קידום אתרים בגוגל המבוססים על מערכת וורדפרס

מערכת וורדפרס נחשבת למערכת בניית האתרים המתקדמת ביותר כיום והיא מאפשרת גם למי שמעולם לא ניהל אתר להחליט כיצד הוא ייראה מבחינה חיצונית ואיך תיראה מערכת התפריטים, להוסיף עמודי תוכן ללא הגבלה ולערוך את הקיימים, כל זאת כמעט בלי שורת HTML אחת... (ברוב המקרים). כתבה פרסומית.

קידום אתרים ומערכת וורדפרס

בעוד ההתקנה הבסיסית של וורדפרס מאפשרת לנהל בעיקר אתרי תוכן קטנים או אתרים תדמיתיים, מה שהופך את וורדפרס למערכת יוצאת דופן באמת היא האפשרות להשתמש בתוספים שונים לאינספור צרכים, לדוגמה :

  • הוספת גלריה נגללת של עדכונים אחרונים
  • בניית עמודים דרך ממשק "גרור ושחרר" המזכיר את זה של Wix
  • בנייה של חנות וירטואלית בחינם או בעלות נמוכה מאוד
  • תוספי אבטחה וגיבוי
  • תוספים לשליחת טפסים

ועוד ועוד...

יתרון נוסף של וורדפרס נעוץ בכך שהיא תומכת באופן מלא בעברית, ובניגוד למערכות תוכן אחרות שכבר מזמן ננטשו כמו ג'ומלה או דרופל, קיים הבדל של כמה ימים בודדים בין שחרור גרסה אנגלית חדשה לבין שחרור הגרסה העברית, מה שמבטיח תאימות עם כל התוספים האחרונים ואבטחה הרבה יותר טובה.

אז איך וורדפרס מבחינת קידום?

ההתאמה הבסיסית של וורדפרס עבור קידום אתרים היא טובה, אך לא מושלמת. אפשר לשלוט בעיקר בתגי המטה של הכותרת והתיאור של כל דף וליצור תבניות בסיסיות לכותרות עבור פוסטים, תגיות או קטגוריות. לדוגמה, אם כתבתם פוסט שנקרא "כל מה שרציתם לדעת על פינצ'רים" ושם האתר הוא "אתר החיות הגדול במדינה", הכותרת האוטומטית שוורדפרס תיתן לעמוד היא משהו בסגנון "כל מה שרציתם לדעת על פינצ'רים – אתר החיות הגדול במדינה".

זה כמובן נחמד, אבל כל מי שאי פעם נגע קצת בקידום אתרים, יודע שיש המון דברים מסביב שחשוב שתהיה לנו שליטה עליהם כמו למשל זיהוי של תוכן כפול, חסימת עמודים  או מתן כותרות לסוגי פוסטים ספציפיים באתרים בהם מוגדרים כמה Post_Type. למרבה המזל, בשביל לקדם אתר וורדפרס, אין צורך בעשרות תוספים שונים, אלא יש בערך 5-6 חשובים ששילוב ביניהם ייתן לכם כמעט את כל מה שאתם צריכים ברמת האתר עצמו (ה-off page). כך אתם יכולים לשמור על האתר שלכם יחסית ממוקד ומהיר.

התוספים הטובים ביותר לקידום אתרים

התקנה של תוספים אחרים עבור קידום אתרי וורדפרס היא סופר פשוטה, כל מה שעליכם לעשות זה להקיש את שם התוסף בחיפוש שנפתח לאחר לחיצה על תפריט תוספים -> תוסף חדש -> התקן.

