יכול להיות שאתם זכאים לפטור ממס הכנסה? מומחי זכותי מציעים לכם לבדוק את זה לעומק

רבים נוטים לחשוב שפטור ממס הכנסה הוא פריבילגיה, הניתנת בעיקר לבעלי הכנסות מועטות. התפיסה הזו מוטעית ביסודה, מכיוון שהפטור הינו זכות סוציאלית לכל עניין ודבר, אשר מטרתה להיטיב עם אלו הזקוקים לה. גם בעלי הכנסות גבוהות מאוד זכאים לפטור ממס הכנסה במקרים שונים של הידרדרות במצבם הרפואי, אך מסתבר שדווקא אצלם, למרות שגובה ההחזר עשוי להגיע למאות אלפי שקלים, פעמים רבות זכויות אלו אינן ממומשות

33tmuh

פטור ממס הכנסה הוא מושג המקושר לרוב לבעלי הכנסות נמוכות הנושקות לשכר המינימום, או להטבות הניתנת לאוכלוסיות בחתך סוציו-אקונומי נמוך יחסית במקום או בנוסף לקצבאות ומענקי תמיכה. אולם מתברר כי דווקא בעלי ההכנסות הגבוהות יותר, אלו המשלמים בפועל סכומים גבוהים של מס הכנסה מלכתחילה, הם המרוויחים העיקריים. אנשים אלו, המגיעים לרוב מחתך סוציו-אקונומי גבוה יחסית, פעמים רבות אינם מודעים לזכויותיהם במקרה של פגיעה וקיים אצלם פער גדול יותר בין הזכויות המגיעות להם לבין מימושן בפועל.

על פי התקנות, כל אזרח ישראלי בעל ליקויים רפואיים המסתכמים ל-90% בחישוב משוקלל, או 100% בגין איבר אחד, זכאי לפטור ממס הכנסה בגין הכנסתו מיגיעה אישית. פטור זה חל על הכנסות מיגיעה אישית בלבד ועד לגובה התיקרה הקבועה בתקנות. איך מבצעים חישוב משוקלל של הליקויים הרפואיים? מה נחשבת הכנסה מיגיעה אישית? מהי תקרת הפטור? על מנת לענות על שאלות אלו נפגשנו עם מומחי חברת זכותי, החברה המובילה בישראל למימוש זכויות רפואיות, ושמענו מהם על התהליך.

נכה, לא חצי בן אדם...

"ישנו בלבול רב סביב נושא החישוב המשוקלל" אומרים לנו בזכותי, ואפשר בהחלט להבין מדוע. "חישוב משוקלל הינו חישוב אחוזי נכות מתוך יתרת אחוזי הבריאות. לדוגמא, נניח שלאדם מסוים נקבעו בעבר 20% נכות בשל בעיית גב. כעת לאדם זה ישנם 20% נכות ונותרו לו כביכול 80% בריאות. עכשיו נניח כי בשלב מאוחר יותר, עקב אותה פגיעה או עקב פגיעה או מחלה אחרת, נקבעו לו בנפרד 30% נכות כתוצאה מירידה בשמיעה". באופן מפתיע, מתברר כי אחוז הנכות המשוקלל של אותו אדם כעת אינו 50% אלא למטה מכך. "מאחר ובעת קביעת אחוזי הנכות הנוספים בשל ירידה בשמיעה כבר היו לאותו אדם 'רק' 80% בריאות, אזי אחוזי הנכות הנוספים שנקבעו לו יחושבו באופן יחסי רק מאותם 80%, ולכן בפועל הם יהיו 'שווים' בחישוב המשוקלל רק 24%. כלומר, בדוגמא שהבאנו אחוז הנכות המשוקלל בגין שתי הפגיעות יחד יעמוד על 44% ולא על 50%". כאשר אחוזי הנכות בחישוב המשוקלל מסתכמים בלמעלה מ-90%, זכאי הפונה לפטור ממס הכנסה.

