הכירו – טיפול פליאטיבי והוספיס בית – במימון ציבורי

טיפול פליאטיבי (טיפול תומך) במסגרת אשפוז בהוספיס בית הוא שירות הניתן על פי חוק בישראל, לכל אדם המתמודד עם מחלה חשוכת מרפא (סופנית) בשלבים מתקדמים, ללא תלות בגיל, דת, מיקום גאוגרפי או מצב כלכלי. השירות ניתן בפריסה ארצית ובמימון מלא של כל קופות החולים. מטרת הטיפול היא להעניק מעטפת טיפולית רפואית ורב מקצועית ולמנוע סבל וכאב ממטופלים אשר בחרו לשהות בתקופה זו של חייהם בביתם, מוקפים בבני משפחתם.

מהו אשפוז הוספיס בבית?

שירות הליווי התומך (טיפול פליאטיבי) בבית ניתן לחולים המתמודדים עם מחלות כגון סרטן, אלצהיימר/דמנציה, פרקינסון, טרשת נפוצה, ALS, מחלות נוירולוגיות וכל מחלה אחרת המוגדרת כחשוכת מרפא בשלבים מתקדמים. טיפול פליאטיבי מתמקד במניעה ככל הניתן של סבל וכאב, ושיפור איכות ונוחות חיי המטופל וחיי משפחתו. צוות קבוע של רופא/ה, אח/ות ועובד/ת סוציאלי/ת עורך הערכה רפואית, סיעודית ורגשית מקיפה של המטופל וסביבתו, ומגיע לביקורי בית קבועים כדי להעניק לו טיפול והקלה מירבית.

הצות זמין למטפל ולמשפחתו 24/7 בכל ימות השנה, לשאלות, בקשות וסיוע. בנוסף, העובדת הסוציאלית תסייע למשפחה בהתמודדות הרגשית והרוחנית עם מחלת יקירם, וכן במיצוי זכויות מול הרשויות השונות.

טיפול במסגרת הוספיס בית הוא זכות המעוגנת בחוק החולה הנוטה למות בישראל, המעניק למטופל ולמשפחתו אפשרות לבחור היכן ישהה המטופל בתקופת חייו האחרונה – בהוספיס מוסדי או שיקלב שירות הוספיס מקצועי ואיכותי, במימון מלא של קופות החולים ובפיקוח מלא של משרד הבריאות, בנוחות ביתו.

מה כולל השירות?

  1. צוות קבוע של רופא/ה, אח/ות ועו"ס, שישוייך למטופל ולמשפחתו למשך כל תקופת הטיפול בבית, וילמד להכיר את העדפותיהם, שגרת חייהם ורצונם לגבי הטיפול.
  2. כל אחד מאנשי הצוות יגיע לביקורי בית קבועים לטיפול במטופל ולתמיכה במשפחתו. הצוות יהיה זמין טלפונית (ישירות) למטופל ולמשפחתו 24/7 למשך כל תקופת האשפוז בבית.
  3. הצוות יבנה תוכנית טיפולית המותאמת אישית למטופל ומכבדת את רצונותיו ורצון בני המשפחה.

אנחנו כאן כדי להקל עליכם

ההתמודדות עם מחלה קשה של בן משפחה אהוב מאתגרת פיזית ונפשית. הלחץ והנטל הרגשי המוטלים גם על המטופל וגם על בני המשפחה משפיעים על האווירה בבית, על מצבו הנפשי של החולה, ועל הסביבה כולה. כאשר המטופל נמצא בביתו, בסביבתו הטבעית והרגועה, עם בני המשפחה, הריחות, המראות והמאכלים האהובים, משתפר מצב רוחו ואף תחושותיו ותחושות יקיריו. שגרת הבית נשמרת, המטפל מרגיש נוח יותר, והצוות אף מסייע לכל המעורבים לדבר ולשתף בתחושותיהם, לסגור מעגלים, להיפרד כראוי ולהתמודד עם העתיד לבוא.  הצוות יעשה ככל הניתן כדי להקל על התסמינים הקליניים של המחלה (כאב, נדודי שינה, חוסר תיאבון, קושי בבליעה וכיוב') ועל הקושי הרגשי של כל בני הבית.

ההתמודדות עם הסוף אינה קלה, אבל יש דרכים רבות להיפרד, והפרידה בבית מעניקה אווירת רוגע, שקט והשלמה.

כיתד ניתן לקבל את השירות?

כאשר מטופל הוגדר על ידי רופא (בקהילה/בבית חולים או במוסד אשפוזי) כמתאים לטיפול הוספיס (פליאציה), ניתן לבקש מהרופא המטפל לקבל שירות זה בבית במקום באשפוז מוסדי. הצוותים המקצועיים מודעים לאפשרות זו ויכולים להעביר הפניה לקבלת הוספיס בית דרך קופת החולים.