איך עושים עסקים בתקופת הקורונה ואחריה?

האמת ממעוף הציפור כאשר אתה רואה כי 87% מהעסקים חזרו לעבוד, האבטלה "קטנה" "האמת" "לא ניתן להשיג עובדים" עובדים מעדיפים לקבל דמי אבטלה מלאים לעבוד בשחור ולהנות משתי העולמות

דורון עמית | צילום: אתר דורון עמית

לקוחות מפרסמים מודעת דרושים ובקושי מקבלים קורות חיים, מה שעובדים אלה הנהנים היום לא יודעים שברגע שהאבטלה תרד מתחת ל-11% אזי דמי האבטלה ייגמרו ואז תהיה ריצה למודעות הדרושים או שיקבלו אותם היכן שעבדו והתחרות על כל משרה תהיה גבוהה. בכלל הנתונים שאנו מקבלים מהממשל לגבי מספר המובטלים לא נכון כי אנו חיים את עולם העסקים יום יום והם מתבססים על נתונים מספריים.

הפעילות העסקית
האמת, גם כאן אני רואה מידע לא נכון בהמעטה בפרסומים של הממשלה והתקשורת, מדברים על מיתון, מדברים על האטה, מזכירים שמתוך 10 עסקים 3 לא יישרדו את השלושה חודשים (אולי זה נכון לגבי סקטורים מסוימים) אבל זה ממש לא נכון לבי שאר העסקים, אני רואה האצה בתחום העסקי בהרבה מאד מגזרים אני יכול להגיש שאני רואה אפילו פרוספריטי, חנויות מלאות, עסקים מלאים ונמצאים בחוסר סחורה כי הכול נחטף, עסקים בתחום השירותים לא מספיקים לעמוד בהתחייבויות שלהם כלפי לקוחות, אילת שהייתה עיר מתה הפכה להיות גן העדן של מדינת ישראל, צפופה, מלאה, המלונות בתפוסה מלאה, והצעירים חוגגים שם תרתי משמע. רק נפתחו השמיים והתחילה יציאת מצריים של אזרחי מדינת ישראל, רק נפתחו השטחים הפתוחים להופעות ואנו רואים אלפי אנשים מגיעים, רכסים על הכבישים עמוסים והפקקים גדלים, ובאמת יש הרגשה של פעילות חוזרת ויותר בגדול.

עסקים ממציאים את עצמם מחדש בתקופה קורונה | צילום: Pexels

 

מה קורה עם סקטורים סגורים
האמת אני כבר לא רואה כל כך סקטורים סגורים, חתונות מתקיימות, אתמול חבר יקר היה בחתונה בוילה שהושכרה והיו שם למעלה מ-250 איש, כל עובדי הבמה חוזרים לעבודה בעיקר עכשיו שגם האולמות הסגורים היכלי תרבות פותחים את שעריהם לאט, לאט, כך שאני לא רואה עוד סקטורים סגורים, אולי התיירות שאיננה, אולי הטיסות שעדיין מקשות על נסיעות עסקים או טיולים כאלה ואחרים וכמובן כניסת תיירים.
עם ישראל חזר לקדמותו, וזאת גם הסיבה שאנו לא רואים האטה בהדבקות ובמספר החולים הקשים וזה הסיכון היחידי שיסכן את עולם העסקים כאן בישראל, אבל דעו לכם שעסקים עושים היום כסף מה שלא עשו כל תקופת הסגר, למה? כי אנשים ישבו בסגר לא היה על מה להוציא כסף ושנפתחו השארים ייצר הקניות והבזבוז ברים את קולו וירה את פתיחת המרוץ לחנויות, יותר לחנויות ופחות למדיה, רק בשביל לצאת החוצה. זה לא גורף עדיין יש בעלי עסקים שאיבדו את עסקם, עדיין יש מובטלים אמיתיים שרוצים לחזור לעבודה, ועדיין יש עסקים שהמכה של הקורונה זעזעה אותם ולא יצליחו לקום ממנה.