Yoast ו- All in One SEO

מדובר כאן בשני תוספים שמרחיבים את יכולות ה-SEO של וורדפרס עד לקצה ומציעים כמעט את כל מה שתוכלו לחשוב עליו :

  • טיפול נוח יותר בתגיות המטה
  • הוספת תגיות מיוחדות כמו למשל nofollow או noindex ושליטה בקובץ txt
  • ניתוח התוכן של כל פוסט או עמוד על פי רשימה של מילות מפתח שמגדירים בזמן הכתיבה (בלעדי לyoast-)
  • בניית מפת אתר מסוג XML
  • קביעת התצוגה המקדימה ברשתות חברתיות בדגש על פייסבוק
  • טיפול בתוכן כפול באמצעות תגי קנוניקל
  • שליטה ב"פירורי לחם" – הגולש יכול לראות כבר בגוגל לאיזה אזור באתר הוא נכנס

בסך הכול, שני התוספים דומים למדי, אך קימת העדפה ברורה ל-Yoast עם יותר מחמש מיליון התקנות, כ-3 מיליון יותר מאשר ל-All in One SEO. כמו כן, לשניהם קיימת גרסת פרימיום, אך הגרסה החופשית עונה על רוב הדרישות של המקדם הממוצע.

Broken Link Checker

אחד מכאבי הראש הגדולים ביותר של המקדם המודרני הוא בדיקה של תקינות הקישורים באתר. קישורים שבורים או כאלו שמפנים לעמוד לא קיים באמצעות הפנייה מסוג 301 לא רק הופכים את האתר לפחות נוח, אלא עשויים גם לפגוע בדירוגים מכיוון שהם פוגעים ביכולת של גוגל להבין את המבנה הפנימי של האתר. לא מעט מקדמים משתמשים בתוכנה בשם Screaming Frog העובדת על המחשב המקומי  על מנת למצוא קישורים שבורים, אבל היא עולה לא מעט.

התוסף Broken Link Checker אמנם לא יעיל כמוה, אך הוא מתאים בהחלט למי שהאתר שלו לא יותר מדי גדול לאחר הסריקה, יש אפשרות להסיר את הקישור עצמו בלי לפגוע בטקסט או לחסום את מנועי החיפוש מלעקוב אחריו.

תוספי Cache ו-CDN להאצת מהירות האתר

שימוש ב-Cache (זיכרון מטמון) מאפשר לשמור חלקים סטטיים באתר לשימוש מהיר יותר, לרוב במחשב של הגולש או על תיקיה נפרדת בשרת. תוסף כגון W3 Total Cache מעביר לא רק דפי HTML למטמון, אלא גם סקריפטים, קבצי עיצוב ופידים. שני תוספים אחרים מאותה הקטגוריה הם WP Rocket ו-WP Super Cache. הם מצומצמים יותר מבחינת עושר התכונות, אך מתאימים גם לשרתים שיתופיים.

סוג נוסף של תוספים הם תוספי CDN (Content Delivery Network). העיקרון לפיו הם פועלים הוא פשוט למדי : במקום שכל הנתונים של האתר יישלחו משרת אחד, האתר משכפל את עצמו לשרתים נוספים, והמחשב של הגולש מקבל את התוכן של האתר מהשרת הקרוב ביותר אליו.

שימוש ב-CDN ותוספי Cache מאיץ את מהירות עליית האתר, ולכך יש השפעה מסוימת על הדירוגים בגוגל, אבל גם על אחוזי ההמרות של האתר. (אתר איטי יותר עשוי לגרום לגולשים לנטוש אותו במהירות...).

חיבור עם שירותים חיצונים בעזרת Google Tag Manager

למרות שחלק מהתוספים תומכים בחיבור בסיסי עם הכלים של גוגל ויש גם תוספים ייעודים ל-Google Analytics או Search Console, מי שרוצה לקבל שליטה מלאה על חיבור לשירותים חיצונים, עדיף שישתמש ב-Google Tag Manager  שחוסך לא מעט כאבי ראש.

מכיוון שהתג דורש עריכה של חלקים ספציפיים בקוד ה-HTML (Header ו-Footer), יש להשתמש בתוסף מתאים כמו למשל Insert Headers and Footers או תוסף ייעודי ל-Tag Manager. יש גם אפשרות לערוך ישירות את התבנית, אך היא לא מומלצת מכיוון שאתם עשויים להתנגש עם עדכונים עתידיים שלה.

