תוספי תזונה בהריון – מדריך לאישה ההרה

בשנים האחרונות נכנסו תוספי התזונה לתפריט האישי של רובנו. בבתי המרקחת ניתן לרכוש החל מויטמינים שונים, אומגה 3, לפרוביוטיקה למערכת העיכול, לפורמולות צמחיות לשלל בעיות ועוד ועוד. שוק תוספי התזונה מכיל אלפים רבים של סוגים ומינים של חברות ומוצרים. חלקם בעלי יעילות מוכחת מחקרית וחלקם פחות

תוספי תזונה בהיריון

אבל גם בתוך עולם תוספי התזונה, ישנם תוספים שבמקרים מסויימים כדאי לקחת ובמקרים אחרים ממש לא.

ראשית – היכן הכי משתלם לרכוש את התוספים?

היום, בניגוד לפעם, לצרכן יש אינספור אפשרויות: רשתות פארם, בתי טבע, ובנוסף בית מרקחת אונליין עבור מי שרוצה לרכוש מהבית (במיוחד בתקופה הנוכחית) - שמציעים מחירים תחרותיים, לכן כשמדובר בתוספים יקרים מומלץ לעשות סקר שוק, והאמת שלא צריך להתאמץ – חיפוש קצרצר בגוגל עבור התוסף שבחרת, במידה ומדובר בתוסף פופולארי, יניב עשרות אפשרויות רכישה שאפשר לסנן בקלות.

אז מהם התוספים שמומלץ לקחת בהריון?

בקונצנזוס של משרדי הבריאות העולמיים ומנהל המזון האמריקאי (הFDA) ישנם תוספים שכדאי לכל הריונית והריונית לקחת בזמן ההריון, וחלקם אפילו לפני ואחרי ההריון.

המשולש הקדוש של תוספים בהריון הוא: חומצה פולית, מולטי ויטמין להריון (פרנטל) ואומגה 3.

חומצה פולית: חומצה פולית הינה סוג של ויטמין מקבוצת ויטמיני B (ספציפית ויטמין B9) אשר חשובה מאוד להתפתחות מוחית תקינה של העובר בזמן ההריון. ההמלצות הן להתחיל לקחת חומצה פולית במינון של 400-800 מיקרוגרם אפילו לפני הכניסה להריון, בזמן גיל הפוריות למי שמתכננת להכנס להריון בשנים הקרובות. בזמן ההריון יש להמשיך ליטול את החומצה הפולית. אם הרופא יראה את בדיקות הדם ויחליט להשאיר את המינון על 400 מיקרוגרם ולא להעלות אותו, אז ניתן פשוט לקחת מולטי ויטמין פרנטל כיוון שהוא מכיל את המינון הנ"ל של החומצה הפולית, מבלי צורך להמשיך לקחת אותה בנפרד.

מולטי ויטמין פרנטל PRENATAL: מולטי ויטמין פרנטל הוא מולטי ויטמין מיוחד לנשים בהריון. הוא מתאים גם לנשים בגיל הפוריות וכדאי לקחת אותו בכל זמן ההריון וכדאי להמשיך אותו אף מספר חודשים לאחר סיום ההריון, עד שהרופא אומר שכדאי להפסיק. מולטי ויטמין זה מכיל את הקצובה המתאימה של ויטמינים ומינרלים בהתאמה אישית לאישה בהריון. לפי משרדי הבריאות העולמיים כדאי לכל אישה הריונית ליטול את מולטי ויטמין זה לאורך כל ההריון. מולטי ויטמין פרנטל מכיל כמובן גם ברזל, עליו נדבר בהמשך.

אומגה 3: אומגה 3 הוא שם כללי לסוג חומצות שומן אשר יש להן תפקידים מרכזיים במגוון מערכות הגוף. אומגה 3 תורמת בין השאר להתפתחות המוח, לזיכרון ולקשב וריכוז , לבריאות מערכת הלב וכלי הדם ובאופן כללי חומצות שומן אלו הן אנטיאוקסידנטיות (נוגדות חימצון) מאוד חזקות. הסוגים הכי חשובים מבין חומצות השומן אשר מרכיבות את האומגה 3 הן החומצות EPA ו- DHA. אנו יכולים יכולים להעשיר את התפריט היומי שלנו עם מאכלים עשירים באומגה 3. ממגוון מאכלים אלו ניתן למצוא אגוזים ממינים מסויימים, זרעי פשתן, דגים עתירים בשומן כגון סלמון, טופו, פולי סויה ועוד. בנוסף יש בבתי המרקחת אפשרות לקנות תוספי תזונה של אומגה 3 מסוגים שונים אשר ההבדל ביניהם הוא גם בריכוזים (חפשו בעיקר את העשירים ב EPA / DHA) וגם במקור אשר מיצו ממנו את האומגה. ישנם מוצרי אומגה 3 צמחיים (מתאימים לצמחוניים ולאלו אשר אינם סובלים את ריח שמן הדגים) או מוצרי אומגה 3 המיוצרים משמן דגים. נשים בהריון יכולות למצוא גם מוצרי אומגה 3 אשר מותאמים במיוחד לנשים בהריון (בדרך כלל נקראים אומגה 3 – 9 חודשים) ומכילים את הקצובה היומית המותאמת לאישה בהריון.

ומה לגבי ברזל בהריון?

ברזל הוא המינרל החשוב ביותר לקחת בזמן ההריון. הסיבה המרכזית היא שבהריון נפח הדם משתנה ואנו עוברות שינויים הורמונליים ופיזיים אשר גורמים לירידה ברמות הברזל בדם ולאנמיה. אנמיה יכולה לגרום לעייפות, חיוורות ובמצבים מסוכנים גם להתעלפויות ובעיות קשות נוספות ומצב של אנמיה קשה יכול להגרם באשפוז. לכן כל אישה חייבת לקחת ברזל בהריון. במולטי ויטמין פרנטל עליו דיברנו בפסקאות הקודמות יש מינון ברזל סטנדרטי של 25-30 מ"ג של ברזל עדין. טוב להתחיל עם המולטי ויטמין, אך חשוב ביותר להמשיך במעקב של ספירת דם – במקרה הצורך הרופא ייתן לך הוראה להגדיל את כמויות הברזל ולעבור לתכשירי ברזל יותר חזקים שניתן לרכוש ללא מרשם בבית המרקחת. יש לציין כי ברזל יכול לעשות תופעות לוואי במערכת העיכול – עצירות או שלשול והוא צובע את הצואה בצבע שחור.

לסיכום, לאישה בהריון יש מגוון תוספי תזונה וויטמינים אשר חשובים לה ולעובר שלה. היוועצי תחילה עם הרופא/הרוקח לפני כל נטילה של תוספים בזמן ההריון.

  • באדיבות לי חורי, רוקחת בבית מרקחת פארמה פלוס.