עו"ד אסתר שלום - זכויות הילד

זוגות נשואים אשר בוחרים להביא ילדים לעולם, צריכים בראש ובראשונה לדאוג לכל צרכיהם של הילדים – בין אם צרכים פיזיים כמו מזון, קורת גג ולבוש, ובין אם צרכים רגשיים כמו הענקת ביטחון, הגנה ואהבה להם הילד זקוק. כאשר בני הזוג בוחרים להתגרש, זכויות הילד מקבלות משנה תוקף, עקב המצב הרגיש והעדין בו הם נמצאים. כיצד ניתן לצלוח את הסכמי הגירושין בצורה הטובה ביותר?

אמנת זכויות הילד
אמנת זכויות הילד היא אמנה בינלאומית שהתקבלה על ידי האו"ם, ונכנסה לתוקף בשנת 1990. בישראל האמנה נכנסה לתוקף בשנת 1991, ולכן כל הכתוב באמנה בנושא זכויות הילד – מחייב גם במדינת ישראל.
באמנה מפורטות זכויות הילד הבסיסיות, וכן חובות שהמדינה חבה כלפי ילדים. בין הזכויות הבסיסיות ביותר הן זכות להגנה מפני נזקים שונים, זכות לחינוך ולטיפול רפואי, זכויות הילד להביע את דעתו, זכות לקבל יחס שווה ללא כל הפליה, וכן הזכות שבכל החלטה ופעולה שנוגעת לילדים – טובת הילד תהיה השיקול הראשון שיילקח בחשבון.

זכויות הילד במהלך תהליך גירושין של ההורים
במהלך שנות הנישואין של בני הזוג, במרבית המקרים הילד מקבל את מלוא זכויותיו ואת אהבת הוריו (פרט למקרי התעללות והזנחה שלצערנו מתרחשים בצורות שונות, אך אלו הם מיעוט המקרים). הבעיה לרוב נוצרת כאשר בני הזוג מחליטים להתגרש, וצריכים לקחת בחשבון בראש ובראשונה את טובת וזכויות הילד.
הליך גירושים פותחים פתח לוויכוחים ומחלוקות בין שני בני הזוג, בצורה שעשויה לפגוע בילדים שלהם – במיוחד כאשר מדובר על ילדים גדולים יותר, שמבינים שלעיתים קרובות הויכוח סב סביבם. ילדים שעדים להליך גירושין קשה עשויים לחוש תחושות של אי ביטחון ואי יציבות, ויש לקחת זאת בחשבון כאשר בני הזוג נמצאים במהלך ההליך – ולדאוג שהילדים יהיו כמה שפחות מעורבים וחשופים למתחים ולחיכוכים.

הסדרי משמורת
נושא המשמורת הוא אחד הנושאים שגורמים להכי הרבה מחלוקות בין בני זוג בהליך גירושין, ובין הנושאים בעלי ההשפעה הרבה ביותר על זכויות הילד והמשך מהלך חייו. קיימים שני סוגים של הסדרי משמורת – משמורת מלאה ומשמורת משותפת.

משמורת מלאה
הסדר בו אחד מבני הזוג הופך להיות ההורה הדומיננטי, אשר אצלו הילדים גרים ומעבירים את מרבית זמנם.
בהקשר זה עולה גם הנושא של חזקת הגיל הרך – זוהי הלכה משפטית, לפיה כאשר להורים המתגרשים יש ילדים מתחת לגיל 6, הם יועברו בצורה אוטומטית לחזקת האם, מתוך ההנחה המובנית (והמעט מיושנת, יש לציין) שהיא זו שמהווה את הגורם הדומיננטי בגידול הילדים.
על הלכה זו האב יכול להתנות, ולהוכיח לערכאות המשפטיות שהאם לא כשירה פיזית או נפשית לטפל בילדים. דרך נוספת להתנות על ההלכה היא ליצור הסכם של משמורת משותפת.
ההמלצה עבור אבות שמעוניינים להשיג על חזקת הגיל הרך היא לעשות זאת באמצעות עורך דין לענייני משפחה. עו"ד אסתר שלום מתמחה בכל הקשור לדיני משפחה והליכי גירושין, ותוכל לעזור לך להשיג משמורת משותפת על ילדיך, גם אם הם מתחת לגיל 6. כאשר שני ההורים מעוניינים ומסוגלים לגדל במשותף את הילדים, אין כל סיבה "להיכנע" לחזקת הגיל הרך ולגרום עוול לאב ולילדים.

משמורת משותפת
משמורת משותפת היא הסדר שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, אשר בו בני הזוג הגרושים מחליטים על חלוקה זהה בין שניהם בנוגע לטיפול בילדים. שני בני הזוג מחליטים במשותף החלטות הנוגעות לילדים ולעתידם, ולאף אחד מהם אין עדיפות על השני.
הסדר זה מנסה לענות על חלק מהחסרונות של הסדר המשמורת המלאה – הוא לא נותן עדיפות מובנית לאחד הצדדים (כאשר לרוב מדובר באם), ולא מדיר את הצד השני מהטיפול בילדים. עם זאת, יש שיטענו שהחיסרון בהסדר זה הוא אי יציבות לילדים עצמם, שמוצאים את עצמם מחלקים את זמנם בין שני בתים שונים.