פטור זה ניתן על הכנסות מיגיעה אישית בלבד, מאחר ומטרת ההטבה היא לפצות על השפעתה של הנכות על יכולתו של האדם הנכה להתפרנס בכוחות עצמו, ואינה נוגעת לרווחי הון, הכנסות משכירות או כל סוג אחר של הכנסה. הכנסות מיגיעה אישית מוגדרות כהכנסות מעבודתו של אדם בפועל, כגון שכר עבודה או הכנסות מעסק, וגם תשלומים הקשורים לעבודה בפועל כגון תשלומי פנסיה. מאלו יהיו פטורים הזכאים עד לתקרה השנתית הקבועה בחוק, ומעודכנת מפעם לפעם, אשר עומדת כיום על 615,000 ₪ בשנה. מי שאין לו כלל הכנסות מיגיעה אישית, אך עומד בתנאי הזכאות לקבלת פטור ממס, יזכה לפטור ממס בגין כל הכנסה אחרת עד לתקרה מופחתת בגובה של 73,000 ₪ בשנה.

ממס הכנסה לביטוח הלאומי ובחזרה

"בכדי לקבל פטור ממס, יש ראשית להגיש תביעה למשרד פקיד השומה באזור מגוריו של הפונה" מסבירים מומחי זכותי, "הנישום יקבל בחזרה שובר אגרה לתשלום, ולאחר שישלם אותו ויעביר את אישור התשלום לפקיד השומה יועבר תיקו למוסד לביטוח לאומי לצורך ביצוע וועדות רפואיות, בהן ייקבעו אחוזי הנכות המשוקללים". ההכנה לוועדות הרפואיות הינה בעלת חשיבות מכרעת, מסבירים מומחי זכותי, שכן הצגה לא מדויקת של המצב הרפואי, חוסר במסמכים מתאימים או ויכוחים מיותרים עם אנשי הועדה, עלולים להסתיים במצב בו אחוזי הנכות שנקבעו אינם משקפים את המצב בפועל ואינם מסתכמים לכדי האחוז המינימלי לקבלת הפטור, שלא בצדק.

הבירוקרטיה יכולה להיות ארוכה ומייגעת

Cdgqjt
הבירוקרטיה יכולה להיות ארוכה ומייגעת | צילום: צילום: משה מילנר, לע''מ

לאחר סיום הועדות הרפואיות יעביר המוסד לביטוח לאומי את התיק בחזרה למס הכנסה, יחד עם הפרוטוקולים של הוועדה, ובשלב הבא ישלח פקיד השומה לנישום את ההחלטה בה מצוין השיעור המשוקלל של אחוזי הנכות. במידה ואחוז הנכות המשוקלל חצה את האחוז המינימלי לקבלת הפטור, מנקודה זו והלאה יעודכנו תשלומי המס של הפונה כך למעשה ישלם מס על הכנסותיו מיגיעה אישית רק אם עברו את תקרת הפטור.

החזר מס רטרואקטיבי

אך כאן בהחלט לא מסתיים התהליך, מסבירים אנשי זכותי. "כאשר נקבע אחוז הנכות המשוקלל נקבע יחד איתו גם המועד שממנו מוכרים רטרואקטיבית אותם אחוזי נכות, וקביעה זו מאפשרת הגשת בקשה להחזרי מס בגין שנים קודמות, בהן שולם מס הכנסה במלואו ללא פטור. החזרים אלו אינם משולמים אוטומטית, אלא יש לדרוש אותם באמצעות הגשת בקשה להחזר מס על שנים עברו על גבי טופס 1301". מנכ"ל זכותי אלון אהרונוב מוסיף כי "במקרים רבים גם אנשים אשר כבר סיימו את התהליך וזכו לפטור ממס אינם מודעים לאפשרות לקבל החזר על שנים קודמות. בשל נטל המס בישראל וגובה תקרת הזכאות החזר זה יכול להסתכם במאות אלפי שקלים. הבעיה היא שהדרישה להחזר מס רטרואקטיבית מוגבלת ל-6 שנים בלבד, ולכן ישנה חשיבות גבוהה להתחיל את התהליך מוקדם ככל האפשר ולבצע אותו במהירות וביעילות".

בחברת זכותי מספרים כי בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה בעקבות משבר הקורונה, חלה עלייה משמעותית בפונים אליהם למימוש פטור ממס בגין נכות, וכי במקרים רבים הם מסייעים לזכאים להשיב לידיהם מאות אלפי שקלים כהחזר מס רטרואקטיבי. אם אתם סבורים שאתם נמנים על אוכלוסיית הזכאים הפוטנציאלים, מומלץ לבצע בדיקת זכאות ולהתחיל בתהליך מוקדם ככל האפשר.