שתלים הורמונליים – טיפול בטוח לתופעות גיל המעבר לגברים ולנשים

למרות פרסומים במדיה, לא כולם יודעים שקיים טיפול לתופעות גיל המעבר המשפר את איכות חיינו לאין ערוך. מדובר בשתלים הורמונליים זעירים המוחדרים לגוף ומשחררים חומרים בהתאם למאפייניו של המטופל. הטיפול בא למנוע את תופעות הלוואי והסיכונים המתלווים אליהם. שאלות ותשובות עם ד"ר לי סו יון/ בשיתוף "שאל את הרופא".

שתלים הורמונליים - ד"ר לי סו יון

מהו הרקע לטיפול בתופעות גיל המעבר?

ד"ר לי יון: עד תחילת המאה שעברה תוחלת החיים הייתה סביב גיל ה- 60 ונשים לא היו מודעות במיוחד לתופעות גיל המעבר. בהמשך, עם הארכת תוחלת החיים ושינויים חברתיים, הטיפול עבר לרופא המשפחה בקופת החולים, וכאשר קופות החולים לא עמדו בפרץ התלונות, הרופאים סיפקו תחליפי הורמונים כימיים. הבעיה היא שעם השנים הצטברו עדויות שגלולות אסטרוגן לא רק שאינן יעילות, אלא גם מעלות את הסיכון לחלות בסרטן השד ומגבירות סיכון להתקפי לב ושבץ. הפרוגסטרון, במקרה הטוב, לא גרם נזק.

מה הן התופעות שנגרמות אצל נשים עקב חוסר איזון הורמונאלי, בעיקר בגיל המעבר?

התופעות הן מחזור לא קבוע ומשתנה עד להפסקה מוחלטת, ההזדקנות מהירה, יובש בנרתיק, אובדן חשק מיני ו/או כאבים בזמן קיום יחסי מין, דלקות בווגינה ודרכי השתן, עליה במשקל וצלוליט, נשירת שיער ושיניים (בריחת סידן), אוסטאופורוזיס, עייפות, מצבי רוח משתנים, גלי חום, טכיקרדיה ופילפציות, אובדן יציבות, כאבי פרקים ושרירים (פיברומיאלגיה), נדודי שינה, חוסר ריכוז, מחלות דמנטיות ומנטליות, אלצהיימר ועוד.

Shutterstock

האם גם גברים סובלים מחוסר איזון הורמונלי ומה הם התופעות והסיכונים?

הגברים אינם חסינים ומגיל 35 מתחילה ירידה בהורמונים לרבות בהורמון הגברי טסטוסטרון. התופעות כמעט זהות לתופעות מנופאוזה של הנשים, כאשר אצל גברים בשלב אנדרופאוזה (גיל המעבר של הגברים) מופיעים עייפות, נדודי שינה, דאגות ומחשבות שליליות, מצבי רוח ורגשות משתנים, ירידה בחשק וביכולת התפקוד המיני, צבירת שומן מותני וירידה במסת שריר. הסיכונים הם, תסמונת מטבולית, עליה בלחץ הדם, שבץ ומחלות לב, עליה בכולסטרול, סוכרת, חשיפה ללחצים נפשיים ובעקבות זאת חולשה במערכת החיסון, ירידה מנטלית ועוד.

מה הם הטיפולים הרגילים שניתנים כיום ומה החסרונות שלהם?

כיום ניתן מרשם בקופות החולים של כדורים, זריקות ומדבקות שניתנות לרכישה באופן פרטי. המוצרים עשויים חומרים סינטטיים ומנסים לחקות את ההורמון הטבעי עם כל תופעות הלוואי המתלוות אליהם.

לעומת זאת, מהו השתל ההורמונלי וכיצד הוא פועל?

גודל השתל הוא כגרגיר אורז. זוהי בעצם קפסולה המכילה הורמון טסטוסטרון וחומרים טבעיים נוספים, למשל מיצוי של צמח בטטה בר Wild yam הזהה להורמון האנושי וזכה לכינוי Bio identical. החומר מתפרק למחזור הדם על פי קצב החיים של המטופל, כלומר אדם נמרץ ופעיל פיזית יפעיל שחרור מוגבר של החומר ויקבל את המינון הדרוש.

Shutterstock

האם מדובר בטיפול חדש ולא מוכר או שיש איתו ניסיון?

הטיפול בשתל ההורמונלי ידוע מזה זמן רב בארה''ב, ובארץ היה שמור לנכבדים בחברה. יש לציין כי רבים ממטופלי הם רופאים, אנשי מקצוע, עצמאיים ובעלי מודעות רפואית להשלכות של מחסור בטסטוסטרון.

האם כולם מתאימים לשתל? כיצד מוודאים התאמה?

השתל מתאים לאישה ולגבר במינונים שונים. הייעוץ ניתן בחינם והמטופלים עונים על שאלון כללי. לאחר מכן מקבלים דף לביצוע בדיקות דם הורמונלי להתאמת המינון.

האם קיימות תופעות לוואי לאחר השתל?

השתל בא לשפר את איכות החיים והוא עשוי מחומרים טבעיים ללא תופעות לוואי. ההחדרה נעשית בהרדמה מקומית ומייד לאחר מכן ניתן לחזור לעבודה.

האם יש חשיבות לניסיון ולהסמכה של הרופא המטפל?

למרות שהפרוצדורה היא פשוטה יחסית, יש חשיבות לניסיון הרופא ולקביעת המינון הנכון. מאחר שאני מטפלת כרופאה גם בתחום האסתטיקה עברתי פעמיים הדרכה והוסמכתי על ידי החברה המייבאת את השתלים.

ד"ר לי יון היא רופאת נשים ומומחית לדיקור סיני המחזיקה בניסיון עשיר ברפואת נשים, בדיקור ובמיילדות. בקליניקה הפרטית ברמת גן מעניקה ד"ר לי מענה למגוון בעיות בריאות תוך שילוב גישות אלטרנטיביות עם ידע קונבנציונלי, לרבות טיפולים בתופעות של גיל המעבר בגברים ונשים.

עוד עדכונים ומידע על הנושא ניתן לקבל באתר: http://dryun.co.il/