עסק סגור למשך זמן ממושך לא ישרוד כלכלית | צילום: Pexels

 

אז איזה תובנות אנו לומדים מהתקופה הזאת?
1. עסקים רצים לדיגיטלי, לאינטרנט,
2. רצים ריצה מטורפת במקום לעצור ולחשוב מה עושים בעקבות הדיגיטלי והאינטרנט.
3. האם שקללו את כל המהלך הזה של מכירה באינטרנט או רצו ישר בלי לחשב או לתמחר מסלול נכון,
4. זה לא מספיק לרוץ לאינטרנט.
5. צריך לחשב עלויות, הוצאות הקמת חנויות באינטרנט ביחד עם מערכת סליקה אוטומטית. זה לא זול.
6. אחר כך שירות לקוחות ומשלוח, ככל שמתרבים אתרי האינטרנט כך גם יהיה קשה להשיג חברות שילוח והמחיר יעלה ויאמיר "ביקוש חזק מעלה מחיר"
7. האם זה שוקלל לאורך זמן?
8. איך מממנים את ההשקעה הזאת מהשוטף (זה לא נכון) מהלוואה? אני לא רואה את הבנקים פותחים שוב את הכספות שלהם ואם כן הריבית וההחזר גבוהים.
9. האם אי הוודאות מה קורה מחר עמדה לנגד עיניהם.
10. האם ההשקעה שלפרסום האתר נלקח בחשבון, אתר שעומד כאוניה במיים ללא מנוע זקוקה למשב רוח שיניע אותה אותו דבר בשיווק האתר זה עולה כסף.
11. האם האתר נבנה ע"י חבר או חברה רצינית לבניית אתרים
12. וגם בוני האתרים ואלה הממונים על הפרסום באינטרנט לא שוחטים עכשיו שכולם רצים לאינטרנט וחושבים היום על הטרנד ולא איך העסק יראה בתוך שנה שנתיים.
אני לא שולל את הפעילות הזאת, אני רק חושש שעסקים חיים לפי טרנדים, משקיעים כספים שאין להם ולא מחזירים לכל הפחות את ההשקעה, כי אם הם בונים על ההכנסה הקיימת אזי יהיה להם קשה מאד להחזיר את ההשקעה והרווחים שצריכים לצמוח ממנה.

אנחנו הצרכנים
אין עוררין ולא נשנה את בני האנוש "הם אוהבים להרגיש את חווית הקניה" הם רוצים לראות מה הם קונים, הם רוצים לממש את ששת החושים שלהם, וזה לא יעלם לעולם עד שרובוטים יתפקדו במקומנו.
מצד שני לקוחות יודעים שמה שהם רואים באינטרנט וקונים זה לא מה שהם ציפו! באינטרנט יש פוטו שופ ובמציאות אין פוטו שופ לכן לקוחות מאוכזבים על כל קנייה ברשת.
ולכן החנויות ימשיכו לפעול, הקורונה תלך והחנויות שנשארו אחרי הצונמי יחזרו לפעול רגיל, עם אפשרות נוספת של מכירה ברשת.

סיכום והמלצות
לא סתם יש יועצים עסקיים עם ניסיון רב בעסקים, לערב יועץ עסקי בעסק מתפתח, ומי שחושב על אתר מכירות באינטרנט ולא אתר תדמית, זה בעיני עסק מתפתח עדיף שיצמיד לעצמו יועץ עסקי כזה שיודע לקחת את העסק ולהוביל אותו נכון בצורה עסקית, כי בנינו בעל העסקים היום לא מנהלים את העסק בחשיבה עסקית לעתיד אלא הם מתפעלים את העסק ועסוקים רוב היום במשא ומתן עם הבנק.
העסקים, המסחר והשירותים מתהפכים כל חצי יום ובעלי העסקים אין להם את היכולת גם להיות מנהל התפעול וגם הקר שמניע את העסק קדימה או מתאים אותו למציאת העכשווית. כי כך מנהלים עסקים, עסק לא יכול להיות מנוהל ע"י אדם אחד, זה לא קיים, בשביל זה בחברות הענק יש סמנכ"לים לכל תחום, בעסקים קטנים בינוניים ואפילו גדולים היועץ העסקי עושה זאת...תחשבו על זה. אבל גם תדעו שייעוץ עסקי עולה כסף אבל מכניס הרבה כסף ומהו עסק עם לא כסף?

הכתבה בשיתוף דורון עמית והצוות