איזון בין היתרונות והחסרונות של כל אחד מן ההסכמים
בכל הקשור להסכמי משמורת, אף אחד מההסכמים אינו מושלם. תמיד יהיו יתרונות וחסרונות להסכם, אך החוכמה היא לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים ולאזן ביניהם – כאשר טובת הילד וזכויות הילד עומדות בראש סדר העדיפויות.
כאמור, הסכם משמורת משותפת הוא הוגן ושוויוני יותר, אך עלול לגרום לאי יציבות בחייו של הילד. לעומת זאת, הסכם משמורת מלאה מעדיף הורה אחד על פני השני, ואינו שוויוני כלל, אך הוא עשוי לתת קרקע יציבה יותר לילד (שגדל בבית אחד בלבד). עם זאת, במצב זה עלול להיווצר גם חסך של הילד באחד ההורים שלו, והרגשה שההורה השני לא מעורב בחייו כלל.
את האיזון בין השיקולים תוכלו לערוך בסיוע של עו"ד אסתר שלום, העוסקת בדיני משפחה והליכי גירושין. עורכת הדין תעזור לכם לאזן בין השיקולים השונים, בהתאם לטיב היחסים ביניכם, בהתאם לרצונות והיכולות שלכם – על מנת ליצור איזון שיהיה הטוב ביותר עבור ילדיכם ועבורכם.

איזה הסכם מבין השניים הוא הטוב ביותר עבורכם?
את ההחלטה באשר ההסכם שאותו תקבלו על עצמכם תצטרכו לבצע תוך מחשבה רבה ושקילה של כל השיקולים העומדים על הפרק. בימינו, כל עוד המצב בין בני הזוג הגרושים הוא מצב של כבוד הדדי ושל רצון ויכולת מצד שני הצדדים לגדל את הילדים בצורה שווה, הנטייה היא לערוך הסכם משמורת משותפת – שמעניק יחס שווה והוגן לשני הצדדים.
על מנת לערוך את ההסכם הטוב ביותר עבורכם, שלא יקפח אף אחד מן הצדדים, תוכלו להיעזר בעו"ד אסתר שלום – אשר מומחית בדיני משפחה והליך גירושין, וליוותה אין ספור זוגות שהיו בדיוק במצבכם.
היעזרות בגורם מקצועי תסייע לכם לדעת כיצד לנסח את ההסכם, להחליט מהו ההסדר שיתאים לכם לנוכח המאפיינים הספציפיים של בני הזוג, והדבר החשוב ביותר – להתאים את ההסכם לזכויות הילדים ולטובתם.

הליך גישור – כאשר ההורים לא מצליחים להגיע לעמק השווה
במקרים רבים בני הזוג לא מסכימים על הסדר המשמורת, ונאלצים לקבוע אותו בהליך משפטי. הליך שכזה הוא בעל עלויות רבות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה נפשית, ולרוב דורש זמן ממושך והתעסקות מרובה.
מומלץ להימנע ככל האפשר מלהגיע לדיונים בערכאות המשפטיות. תוכלו לפנות להליך אלטרנטיבי של גישור, שיוכל לפתור את כל המחלוקות בין שני הצדדים (או לכל הפחות את רובן) גם מבלי להגיע להליכים משפטיים.
את הגישור תוכלו לערוך באמצעות עו"ד אסתר שלום, שמעבר למומחיותה בנושאי דיני משפחה והליכי גירושין, משמשת גם כמגשרת מוסמכת. עורכת הדין מאמינה שאין בעיה שאי אפשר לגשר עליה, וכך היא ניגשת לפתור כל סכסוך וכל מחלוקת שנוצרת בין בני זוג גרושים.

כאשר תהיו בהליך הגישור, ייתכן ותהיו מופתעים לגלות שהפערים ביניכם אינם כה גדולים, כפי שאולי חשבתם בהתחלה. כל מה שצריך זו גישה מפויסת מצדכם, נכונות לעבור הליך שרואה לנגד עיניו את טובתכם ואת טובת ילדיכם, ומגשרת מקצועית שתוכל להוביל אתכם כל הדרך אל הסכם הפשרה המיוחל.
באמצעות הליך הגישור תוכלו להבטיח שזכויותיכם כהורים נשמרות, שזכויות הילד נשמרות, ושהמשפחה תמשיך לתפקד בדרכי שלום וכבוד הדדי – גם אם בני הזוג פרודים ולא גרים אחד עם השני.

עו״ד אסתר שלום
דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204
טלפון: 052-970-6731
ester-law.co.il