הגנה בפני תוכנות זדוניות

אמנם לא מדובר כאן בתוסף SEO במובן המסורתי של המילה, אך אתר לא מאובטח חשוף להתקפות והדבקה בתוכנות זדוניות. אם גוגל מזהה אתר שכזה, הוא עלול לחסום אותו ולהזהיר גולשים מלהיכנס אליו...

תוספים כגון WordFence מגנים על האתר באמצעות חומת אש (Firewall) ברמת התוכנה ויכולים גם לזהות כניסות ממחשבים חשודים (דרך כתובת ה-IP) או חלקי קוד חשודים בקבצים השונים של וורדפרס והתוספים או התבניות המותקנים.

AMP

AMP הוא פורמט להאצת דפי אינטרנט במובייל שמקודם על ידי גוגל. אתרים שתומכים בפורמט נטענים מהר מאוד בטלפונים ניידים למרות המגבלות של הדפדפן הסלולרי. AMP אמנם אינו מתאים לאתרים מאוד מורכבים, אך הוא משתפר עם הזמן. לוורדפרס יש תוסף AMP רשמי שיכול לעבוד עם רב התבניות הקיימות בשוק מבלי לפגוע במראה של האתר.

טיפים נוספים

מעבר לתוספים הללו, יש עוד מספר טיפים נוספים שיכולו לעזור לכם לממש את הפוטנציאל של וורדפרס במלואו:

1.קישורים פנימיים : קיימים כל מיני תוספים ליצירה של קישורים פנימיים אוטומטים, אך הכי נוח לקשר ישירות מתוך עורך התוכן ולחפש את הדף או הפוסט אליו אתם רוצים לקשר באמצעות החיפוש הפנימי.

2.תמונות : חשוב מאוד לבצע אופטימיזציה של התמונות לפני שאתם מעלים אותם לשרת (שינוי לפורמט JPG לא תמיד מספיק) : חתכו את התמונות לגודל המתאים והעבירו אותם בכלי לכיווץ תמונות. אם יש לכם כמות גדולה במיוחד של תמונות, עדיף שתשתמשו בפתרון שניתן להוריד למחשב ולהריץ ברקע כגון PNGauntlet. יש גם תוסף חביב של שירות TinyPNG.

בנוסף, הקפידו לתת לכל תמונה טקסט חלופי (תיאור של כמה מילים) בזמן ההעלאה שלה.

3.שמות עמודים: תנו לכל דף שם (URL) קצר באנגלית. הסיבה היא ששמות בעברית לא נוח לשתף עם אחרים. הסתפקו בשתיים או שלוש מילים עם מקפים ביניהם.

4.למדו איך לעבוד עם כל תוסף על מנת לנצל את כל האפשרויות שבו. הרבה יותר קשה להתחיל לתקן עשרות עמודים בדיעבד מאשר להשקיע עוד כמה דקות וללמוד את השימוש בתוסף כמו שצריך.

5.אל תשכחו את הכותרות הפנימיות: הכותרת של העמוד או הפוסט היא כותרת H1 ואתם לא אמורים להכניס אותה בשום מקום אחר. חשוב לבדוק גם שהתבנית בה אתם משתמשים לא עושה זאת בטעות... שאר הכותרות הן ברמות שונות, וחשוב לשמור בעיקר על סדר הגיוני (למשל, כותרות ברמה 3 יישבו מתחת לכותרות ברמה 2 ולא ההפך...).

6.אירוח שמתאים לוורדפרס? חלק מחברות האחסון מציעות "חבילות וורדפרס", וזאת למרות שהתקנה של וורדפרס על כל שרת PHP לוקחת בדיוק 5 דקות. לכן, בדקו אם זה משתלם לכם. לפעמיים החבילות האלו הן דווקא מוגבלות על מנת להוריד את המחיר שלהן ועדיף לקנות חבילות רגילות. בכל אופן, מבחינת SEO לא אמור להיות שום הבדל...

 

נכתב ע"י אקסטרה דיגיטל – קידום אתרים