ג'קי מצא, מומחה המס: "הורדת שיעור המע"מ תעודד צריכה ותתניע את פעילות המשק"

המשק הישראלי נמצא במשבר כבד בעקבות נגיף הקורונה, ועוד לפני שהספיק להתאושש מהסגר הראשון, מדינת ישראל הפכה למדינה הראשונה בעולם שנכנסה לסגר שני. ישבנו לשיחה עם מנהל רשות המיסים בעבר, רו"ח ג'קי מצא, שטוען כי הורדת המע"מ תסייע באופן מהיר בהתנעת פעילות המשק לאחר הסגר

מומחה המס, ג'קי מצא: "כדי לעודד צריכה - צריך להוריד מיסים" | צילום: יח"צ

הכלכלה הישראלית נמצאת במשבר עמוק מאוד, עשרות ואף מאות אלפי אנשים איבדו את מקור פרנסתם, ענפים שלמים במשק שותקו בין לילה, ולא חזרו לפעילות עוד מהסגר הראשון. כעת, לאחר סיומו של הסגר המלא השני, אנשים רבים מודאגים מאפשרות של סגר נוסף בחודשי החורף הקרובים. בנוסף לכל זה, הממשלה לא עשתה שום צעד להורדת יוקר המחיה, השירותים והמוצרים או בצעדים להשבת האופטימיות למשק.

מנהל רשות המיסים בעבר, והבעלים של משרד ‘ג’קי מצא - יעוץ מיסים והשקעות’ כיום, מומחה המס ג'קי מצא, מאמין שעל מנת לעודד את הצריכה במשק, על הממשלה לנקוט בצעדים שיסייעו להחזרת האמון של האזרחים בכלכלה, הראשון שבהם - הורדת המע"מ (מס ערך מוסף).

"הדרך שבה מעודדים צריכה, בכל העולם, היא על ידי הורדת מחיר העלות של מוצר או שירות עבור הלקוח. כך נוהגים כרגע במדינות רבות ועושים מאמצים כבירים בקידום חוקים להורדת המס, וכך צריך לנהוג גם פה - זוהי הדרך לעודד צריכה במשק", אמר מצא והוסיף: "הדבר הכי לא נכון לעשות הוא העלאת המס והעלאת מחירים על המוצרים והשירותים. פעולה כזו תכניס את כולם למצב מגננה, מצב חיסכון, ואז המכה תהיה קשה אף יותר".

בדומה למומחים אחרים, מצא מאמין שהדרך הנכונה להתמודדות עם המצב הכלכלי היא על ידי הגדלת הצריכה, ולא בניסיון להגדיל את ההכנסה לקופת האוצר באמצעות ייקור המס, מה שלדעתו יוביל לתוצאה הפוכה. עם זאת, נותרת השאלה, אותה אני מפנה לג'קי מצא, והיא כיצד תתמודד הממשלה עם גירעון נוסף בתקציב שעלול להיגרם בעקבות הורדת המע"מ?

"קופת האוצר מכניסה המון כסף ממס ערך מוסף, זה נכון, אבל העלאתו לא תגדיל את ההכנסה אלא תקטין. מדוע? כי הצריכה במשק תקטן עוד יותר ואנשים ישתדלו לא לבזבז מעבר למה שנחוץ להתקיימות בסיסית. מנגד, אם ירד המע"מ, אנשים יפתחו את הכיס הרבה יותר ועל ידי כך ההכנסה לקופת המדינה תגדל גם היא - באמצעות העלאת הצריכה ולא על ידי ייקור של מוצרים ושירותים", השיב מצא.

שיעור המע"מ לאורך השנים

במשך השנים השתנה המע"מ פעמים רבות, בשלושת העשורים האחרונים נע שיעור המע"מ בין 15.5% - 18%, כאשר השיעור הנמוך ביותר (15.5%) היה בתקופה בה ג'קי מצא היה מנהל רשות המיסים. "בזמן כהונתי כמנהל רשות המיסים וכסמנכ"ל לעניינים מקצועיים פעלתי רבות להורדת שיעור המע"מ, ואף עשינו זאת פעמיים. בשנת 2005, במהלכה ירד המע"מ ל-16.5% מ-17%, וגם בשנת 2006 במהלכה הצלחנו להוריד את המע"מ פעם נוספת ל-15.5% מ-16.5%. זהו שיעור המע"מ הנמוך ביותר שהיה מאז שנת 1985 ועד היום", הסביר מצא.

רו''ח ג'קי מצא: ''במצב משבר צריך לנקוט במדיניות של הקלות מס'' | צילום: Canva

כעת בעקבות המשבר התקציבי והגירעון הגבוה, מומחים רבים מביעים חשש מכך שיבוצע מהלך של העלאת המע"מ ואף העלאת מיסים נוספים. מצא מצביע על דוגמאות מן העבר ומסביר: "כאשר מדינת ישראל הייתה במשבר כלכלי או קרובה למיתון, מה שתמיד סייע להתמודד עם המצב היה הקלות מס. הורדת המע"מ, הפחתת מיסים, הוראות שעה וכן הלאה. כאשר יש חוסר אמון של הציבור בכלכלה - צריך קודם כל להשיב אותו, ואת זה משיגים גם באמצעות הקלות מס", אמר מצא.

"הורדת המע"מ באופן משמעותי"

מדינת ישראל עומדת בפני הגירעון החמור ביותר בתולדותיה וכעת ג'קי מצא קורא שוב, כפי שעשה בעבר, להורדת המע"מ בצל הקורונה ובצורה משמעותית, מ-17% ל-15%. לטענתו הורדת השיעור באופן דרסטי, תוביל להורדת מחירי השירותים והמוצרים עבור הלקוחות, שירצו לנצל את ההזדמנות למרות המשבר בו אנו נמצאים.

"אם אכן שיעור המע"מ יוקטן ל-15%, אנחנו נראה עלייה משמעותית בצריכה במשק. אנשים יתחילו לקנות מוצרים, לשכור שירותים, ולמרות שזה לא הפתרון לכל הבעיות שנגרמו כתוצאה מהנגיף ומהסגרים – אך זה בהחלט יסייע בשיקום הכלכלה הישראלית", אמר מצא.

רו''ח ג'קי מצא: ''כדי לעורר את המשק, על הממשלה לפעול להורדת המע''מ'' | צילום: Canva

הוא הוסיף: "הורדה לא משמעותית במע"מ אשר לא תוריד את המחירים הסופיים לצרכן בצורה מובחנת, לא תשפיע על פעילות המשק באופן דרסטי. כלומר, לא תהיה האצה בשיקומו של המשק. אני מאמין, שהורדה של 2% בשיעור המע"מ תוביל לתוצאה הרצויה - הגדלת הצריכה".

רו"ח והמשפטן ג'קי מצא סיכם את דבריו ואמר: "אנחנו כבר רואים מספר מדינות ברחבי העולם ששוקלות בחיוב את הקלות המס, ביניהן הורדת המע"מ, ואף מספר מדינות שביצעו זאת בפועל, אך משום מה בישראל עדיין לא מתרחש אפילו דיון בנושא. אנחנו קוראים להנהגה עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי, לנקוט בצעדים של הקלות מס משמעותיות. חייבים לשקם את אמון הציבור במשק, חייבים להקל על העול הכלכלי בתקופת משבר וחייבים להגביר את הצריכה".