוות שאיתך והיכולת שלך לסמוך על הצוות שלך ובחזרה. למעלה על ההר אתה מבין שהחיים שלך תלויים בשותפים שלך לטיפוס וחייהם תלויים בכך. במקטעים רבים במהלך הטיפוס אנחנו גם קשורים זה לזה פיזית על מנת לאבטח את עצמנו, ואם מישהו נופל לנקיק או תהום, הוא עלול להפיל גם את שותפו לטיפוס. לכן חייבת להיות אנרגיה חיובית, אמון מלא וערבות הדדית במשלחת הטיפוס וכך גם בעולם העסקי. כמנהל חברה, אני שמח שיש לי את היכולת לאסוף אנשים מעולים סביבי, ליצור בנינו כימיה טובה ולעבוד בסינרגיה כיחידה אחת, שמשפרת כל הזמן את היכולות של כל החברים בה."

עליות ומורדות בדרך לפסגה
"אנשים נוטים לחשוב על טיפוס הרים בתור תהליך לינארי, קו ישר ופחות או יותר רציף כלפי מעלה, אולם המציאות מאוד רחוקה מכך, הטיפוס לפסגה בהרים רבים מסביב לעולם, כולל בתוכו מסלול של עלייה וירידה ושוב עלייה. אתה מטפס ואז חוזר למטה על מנת להעביר ציוד, אתה מטפס שוב למעלה וחוזר שוב על מנת לסייע לשאר חברי המשלחת לעלות ולאבטח אותם ולעיתים מטפסים וחוזרים למטה כאשר מתפתחת סערה בסמוך לפסגה וצריך לרדת מעט, לעשות לילה ולטפס למחרת. במקרים שונים כאשר מזג האוויר לא מאפשר או בגלל פציעה או מחלה של אחד מחברי המשלחת, צריך אפילו לוותר על הפסגה לחלוטין, אבל מה שחשוב הוא לחזור פעם נוספת ולכבוש את הפסגה, גם אם מדובר בשנה מאוחר יותר".

"יש כאן עקרון שמאוד דומה לעולם העסקי" מסביר קראוס, "כשאתה מקים פרויקט הנדסי מורכב כגון משרדי ענק או דאטה סנטר, וגם בעולם חברות ההזנק, בכל התהליכים האלו יש קשיים, יש ירידות ומכשולים ומה שחשוב הוא להתסכל על הדברים במבט על, לאמוד את הירידה, לאסוף את עצמך ואת הצוות שלך ולחזור לדרך למעלה. וזה מה שמביא אותי לעקרון הבא – נחישות והתמדה".

צילום: יורם קראוס

נחישות והתמדה

"על מנת להגיע לפסגה, הן בעולם טיפוס ההרים והן בחיים המקצועיים, אתה חייב להיות מחוייב לתהליך, להיות נחוש ולהתמיד בנסיון לעמוד ביעדים שהצבת לעצמך, גם אם ידרשו מספר ניסיונות. זה מה שהופך מנהל, למנהל מוצלח, וזה מה שהופך מטפס הרים לכזה שמצליח לגעת בפסגה. נחישות והתמדה הם כלים שאתה רוכש במהלך חייך, החינוך שקיבלת, והחוויות שצברת, כל אלו בונים אותך כאדם, כמנהל וכמטפס ולא משנה כמה תהיה חזק מבחינה פיזית, ללא נחישות והתמדה לעולם לא תגיע לפסגה".

יורם קראוס, המייסד והמנכ"ל של חברת SMS ניהול פרויקטים נחשב לאחד מאנשי המקצוע המבוקשים בתחום הייזום, הפיקוח ובניית פרויקטים הנדסיים מורכבים. חברת SMS בנתה בין השאר את המשרדים של חברות כגון גוגל, מלאנוקס, הוט, בזק ועוד, כאשר קראוס מקפיד להטמיע בחברה ובמתודולוגיית העבודה, ערכים ועקרונות אשר למד בסביבה המאתגרת של ההרים האימנתניים עליהם טיפס.

בקרה עצמית ושיפור תהליכים מתמיד

"בחברת SMS ניהול פרויקטים, אנחנו מקפידים על ניהול תהליכי בקרה לאורך כל שלבי ניהול הפרויקט. בכל שלב אנחנו מסתכלים על התכנון המקורי, על השלב הנוכחי, על התקציב ומסגרת הזמנים ואנחנו מפעילים תהליכי שיפור מתמיד כלפי כל מרכיב בתהליך. הלקוח משקיע כסף רב בפרויקט, לעיתים מיליוני דולרים ואנחנו מחוייבים לתהליך יעיל ככל הניתן, מהיר וכמובן זול, וניתן להשיג זאת רק על ידי תהליכי בקרה עמוקים, מובנים ועקביים לאורך כל התהליך. כך גם בטיפוס הרים, אתה חייב לבחון את עצמך בכל שלבי הטיפוס, האם אתה בציר הטיפוס הנכון, האם נשאר לך מספיק מזון, מהם תנאי מזג האוויר הצפויים וכיצד אני מתכוון להגיע לפסגה מהמיקום הנוכחי על הציר. גם בטיפוס הרים, תהליכי הבקרה הם אלו שיביאו אותך אל הפסגה".

התמודדות עם מוות מבחירה וערך החיים

במהלך טיפוס ההרים לאורך השנים, מצא את עצמו יורם קראוס בסכנת מוות לא מעט פעמים. הסטטיסטיקה מספרת שאחד מכל חמישה מטפסי הרים מוצא את מותו על ההר, אך אין הדבר מרתיע את קראוס מלכבוש פסגות נוספות, ובשנתיים הקרובות הוא מתכוון לטפס על הרים באנטארקטיקה ואף על האוורסט. "אתה לא מטפס על הר כדי למות" אומר קראוס, "טיפוס הרים הוא התמודדות עם מוות מבחירה. אתה מכניס את עצמך לתהליך מאתגר, קיצוני ומסוכן, אבל הקרבה הזו לסכנת המוות דווקא מחדדת עבורך את ערך החיים. מספר פעמים מצאתי את עצמי בסכנת מוות במסגרת הטיפוס, אם בנפילה אל תהום שנעצרה ברגע האחרון ואם כאשר התרחשה מפולת סלעים עזה לידי ופספסה אותי במטרים ספורים. כאשר אתה נמצא בסכנת מוות אתה מבין את ערך החיים. טיפוס הרים הוא מקצוע מסוכן ביותר אך אני משתמש בו על מנת ללמוד בכל פעם מחדש על חשיבות החיים, על התשוקה לחיות ועל הערך העליון של חיי בנייה, יצירה ועשייה".
לקריאה נוספת:
המדריך למטפסי הרים מתחילים - מאת יורם קראוס